Adriana AizembergSonia Makaroff
Jorge D'ElíaElías Makaroff
Sergio BorisJoseph Makaroff
Rosita LondnerAbuela de Ariel
Diego KorolMitelman

Drømmen om Polen

Opvæksten handler for det meste om at finde ind til sit egentlige selv, at definere sin plads her i livet. Det punkt er Ariel Makaroff også nået til i dette sympatiske argentinske bekendtskab, hvor han ikke længere stiller sig tilfreds med tilværelsen i det noget forhutlede storcenter i Buenos Aires, hvor han arbejder sammen med sin mor i hendes undertøjsforretning. Den argentinske økonomi er i fuld gang med kuldsejle omkring dem, men forretningsindehaverne bruger, måske ganske fornuftigt, mere tid på at holde sig opdateret om hinandens private affærer end på at drive forretning.

Der tales meget i Ariels verden - her er det med moderen.

Sunrise Film
Udlængsel
Ariel vil gerne til Europa, nærmere bestemt Polen, for at opstøve sin families rødder, ikke mindst den fraværende faders i håbet om at finde et holdepunkt et sted i den nærmeste familiehistorie. I en af filmens mest morsomme scener forsøger han at overbevise en medarbejder ved det polske konsulat i Argentina om, hvorfor han føler så stort et tilhørsforhold til Polen, at han bare bliver nødt til at få et polsk statsborgerskab, og det er i det hele taget filmens taktik: at få os til at smile og holde med personerne, selv når virkeligheden omkring dem viser sig fra sin mest barske side.

Behageligt bekendtskab
Det er et fint udgangspunkt for en hjertevarm fortælling, snakkende på grænsen til det småpludrende, men det accepteres. I hovedrollen leverer Daniel Hendler en god præstation som Ariel, der altid er en lille smule udenfor alt det, der foregår omkring ham. Vi er med Ariel, hans familie og folkene fra indkøbscentret, når de gennemlever dagligdagen, fortæller deres respektive historier og ikke mindst lader op til det store sækkevognsløb gennem gaderne. Selv da tingene pludselig vendes på hovedet og familiehistorien kommer til Ariel, holder instruktør og forfatter Daniel Burman fat i den varme, forsonende tone og lader opvæksten komme til Ariel på den måde, som den kommer til de fleste. Man bestemmer ikke selv, hvornår man vil have afklaring - men det gælder om at gribe den, når den viser sig. Ariels verden er ikke årets mest dybsindige fortælling, men i sin egen ret en fin og let tilgængelig repræsentant for en filmnation, vi ellers ikke hører meget til.

Fra hvilken film hører man følgende ordudveksling:

Craig Schwartz: Can I buy you a drink, Maxine?
Maxine: Are you married?