Anmeldelsesdato:22-11-2005
Kate WinsletRose Dewitt Bukater
Billy ZaneCal Hockley
Kathy BatesMolly Brown
Frances FisherRuth Dewitt Bukater
Gloria StuartRose Dawson Calvert

Havets hjerte

I 1997 indtog den verden med en kraft og holdbarhed, som man aldrig havde set magen til før. Hvor nutidens film typisk tjener deres penge på de første par uger i biograferne, udviste Titanic en stamina, som har gjort dens position som historiens mest indtjenende film helt og aldeles urørlig – selv ikke globale kæmpesucceser som Ringenes herre-serien har været i nærheden. James Cameron var blevet et anerkendt navn på sine store actionfilm i 80’erne og 90’erne, og efter at han var blevet ualmindelig fascineret af historien om Titanic, blev det store skib på bunden af Atlanten hans næste kæphest.

En ny tid bremses
Ombord på Titanic fandt Cameron netop den storladne tone, som han gerne ville have med i sit næste projekt, og med udgangspunkt i en fiktiv historie om en kærlighed større end døden, som blev tændt i skibets sidste timer på overfladen, så handler filmen i lige så høj grad om minutiøst at genskabe situationer og begivenheder fra det forlis, som i 1912 satte en gevaldig håndbremse på en hel klodes naive tro på, at fremskridtet med syvmileskridt var ved at tage dem ind i en ny verden. Titanic var i teorierne ude af stand til at synke – og så gik det så gruelig galt.

Den sidste af sin slags
Titanic er af nogen blevet beskrevet som en af de sidste, storslåede, episke historiefortællinger fra Hollywood – og det er ikke helt forkert. Når man genser filmen her otte år efter, så kan man ikke undgå at bemærke, hvor kraftigt Cameron maksimerer den klassiske fortællestil i alle de situationer, hvor det kan lade sig gøre. Fra Kate Winslets første entré i filmen, over de nærmest opulente solnedgange, skibet når at opleve, mens rejsen mod de amerikanske kyster stadig er på rette kurs, til de dramatiske dødsøjeblikke i filmens sidste time, hvor Cameron leverer det fulde udtræk både i actionscener og de dybtfølt romantiske stunder.

Stort drama
Det er storslået filmunderholdning, ikke subtilt og personligt, men stort, fordi "Bigger is better" alle dage har været en holdbar teori i Hollywood. Havde Cameron været en dårligere instruktør, så havde filmen været uudholdelig, men det er han heldigvis ikke, og man skal være i et ualmindelig kritisk hjørne, hvis man ikke – på trods af skuespil i middelklassen, firkantet persontegning og banaliteter i stribevis – kan lade sig fænge af historien om Jack og Rose, om Titanic og om de drabelige timer, der udspandt sig omkring midnat den aprildag i 1912.

Selvfølgelig skulle Titanic have en dvd-udgivelse, der matcher dens ambitionsniveau hele vejen igennem. James Cameron ville både lave et teknisk mesterværk, en præcis historisk genfortælling og et medrivende drama – og til at gøre os klogere på hver af disse facetter i filmen, er der hele 3 kommentarspor i hele filmens længde. Det ene er Camerons helt eget, på det andet deles skuespillere og filmfolk om at tale om arbejdet – og endelig kommenteres filmen også at to historikere, som desværre er en smule for ukritisk benovede over filmens grad af realisme, når man nu ved, at der er unøjagtigheder i flere forhold undervejs.

Desuden ledsages filmen af 61 featuretter på 1-2 minutter, som man kan vælge at få afspillet på de rigtige steder undervejs i filmen. De dækker en lang række produktionsforhold, og hvis man kender Titanic godt på forhånd, så er dette en smart måde at slå både film og ekstramateriale sammen på.

For at få plads til dette ekstramateriale er filmen delt over to dvd’er, ganske passende når nu også biografudgaven kørte med en pause ca. midtvejs ved sammenstødet med isbjerget.

På den tredje dvd ligger 29 slettede scener – alle sammen naturligvis med kommentarer af James Cameron, som er til stede i alle dele af ekstramaterialet. Der er mange interessante småscener, og en enkelt ganske omfattende, som er blevet fjernet fra filmen. Det er også på denne dvd, at man har forsøgt at udvise lidt selvironi ved at vedlægge nogle af de Titanic-parodier, som naturligvis fulgte i komedieshow og ved prisuddelinger. Det passer ikke overraskende sært dårligt ind på en udgivelse, der ellers er præget af ualmindelig megen selvhøjtidelighed.

Den fjerde dvd rummer featuretter fra produktionen - to tungere indslag fra HBO og Fox TV varer godt over en time, men formår aldrig helt at komme om bag facaden på produktionen. Det er tydeligt, at det er forklædte reklameindslag for filmen fra tiden omkring dens premiere, men udgiverne har heldigvis selvindsigt nok til at have placeret de to programmer under afsnittet med reklamemateriale. Her findes også plakater, trailers, tv-spots og en lang række andre dokumentarer, der kigger nærmere på filmens mange effekter.

Samlet set en udgivelse, man bør have stående, hvis man ikke har et decideret hadsk forhold til Camerons uforskammede tåreperser af en katastrofefilm. Kommentarsporene rummer forskelligt indhold nok til at et par gensyn, og med udsigten til at den kan bære prædikatet "Verdens største film" lidt tid endnu, er der rigeligt med trofæ-værdi både i indhold og overdådig folde-ud-indpakning til at den hører hjemme på linje med andre særlige udgivelser.