Anmeldelsesdato:17-10-2005
Eva GreenSybylla
Jeremy IronsTiberias
David ThewlisHospitaler
Brendan GleesonReynald de Chatillon
Marton CsokasGuy de Lusignan

Krigen for fred

Det vakte en del opmærksomhed, da Ridley Scott annoncerede sit store korstogs-projekt, for hvordan skulle han dog slippe af sted med en episk actionfilm om den vestlige invasion af Mellemøsten i en tid, hvor problemerne i den region er tilstrækkeligt store. Svaret er klar i biograferne nu, og det er desværre en anelse mere tamt og politisk korrekt end det kunne have været.

Fox Film
Mennesket i centrum
Gladiator genopfandt den historiske storfilm som genre med en overraskende stærk fortælling om generalen Maximus, der bare gerne ville finde fred efter det brutale mord på hans familie. Kingdom of Heaven savner i markant grad en tilsvarende stærk, personlig historie til at gøre hele det gigantiske cirkus vedkommende, for vores hovedperson, smeden Balian, er om noget indbegrebet af en konstrueret filmfigur.

Vejen til Jerusalem
Vi møder ham ulykkelig og indelukket i hans franske landsby, kort efter at hans nyfødte barn og kone er døde. En fremmed rytter kommer forbi for at få skoet sin hest. Rytteren er hans ukendte far, som viser sig at være på vej til Jerusalem. Balian lader sig lokke med på turen – han har trods alt slået en præst ihjel, så populariteten i hjembyen er overskuelig - og han bliver tilmed slået til ridder lige inden faderen dør undervejs til Den Hellige Stad. I Jerusalem mærker Balian hurtigt, hvor indflydelsesrig faderen var, og i løbet af to knips og et blink sidder han til bords med hoffet, som på dette tidspunkt består omkring den spedalske kong Baldwin IV, der er kendt i historien for forsøget på at forene de stridende religioner omkring Jerusalem. Kongen har ved Balians ankomst evnet at fastholde en spinkel fredsaftale med den mægtige, muslimske hærfører Saladin ved at holde byens porte åbne for folk af alle religioner. Det passer ikke de fanatiske tempelherrer – herunder en herlig rabiat Ulrich Thomsen - der er taget til Det Hellige Land ud fra devisen om, at et drab på en hedning regnes for en god gerning, så det er intet under, at magtkampen bølger omkring Jerusalem, og som historiebøgerne fortæller, så brydes freden også med den imponerende belejring og indtagelse af Jerusalem.

Fox Film
Flot underholdning
Så langt, så godt. Ridley Scott har som altid et fornemt greb på flowet i sine film. Kampscenerne er overvældende og medrivende, og belejringen af Jerusalem er helt på højde med den nye genrestandard fra Ringenes herre - Kongen vender tilbage (selv om man kan klandre den for at kopiere denne i flere sekvenser). Kingdom of Heaven føles på ingen måder 2½ time lang, billederne er flotte og i lange passager er der tale om historisk udstyrsstykke af den mest sikre slags. Ofte hæver den sig pænt over sidste års fadæser i genren, Troja og Alexander, men når benovelsen over det gode håndværk har lagt sig, er der alligevel langt op til ny-klassikeren Gladiator. Trods godt skuespil fra de fleste medvirkende – Orlando Bloom er stadig mere fotomodel end rigtig skuespiller – så er Balians forrygende udvikling fra middelaldersmed til førsteelsker og Jerusalems hærfører så løst skildret, at man er tvunget til blot at acceptere den.

Politisk korrekt
Men værre endnu er manuskriptets tandløse omgang med filmens kontroversielle kerne, nemlig den kristne korstogstanke og opgøret mellem religionerne omkring den by, som er så central for alle parter. Ikke overraskende, men stadig skuffende, har forfatteren William Monahan og Ridley Scott valgt den politisk korrekte middelvej, hvor helte- og skurkeroller tegnes så firkantet – og ærlig talt kluntet – at man føler sig hensat til de mest indoktrinerende øjeblikke fra ens skoletid. Åbenhed og tolerance er hverken dårlige eller urimelige løsningsmodeller på konflikten, men det underminerer filmens troværdighed, når 1100-tals kristne, der er draget tusindvis af kilometer under umenneskelige forhold for at kæmpe for deres Paradis ender med at holde brandtaler, der lyder som snydt ud af næsen på moderate politikere fra det 21. århundrede. Hvorfor lader den uuddannede smed sig aldrig friste af den enorme magt, han pludselig besidder? Hvordan har heltene udviklet så præcist formulerede opfattelser af avancerede demokratiske principper århundreder før de blev opfundet? Og sådan fortsætter spørgsmålene.

Middelmådig prædikant
Der skal fra denne pen lyde stor respekt for instruktører og forfattere, som vil mere med deres film end den rene underholdning, men desværre er Ridley Scott ikke nær så god til at moralisere og undervise, som han er til at skabe underholdning. Kingdom of Heaven er på ingen måder dårlig, den er bare lige præcis så korrekt og velmenende, at man når at blive irriteret undervejs. De fire stjerner er små og gives for håndværket alene, og hvis man er decideret allergisk over for at få 'de rette meninger' læst og påskrevet, så bør man overveje biografbesøget en ekstra gang.

En fornem dvd-udgivelse med mængder af spændende ekstramateriale. På de to skiver finder man et glimrende tekst-'kommentarspor', hvor man filmen igennem kan få vist små tekstbobler, som uddyber de historiske referencer i filmen. På sin vis en langt bedre løsning end et indtalt kommentarspor med en historiker.

På skiven med ekstramateriale finder man et sindrigt system, som skulle gøre det let at vælge fokus i de mange små featuretter, der går tæt på de mange led i produktionsfasen. Hvis man har tid, er det mest givtige dog at sætte den til at afspille det hele i rækkefølge - det tager 1½ time og den tid er givet godt ud. Som supplement er der også to historiske dokumentarprogrammer fra den amerikanske tv-kanal Arts & Entertainment. Begge programmer er på ca. 45 minutter og sætter fokus på historien bag filmen.

Endelig kan man også se trailers og de små 2 minutters-klip, som blev offentliggjort på internettet som en del af filmens markedsføring.

Filmen udgives også i en 1-disc-version.