Anmeldelsesdato:19-10-2005
Bill FagerbakkePatrick Star
Clancy BrownMr. Krabs
Jeffrey TamborKong Neptune
Scarlett JohanssonPrinsesse Mindy
Alec Baldwinhåndlangeren Dennis

Svampen der gerne ville være voksen

Det er seks år siden, at han blev præsenteret for verden. SpongeBob Squarepants, eller SvampeBob Firkant som han senere kom til at hedde på dansk, var hovedpersonen i Nickelodeons aninemerede tv-serie om en lille by under vandet og alle dens mange farverige indbyggere. Da Bikini Bottom pudsigt nok lignede en hvilken som helst amerikansk by, blev serien hurtigt populær – og ikke kun blandt de yngre, forældrene og teenagerne fulgte også efter. Det faktum er man godt klar over herhjemme, for filmen kommer kun til landet med de amerikanske stemmer, og således snydes de helt små for filmen.

Sådan ser det ud, når man går amok med isen på Goofy Goobers Ice Cream Party Boat - ikke et kønt syn, og slet ikke dagen efter....

Stand by me
The SpongeBob Squarepants Movie er en sær blanding af børne- og teenagefilm. Filmen ligner tv-serien med de klare farve og barnlige former, men selve handlingen lefler direkte for de ældre. SpongeBob kommer nemlig ud på lidt af en dannelsesrejse. Det starter med, at han ikke bliver forfremmet på jobbet – han er ikke moden nok, vurderer chefen, til trods for at vores lille helt er en dedikeret og hårdtarbejdende svamp. I sin smerte vælger han at spise sig syg i is sammen med sin bedste ven Patrick, og er derfor ikke helt sig selv næsten morgen, da han pludselig forsvarer sin chef og derefter kaster sig ud i en sandsynligvis farlig situation.

Stor ståhaj
Der går næsten Find Nemo i løjerne, da SpongeBob og Patrick begynder deres rejse mod Shell City. De to drenge har meldt sig til Mission: Umulig, at finde Kong Neptuns krone, som alle tror, at Mr. Krabs – SpongeBobs chef – har stjålet, og som nu befinder sig på det frygtede sted, hvor ingen tidligere har været. Shell City er kun noget, de alle har hørt om, og farerne lurer også i alle de frygtelige steder, man skal igennem for at komme til Shell City. Filmen byder på en håndfuld fantastiske farlige figurer, men man ser ikke meget til dem, og det bliver aldrig rigtigt spændende.

Alec Baldwin lægger stemme stemme til den rå fisk Dennis - som forsøger at bremse SpongeBob og Patrick

Rejsen hjem
Det sjove ved SpongeBob-serien er normalt de skæve vinkler og de gakkede optrin, som vores unge helt kaster sig ud i. Disse er også med i filmen, som da selveste David Hasselhoff mod slutningen må træde til og give en hjælpende hånd, men der er ikke nok med tosserier til at gøre det virkelig sjovt. The SpongeBob SquarePants Movie er derimod en sød road-movie om to drenge, der hjertens gerne vil være voksne og efter en lang og hård odyssé endelig må indse, at det egentlig ikke er så slemt at være barn. Og den morale er – lige som SpongeBob – svær ikke at holde af.

Girls Night Out20/7
Dunkirk20/7
Abernes planet: Opgøret13/7