Anmeldelsesdato:01-11-2005
Kevin PollakWalter Smith
Jimmy BennettTommy Smith
Michelle HornJennifer Smith
Ben FosterMars
Jonathan TuckerDennis Kelly

Grum ironi

Der er noget næsten poetisk smukt over situationen, når selvironi, leveret i et øjebliks overskud, adskillige år efter kommer tilbage og bider én hårdt og brutalt i hælen. Det sker for Bruce Willis i Hostage, hvor han uden omsvøb ender som den karikatur, han selv leverede tilbage i 1990 i The Player, Robert Altmans morsomme hudfletning af Hollywood: Den skjorteløse actionhelt, som plat og utroværdigt render gennem ild og vand for at redde filmens heltinde.

Bruce Willis forhandler med himmelvendte øjne.

En klassisk Bruce W.
Indtil for få år siden var der altid noget forsonende ved en Bruce Willis-film, for godt nok har den tidligere komiker medvirket i mangt og meget bras gennem årene, men han fraviger sjældent det sammenbidte, skulende udtryk, som fanskaren så godt kan lide. Situationens alvor må imidlertid være ved at gå op for den efterhånden midaldrende stjerne. De sidste film har været langt værre end skuffende, og uden tålmodighed til at afvente og se, om Robert RodriguezSin City blev et hit, gjorde Willis dette spagfærdige forsøg på at genoplive sin gamle karriere som actionhelt.

Bagtanker og dagsordener
Plottet er lige så simpelt som titlen. Et par unge biltyve får pludselig blod på tanden, da de er brudt ind på et mindre fort hos en stenrig revisor. I stedet for at snuppe limo’en i garagen, tager de farmand og hans to børn som gidsler. Den lokale politimand, Jeff Talley (Bruce Willis), er tidligere gidselforhandler, og han tager nu kontrollen over situationen for at redde alle ud i live – især fordi revisorens skumle arbejdsgivere har kidnappet Jeffs kone og barn for at sikre sig en særlig værdifuld dvd med regnskaber på. Så alle har deres egen dagsorden i det, som umiddelbart ligner en tæt gidselthriller i stil med Forhandleren, men som desværre ender i en helt anden boldgade.

En gidseltager af de mere ekstreme - et kort øjeblik tror man, at det er Brandon Lees spøgelse fra The Crow, der er på besøg.

Stilforvirring
I Hostage er der ellers hentet friskt instruktørblod fra Frankrig, men Florent Emilio Siri leverer ikke andet end en stilforvirret blanding af inspirationskilder. I de bedste øjeblikke, når helikopteren flyver lavt over de californiske bakker, er der en næsten Hitchcock’s stemning af udsathed, men det punkteres effektivt, når resten af filmen snarere mimer billige politi-serier eller primitive seriemorderfilm. Det visuelle udtryk betyder meget, når plotintelligensen er sat på stand by – det så vi i David Finchers beslægtede og klart bedre Panic Room - og her falder Hostage helt til jorden. Bruce Willis’ karriere bliver ikke reddet af denne film, men resultatet var godt nok til, at producenten gav penge til en fjerde Die Hard-film – og det var vel i virkeligheden hele idéen bag denne iøvrigt gennemført unødvendige produktion.

En kortfattet, men rimelig tur bag kameraet supplerer de seks slettede scener, som bliver kommenteret af instruktøren selv. Der er ikke tale om lange, betydningsfulde scener, men snarere lidt udvalgte pluk fra klipperummets gulv. Det samme gør sig gældende for de to udvidede scener, hvor vi får lidt mere indhold at se sammen med instruktørens forklaringer på, hvorfor scenerne oprindeligt blev beskåret.