Torben Sekovda. stemme Bambis far
Peter Bang Sørensenda. stemme Stampe
Carl Gustav Weydeda. stemme Blomst
Tillie Bechda. stemme Faline
Per Pallesenda. stemme Ugle

Bambi er ikke længere på glatis

Det begyndte i 90’erne. Trenden med at lave opfølgere til Disneys store tegnefilm og sende dem direkte ud på video. De sidste par år har klassikerne også fået fortsættelser, enkelte har ligefrem været vist i biograferne (som Peter Pan - tilbage til Ønskeøen). Herhjemme kan vi også opleve anden omgang med Bambi & Co. på de store lærreder, mens de i hjemlandet har måtte nøjes med at få den direkte på dvd. Godt for os!

Bambi patruljerer med far i skoven.

Filmen falder ikke langt fra stammen
Bambi 2 er en vældig flot film. Den er naturligvis ikke helt så smuk som sit oplæg, men det er virkelig tæt på. Faktisk ligner den etteren rigtig meget, hvilket gavner den på alle måder, for der er ikke meget historie at komme efter. Udgangspunktet er forholdet mellem Bambi og hans far, populært kaldet "skovens konge", fordi han er den største og mægtigste kronhjort. Farmand er en stolt herre uden én pædagogisk tak i sit gevir, og han er derfor på herrens mark, da han pludselig står alene med sit barn, efter moren er blevet skudt af mennesket.
Bambi 2 foregår nemlig, midt i andet akt af den oprindelige film fra 1942, i perioden mellem Bambi har mistet sin mor og til hans gevir for alvor er vokset ud, og han er blevet en ung mand (hjort). Nu får vi her historien om barndomsårene, hvor Bambi og hans far skal lære hinanden at kende, og det er vældigt rørende og vedkommende, men mest for de helt små.

Gamle venner
Hvor tempoet var dvælende i den gamle film og handlingen flød lidt ujævnt mellem de farlige og de sjove scener, går det lidt bedre med flowet i den nye film. Disney har trods alt haft over 60 år til at finpudse deres fortællestil, og derfor er der mere gang i løjerne i Bambi 2. Vores unge helt hænger stadig ud med vennerne Stampe og Blomst. Andet ville da også være tåbeligt taget i betragtning, at Bambi og alle børns ynglingskanin Stampe uden tvivl er Disneys mest bedårende makkerpar. Scenerne med dem er nogle af filmens bedste, men også den store finale, hvor den unge hjort skal vise sit værd, er spændende.

Bambi og Stampe – sammen igen efter 64 år.
De holder sig lige så godt som Butch og Sundance.

Nuttet men meget lille
Bambi 2 er alligevel ikke helt så interessant som andre Disney-film. Den er en vellykket børnefilm, og fungerer også udmærket som selvstændig film – man behøver derfor ikke gense den gamle film, inden man køber billet til denne – men den er blot en spag udgave af den oprindelige klassiker. Hvor Bambi både var elegant og dramatisk, fungerer Bambi 2 mere som en behagesyg lillebror, der gerne vil vise sig frem. Det er ganske sødt, men den hårdt optrukne handling, som tyndt spænder over de 73 minutter, vil nok kede de fleste voksne, der er blevet hivet med i biografen. Og så mangler der en central scene til at binde stemningen sammen. Bambi og Stampe leger meget ivrigt i skoven og hjortekiddet udfører et flot spring, men der er langt til scenen på søen. Man savner Bambi på glatis!