CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Comme une image

Produktionsland:
Frankrig

Produktionsår:
2004

Manuskript:
Agnès Jaoui

Producere:
Jean-Philippe Andraca
Christian Bérard

Fotograf:
Stéphane Fontaine

Klipper:
François Gédigier

Komponist:
Philippe Rombi

Censur:
Tilladt for alle

Distributør:
Scanbox

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(22 stemmer)

Læs også...
Nyheder:
04-04-05:
Box Office uge 13: Sin City tæver konkurrenterne
27-02-05:
Kongekabalen gik op for Arcel
21-01-05:
Bodil-nomineringerne 2005
13-12-04:
Mod muren kåret som årets europæiske film
21-09-04:
Finalisterne klar til årets European Film Awards
 
Anmeldelser:
28-11-13:
Under regnbuen
08-12-09:
Det regner altid i Provence
22-07-02:
De andres smag
 


DVD-specifikationer
Billedformat:


Lyd:


Ekstra materiale:
Se på mig

Anmeldt af:Jesper Vestergaard
Genre:Drama
Varighed:107 minutter
Instruktør:Agnès Jaoui
 
Anmeldelsesdato:22-12-2005
Medvirkende:Som:
Marilou BerryLolita Cassard
Agnès JaouiSylvia Millet
Jean-Pierre BacriÉtienne Cassard
Laurent GrévillPierre Millet
Virginie DesarnautsKarine
Keine BouhizaSébastien
Se komplet creditliste her

De andres betydning
 
Den franske forfatter- og skuespillerduo Agnès Jaoui og Jean-Pierre Bacri, der i 2000 imponerede med den sociologiske smagssag og dramakomedie De andres smag, er nu tilbage med en nyt stærkt fletværk om tiden, mennesket og fællesskabet i Paris' kulturelle borgerskab.

Lolita og Sylvia kæmper begge for opmærksomheden.
Copyright:
Camera Film
Cirklen
Lolita er midt i tyverne, småtyk og bitter på verden. Ikke mindst på sin far, forfatteren Ètienne, der kun tilbyder hende overfladisk opmærksomhed og ellers er travlt optaget af intrigerne i de litterære kredse. Mens Lolita kæmper for en karriere som sangerinde, er faren mere interesseret i sig selv, sin unge kone Karine og deres fælles barn, og samtidig er Lolitas sanglærerinde, Sylvia, mest interesseret i hende netop på grund af hendes far, som hun nærer den dybeste beundring for. Sylvias mand, Pierre, der ligeledes er forfatter, beundrer i bund og grund også Ètienne, og da han ytrer sin interesse er der god grobund for venskabelige relationer mellem dem, der kan hjælpe hans egen karriere i gang. Ind i cirklen bryder den unge studerende Sébastien, der faktisk nærer oprigtig respekt for Lolita, men som selvfølgelig har umådeligt svært ved at få dét budskab igennem.
Samtlige koncentrerer sig nemlig mest af alt om at blive set og mærket, professionelt som personligt, og har i øvrigt svært ved at se ret langt ud over deres egen næse. Sébastien er den forløsende figur, der i sidste ende får de andre til også at se sig selv.

Stærke relationer
Karaktererne er veldefinerede, og skuespillet er gennemgående stærkt. Filmens store styrke er dog, at den fremfor at lade karaktererne definere alene ved deres handlinger og fremtræden, i højere grad præsenterer dem igennem deres relationer til de andre. Det er de små spidse kommentarer, blikkene og intrigerne, der virkelig siger noget. Det er også her, at man som tilskuer i glimt ser sig selv, i magtforholdene, som den oversete eller den overseende, som den overbærende eller som den ydmygede.
Mens filmens oversatte danske titel, Se på mig, således er ganske rammende for karakterernes grundforudsætninger, er dens originale franske titel mere sigende for formen, Comme une Image - som et billede, filmen udvikler sig nemlig som et imponerende snapshot af gruppen, hvor detaljerne udfolder sig, jo dybere man bliver ført ind i billedet.

Pierre kæmper med berømmelsen.
Copyright:
Camera Film
Fletværket løsnes
Det er langt hen af vejen imponerende skruet sammen, og det er en stor fornøjelse at følge den spraglede historie, der, mens den etablerer sig, overrasker konstant, holder sine kort tæt til kroppen og spiller dem ud med en stærk fornemmelse for timing. Men desværre mister fletværket sin styrke mod slutningen, fordi Jaoui, der har instrueret historien, i stedet for fortsat at fokusere på de fornemme antydninger af forholdene mellem karaktererne, insisterer på at binde fine sløjfer på samtlige karakterers historier, så intet i sidste ende er overladt til publikums fantasi. Det, der starter som et fremragende åbent og perspektivrigt ensemblebillede af en gruppe mennesker omkring den litterære parisiske middelklasse, ender dermed som et lidt udvandet og i sidste ende småkedeligt drama, hvor der lukkes og slukkes, og alle får som fortjent.
Men som i De andres smag mærker man dog også her, at der er originale viljer på spil bag filmen, og ser man den for andet og mere end slutningen alene, kan man da også være sikker på at få serveret en filmoplevelse, der ligger ud over det sædvanlige.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Ocean's 821/6
Violinisten21/6
Love, Simon21/6
I Syrien21/6
Vi ses deroppe14/6
Stor som en sol14/6
Den skyldige14/6
Sommeren 19937/6
Junglebanden7/6
Jurassic World: Fallen Kingdom7/6
Flere bio-anmeldelser
 
De originale21/6
The Greatest Showman18/5
Star Wars: The Last Jedi16/4
Mordet i Orientekspressen13/4
The Killing of a Sacred Deer2/4
Justice League26/3
The Square23/3
Thor: Ragnarok12/3
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
I hvilken film finder man disse rollenavne:
Allison, Andy, Bender, Brian & Claire
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Søg på Google