Anmeldt af:Jesper Vestergaard

Marius Sonne JanischefskaJonas
Stine Holm JoensenLiv
Nicolaj KopernikusStig
Jens AlbinusKim
Lars BrygmannLars

Noget at leve for

Nede på bænken i alle de trøstesløse betongrå byplaner man finder omkring enhver større by i Danmark, sidder der nogle mennesker, som nok er udrangeret i forhold til resten af samfundet, men som også deler de helt universelle problemer og glæder, der hænger sammen med det at være menneske. Dem har Per Fly nu lavet en film om.

Bænkens kyniker
Med Jesper Christensen i den bærende rolle kommer vi helt tæt ind på livet af en af bænkens skæbner. Han spiller Kaj, der er en gammel gnavpot, som får tiden til at gå med at drikke alt for meget og som cyklende havemand i beskæftigelsesprojektet Miljøpatruljen sammen med drømmeren Stig. Kaj gør sig ingen illusioner om fremtiden. Han er bænkens kyniker, der nedgør de andre og sænker alle Stigs ideer til, hvordan de kunne skaffe sig penge og slippe ud af ’jordens røvhul’ som Kaj kalder kvarteret.
Kaj har afløst alle sine drømme med minderne om et liv, der havde sine lyspunkter, men nu er ren ruin. En dag flytter den unge mor, Liv, der er på flugt fra sin voldelige ægtemand, ind i boligblokken med sin søn, Jonas. Kaj genkender hende hurtigt. Hun er den datter, han forlod 19 år tidligere sammen med et forlist ægteskab og ikke har set siden. I mellemtiden er Kaj og Stig blevet fyret fra Miljøpatruljen og har mistet deres bistand. Da Stig skaffer de to et job med at passe Jonas, når Liv er på arbejde, nærmer Kaj sig bedstefarrollen, og hans slidte hjerte begynder langsomt at bløde op. Det er Kajs sidste chance for at finde mening med sit liv igen. Men det kræver mod og genforeningen er smertefuld.

Rå og realistisk
Jesper Christensen fører rollen ud i de bidende ekstremer med usvigelig sikkerhed. Han kan have sine lune øjeblikke, når han hænger ud med gutterne på bænken, men det stærke portræt af en mand uden illusioner, som, lige inden han falder på bunden af flasken, formår at rejse sig, er det, der brænder sig fast. I en lang scene, hvor han først bryder ind hos den lokale købmand og tømmer forretningen for sprut, for derefter definitivt at drikke sig selv ihjel, efter at Liv har slået hånden af ham, oplever man en af de mest blændende præstationer på dansk film i lang tid.
Stilen er i det hele taget ekstrem rå og realistisk. Man føler næsten, at man sidder imellem dem på bænken og lytter, lugter og ser alt hvad, der foregår. Specielt Nikolaj Kopernikus bidrager imponerende til det som Stig, og han tilføjer filmen en tiltrængt lethed, uden at det forstyrrer stemningen. Han viser endnu en side af sit store talent, som han for alvor er begyndt at slå igennem med i år med film som Max og Fruen på Hamre.

For meget dramatik
Men filmen får lidt af et troværdighedsproblem, når den lægger fiktionen ind over. Grundlæggende giver det en stærk og vedkommende historie. Men ind imellem fortegnes figurerne ærgerligt og dramatikken bryder stemningen. For eksempel da Liv flytter ind i boligblokken med Jonas, er det i et værelse, hun lejer hos den specialestuderende Kim (Jens Albinus). Da den ensomme Kim ud af det blå frier til Liv, og man finder ud af, at han for alvor har forspist sig på Søren Kierkegaard og bliver drevet til vanvid, kammer det over. Ærgerligt er det også at Liv er så udpræget et offer i filmen. Blandt de andre karakterer, der nok er sørgelige, men aldrig skildres uden værdighed, kan hun på trods af debutanten Stine Holm Joensens ihærdige forsøg ikke blive troværdig.

På spil mellem menneskene
Per Fly har med Bænken vist, at han tør lave en film, der, som de færreste, er hverken morsom eller ironisk i en sådan grad, at pointerne kun får lov at stå et øjeblik, før de bliver trukket ud af smilebåndet. Det er gennemalvorligt som hos Bertrand Tavernier (Det begynder i dag) og Ken Loach (Ladybird, ladybird, My name is Joe). Men hvor disse to og den socialrealistiske tradition i det hele taget oftest henter deres drive i indignationen over samfundets indretning, så er Per Fly tættere på folk som Mike Leigh (Naked, Career Girls) og Amos Kollek (Sue), hvor det også er mennesker på bunden af samfundet, der skildres, men hvor det i stedet for en ’ydre magt’ som samfundet, i lige så høj grad er de magtforhold og følelser, der er på spil mellem menneskene, man koncentrerer sig om.
Her viser Bænken sig utrolig stærk i sine rene øjeblikke, og uanset hvor man sidder til hverdag, er der masser af gode grunde til at opleve den.