Anmeldt af:Kasper Christoffer Larsen

Lena OlinNina
Tuva NovotnyLinda
Fares FaresPatrik
Jonas KarlssonMats
Mimi Benckert-ClaessonEmma

Big Bang Bang!

Tragikomisk punk-blues i en grå verden højt belagt med farvefiltre! Det er som at befinde sit i et vedvarende pendulsving mellem latter og smerte at se danske Simon Stahos svenske film så punket som The Clash og alligevel så sårbar som et barn.

En implosion af kærlighed
Bang Bang Orangutang ligner ingen andre film. Alligevel fornemmer man Jim Jarmusch, Aki Kaurismäki og Paul Thomas Anderson (Punch-Drunk Love) et sted i baglandet. For den rammer netop det sted, hvor det hele er alt for meget og så alligevel også alt for lidt. Simon Staho har besluttet at se hvad der sker, når der ingen steder er at lægge så meget kærlighed. Det ender ikke i en eksplosion, men i en implosion. Og i en historie som denne, man ville ønske der blev lavet nogle flere af. Rebelsk, rablende og rørende. Big Bang Bang - et lille unikum er født!

Chok!
I de første fem minutter har man allerede fået et af filmhistoriens allerstørste chok, da den værste tragedie af dem alle rammer Åke Jönsson. Det må hellere ses end genfortælles. Åke er en forretningsmand på livets midtvejsstation, men efter ulykken forsvinder fundamentet under fødderne på ham. Han havde glemt at elske familien, glemt at opføre sig hæderligt på arbejdet og pludselig er det ham, der ingenting har. Alt forsvinder med et brag og med et brag forsøger han at bygge op igen. Men hvem vil have kærlighed fra en mand, der aldrig før har sluppet den løs? Åke er en vulkan i udbrud!

The Clash
Simon Staho har efter debuten Vildspor fra 1998 fundet helt sit eget ståsted. I sidste års ligeledes svenske Dag og Nat var det også en undersøgelse af kærlighedens vilkår, men den skandinaviske eftertænksomme tone er afløst af punk, rock, disco og country. Bang Bang Orangutang er den første film nogensinde, der har fået lov at bruge The Clash’ sange. Man forstår dem godt, for efter Stahos eget udsagn er filmen blevet til efter opskriften: ”en film som The Clash ville have lavet den”.

Mellem barn og vosken
Man synes ikke, man kan tillade sig at grine, for Åkes situation er grotesk miserabel og hans barnlige insisteren på at få lov til at elske er en opvisning i dårlig timing. Men latteren trænger sig alligevel på, måske særligt fordi det er så grotesk. Det er en særlig oplevelse at begive sig ind til i biografen, og den kunne have været endnu bedre, hvis der var sparet lidt på gentagelserne. Men det ligger selvfølgelig i filmens egen selvforståelse, at det aldrig kan blive for meget. Heldigvis afbrydes den ubærlige deroute af lysende øjeblikke, hvor Åke har fantastiske samtaler med sin omtrent 6-årige datter Emma – helt enestående rørende leveret af Mimi Benckert-Claesson. Det er her filmen rammer sin allerstørste styrke og vokser sig stor. Mellem det barnlige og det voksne. Det kunstfærdige og det umiddelbare.