Anmeldelsesdato:05-09-2005
Owen WilsonNed Plympton
Cate BlanchettJane Winslett-Richardson
Anjelica HustonEleanor Zissou
Willem DafoeKlaus Daimler
Jeff GoldblumHennessey

Til havs med Anderson

Det er ikke utænkeligt, at denne anmeldelse havde lydt anderledes, hvis den var skrevet af en inkarneret Wes Anderson-fan, for få instruktører deler vandene med tilsvarende markant og uforsonlig stil og tone, men der en grænse for, hvor meget overfladen kan bære, når der ikke er noget nedenunder. Det er ambitiøst nok at gøre forsøget, men det tangerer også til det indbildske, når det mislykkes at lade skæve figurer og underspillet, ironisk humor være den eneste opdrift for en ellers lidt gumpetung historie. Det kan vise sig at blive karrierens første stopklods for Anderson, som siden debuten Bottle Rocket og ikke mindst det første hit Rushmore har nydt status som en af de instruktører, man bør holde øje med.

Klaus og Steve lægger taktikken, inden jagten på hvalen sættes ind.

Holdet er tilbage
The Royal Tenenbaums var den første film, vi fik her til Danmark (i biograferne), hans stærkest besatte film til dato og en ren legeplads for de uanede mængder af ironi midt i tragedien, der er blevet et trademark for Anderson og har trukket en hårdhudet fanskare. Nu følger Life Aquatic med mange af de samme navne på rollelisten, og den beretter også sin triste historie om naturforskeren Steve Zissous jagt på den dræberhval, der har ædt hans tro kameramand, i en solid armslængde af observerende ironi.

Drama ombord
Bill Murray er for tredje gang en trofast medspiller i Andersons skæve persongalleri, og han passer godt ind i stilen, denne gang i forceret tavs indesluttethed som den tidligere tv-stjerne og børnehelt Steve Zissou, som rejste kloden rundt og opdagede nye dyrearter. "I know I haven't been my best this past decade", indrømmer han til den sværm af kendte ansigter, der udgør besætningen på det stolte skib Belafonte, og hvor hans nyfundne søn Ned er det nye medlem og vores repræsentant blandt den indspiste flok opdagere, som har være Zissou-familien gennem så lang tid, de selv kan huske. Bedst er Willem Dafoe som den beslutsomt tyske Klaus, mens Cate Blanchett aldrig helt finder ud af at være den kvindelige reporter ombord, som sætter gang i både Steve Zissou og Neds hjerter.

Tid til et kort møde mellem far og søn på overdækket.

Under overfladen
Life Aquatic føles som Andersons mest useriøse projekt til dato – ikke i tilgang eller udførelse, men på manuskriptstadiet. Der var pointer og budskaber bag den tykke fernis i både Rushmore og The Royal Tenenbaums, men når først knofedtet er skrællet af den fine billedside, Henry Selicks skæve animations-væsener, som befolker havdybderne, og de legesyge skuespillere, der morer sig med at spille i alle mulige retninger på én gang, så er der ikke kød nok på historien om den midaldrende søkaptajns pludselig trang til at handle sig ud af sin stillestående tilværelse. Selvfølgelig er dræberhajen ikke 'bare en haj', men på trods af Bill Murrays fine præstation bliver persongalleriet aldrig samlet nok om den egentlige fortælling. Vignetterne tager kontrollen, og filmens bevidste 'stritten' i alle retninger irriterer og forstyrrer billedet (Anderson har f.eks. slet ikke styr på historiens korte omvej ind i James Bond-land). Man skal derfor være ualmindelig meget opsat på at ville noget alternativt og 'mod strømmen', hvis man skal bilde sig ind at få fuld valuta for biografbilletten på den begivenhedsrige rejse med Belafonte og Steve Zissou – men Andersons univers er stadig friskt og originalt i forhold til stort set alt andet.

Ekstramaterialet anmeldes ikke.