CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
White Noise

Produktionsland:
USA, Canada, UK

Produktionsår:
2005

Manuskript:
Niall Johnson

Producere:
Paul Brooks
Shawn Williamson

Fotograf:
Chris Seager

Klipper:
Nick Arthurs

Komponist:
Claude Foisy

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Universal

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(29 stemmer)

Links
Officiel hjemmeside
Interview med Michael Keaton

Læs også...
Nyheder:
10-01-05:
Box Office uge 1 – Fockers holder toppen
22-08-03:
Hverken Walken eller Keaton bliver Willy Wonka
22-06-03:
Michael Keaton som præsident
27-05-02:
Mere Beetlejuice?
 
Anmeldelser:
16-01-06:
Herbie - for fuld udblæsning!
21-04-05:
First Daughter
 


DVD-specifikationer
Billedformat:
Ukendt

Lyd:
Ukendt

Ekstra materiale:
Ukendt
White Noise

Anmeldt af:Kenneth McNeil
Genre:Thriller, Gyser
Varighed:94 minutter
Instruktør:Geoffrey Sax
 
Anmeldelsesdato:27-07-2005
Medvirkende:Som:
Michael KeatonJohn Rivers
Deborah Kara UngerSarah Tate
Ian McNeiceRaymond Price
Chandra WestAnne Rivers

En dødssejler fra det hinsides
 
Det er ved at være allersidste time for Michael Keaton. Den drengede charmør, der i slutfirserne gav den som både heltemodig Batman og den Joker-inspirerede Beetlejuice i de brede Tim Burton-succeser, skal efterhånden kigge langt tilbage efter en succes – eller blot en hovedrolle. De halvlunkne, halvbillige Desperate Measures og Multiplicity sendte Keaton ud i kulden, og det er derfor kun blevet til et par tv-film samt mindre roller i de sidste 7-8 år. Det føles ikke bare som små 20 år siden, vi så Keaton levere den klassiske Betelguise-linje "Let's turn on the juice and see what shakes loose" i Beetlejuice – det er faktisk så lang tid siden.


Copyright:
UIP
De døde kommunikerer via VHS
Lige så vel som Keatons hovedrolle i den nye amerikansk-britiske co-produktion White Noise kan genoplive hans karriere, lige så vel kan den også bandlyse ham til Hollywood-mørket permanent. For tager man ikke imod Hollywoods udstrakte hånd – selv i form af en halvbillig, smal B-films gyser – kan man roligt vinke farvel til rampelyset og sige goodbye for good.
I White Noise indtager Keaton rollen som Jonathan Rivers, der lever lykkeligt med sin nye kone, bestseller-forfatteren Anne Rivers (Chandra West), og sin søn Mike fra et tidligere ægteskab. Jonathan har det hele: Penthouse, Porsche og playmate-lignende kone. Selv ekskonen kommer han godt ud af det med! Men idylliske bobler brister snart. Den selv samme dag Anne fortæller Jonathan, at hun er gravid, bliver hun væk, og da hun en måned senere findes druknet i en flod, styrter Jonathans verden sammen. Han fik aldrig taget afsked, han fik aldrig en chance for at bearbejde det: Han var ikke klar.
Det er derfor lidet overraskende, at Jonathan – efter en indledende skepsis – hurtigt fatter tiltro til den fremmede Raymond Price (Ian McNeice), da denne dukker op og erklærer, at den døde Anne har kontaktet ham fra det hinsides. Raymond har i flere år forsket i EVP (Electronic Voice Phenomena); det sære fænomen med at man på audio- og videooptagelser ofte kan afkode meddelelser tilsyneladende sendt fra afdøde. Fra det øjeblik Jonathan første gang hører Annes stemme på Raymonds optagelser, bliver han besat af tanken om videre kommunikation med sin afdøde hustru. For hvert tegn fra sin afdøde hustru kommer Jonathan imidlertid også selv tættere på de dødes rige, og snart dukker der både onde ånder og sære beskeder op på Jonathans egne telefon- og videooptagelser.

Thriller uden thrills – og drama uden dramatik
For hvert mystisk telefonopkald og hver ildevarslende dødsadvarsel på videobånd kommer vi som tilskuere imidlertid også længere væk. Lige så fascinerede som virkelighedens EVP-troende er af tanken om kommunikation med afdøde, lige så meget drukner budskabet om EVP som paranormalt, omdiskuteret fænomen nemlig i White Noise. Instruktør Geoffrey Sax kan ikke bestemme sig for, om han vil engagere eller chokere, vække til omtanke eller skræmme tilskueren fra vid og sans. Det ender selvfølgelig med den lunkne mellemvare, eller – lidt mere sat på spidsen – det rene ingenting.
Jo mere besat Jonathan bliver af at optage, studere og dissekere de skjulte meddelelser i det kanalløse TV-flimmer, desto mere glider historien om hans kone – og dermed motivationen – i baggrunden, indtil der til sidst blot er én mands uforklarlige jagt på ånden i maskinen, en sær art deus ex machina. Der høres en uklar hvisken, der anes et forpint ansigt, og Jonathan kniber øjnene sammen; og sådan fortsætter filmen til den bitre og bizarre slutning, der – om muligt – er lige så skuffende, som Se7en eller The Usual Suspects var tilfredsstillende.


Copyright:
UIP
Dårlig forbindelse
Både Michael Keaton i den altdominerende hovedrolle og birolle-skuespillerne gør det udmærket, men de har nærmest intet at arbejde med. De overdrevne kamerabevægelser gør blot tilskueren rundtosset, chokeffekterne synes taget ud af en TV-film fra 80’erne, og dialogen hopper og springer rundt tilsyneladende tilfældigt. Man ved, det står galt til for gyseren White Noise, når pludselig ghettoblaster-støj og et flakkende korridorlys hører til blandt de mest skræmmende øjeblikke. Man ved dramaet får det svært, når den følelsesmæssige forbindelse kappes efter blot en halv film. Og man ved, at White Noise får det svært, når halvdelen af filmen er Michael Keaton i intens stirrekonkurrence med et fjernsyn. Det skaber måske lidt skratten på linjen, men giver aldrig udslag på hverken spændings- eller pulsmåleren.
 
DVD-vurdering
Bliver ikke anmeldt.

Ekstra materiale:




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (6 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
Georg
12-8-2005 21:38
Ja, der er ikke meget at sige til den film, og spørgsmålet er, hvad instruktøren vil fortælle med sådan en film? Hele filmen virker utroværdig, og som nogen har skrevet, så er der for mange scener, hvor hovedpersonen kigger ind i et fjernsyn. En noget skuffende film! 2/6

imperialist
31-7-2005 22:39
eh hvor var gyset????
det var en banal thriller, som ikke have noget nyt med sig.
..shit min radio er tændt....!!!!!
THEY ARE HERE!!!!!!!

Ikke-anmelderen
10-4-2005 11:48
Hallo! den var da meget underholdene!
og pisse uhyggelig..
nu må de anmeldere da stoppe, det kan godt være i kan sidde og gennem analysere den og finde alle fejlene, men iu bund og grund er den det den er, en gyser!

*** (ud af 6)

Evil Mike
10-4-2005 10:09
Jeg er absolut enig med dig, filmelsker. Alle de anmeldelser, jeg har læst, er kommet frem til stort set den samme konklusion og det samme antal stjerner (i den lave ende). Jeg har heller ikke set filmen, men anmelderen virker absolut kompetent, og sætningen "Og man ved, at White Noise får det svært, når halvdelen af filmen er Michael Keaton i intens stirrekonkurrence med et fjernsyn" rammer lige i øjet og bekræfter de forventninger, jeg havde til filmen. Generelt er de film der kommer inden for gyser-genren ufattelige dårlige og kører som oftest efter den samme tomhjernede skabelon - nogen gange virker det ærlig talt som om, at en god gyserfilm er noget at det sværeste at lave…

Filmelskeren
9-4-2005 13:20
Jeg må indrømme at jeg ikke har set filmen, men 9 ud af 10 anmeldere i DK er åbenbart enige om at filmen er til 2/6 stjerner. Så der må være noget om snakken


 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Justice League16/11
Rodin16/11
Glasslottet16/11
QEDA16/11
Ballerina9/11
The Killing of a Sacred Deer9/11
Monsieur Verdoux9/11
Den unge Karl Marx9/11
Human Flow9/11
The Shining9/11
Flere bio-anmeldelser
 
Filmen om Kaptajn Underhyler23/10
Baywatch20/10
Wonder Woman16/10
Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge9/10
Alien: Covenant6/10
Free Fire2/10
Get Out26/9
Kong Arthur: Legenden om sværdet25/9
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvem spiller stuepigen og den senere systueleder i TV-serien Matador fra 1978-1982?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google