Anmeldt af:Kasper Christoffer Larsen

Silvio Orlandofortæller
Pietro EandiMartinos bedstefar

Italiensk forfører

After Midnight er en lille forførende italiener, der lokker med kærlighed, lun historiefortælling og lidenskab for film. Flirten er bedre end historien.

Øst for Paradis
Perler på en filmrulle
Det skæve smil og de livskloge aforismer trækkes ud som perler på en filmrulle i Davide Ferrarios hyldest til den lille fortælling og de store mænd, der har fortalt den. Det er bedårende et langt stykke hen ad vejen, men midt i alle kærlighedserklæringerne savner man plads til selv at fordybe sig i den historie, der langsomt forsvinder bag den charmerende fortællerstemme og de forførende billeder.

La Mole Antonelliana
Hvilken ramme kunne være bedre for en fortælling om et skæbnesvangert møde i natten mellem den stumme nattevagt og den simple servitrice end filmmuseet La Mole Antonelliana? Den fortryllende bygning i Torino med de labyrintiske gange er et kunststykke i sig selv og formår sådan at rumme et århundredes filmhistorisk magi. Her huser nattevagten Martino, der nu ikke er helt stum, men som blot har valgt ikke at tale for meget med nogen. For hvad er formålet? I stedet ser han klip fra fortidens film, og med undtagelse af Buster Keaton, de rene bevægelsers poetiske mester, fortrinsvis ikke almindelige film med drama og forløsning, men hellere historiske dokumenter som Lumiere-brødrenes gamle farveløse klip af vandrende menneskemasser i en forgangen tid.

Øst for Paradis
På flugt i natten
En nat møder Amanda, servitricen fra den tilstødende burgerbar, op på museet i en pludselig flugt fra politiet. Martino byder hende husly og kan for første gang dele sin lidenskab for livets små poetiske krumspring indfanget på fortidens stumfilm. For Amanda åbnes et vindue til nye horisonter, men freden forstyrres af hendes kæreste, biltyven Angelo, der huserer med sin bande i den anden ende af byen, det barske kvarter Falchera, som ligger langt fra Martinos drømmeverden – der også inkluderer Amanda.

En film om fortællingen
Instruktør Davide Ferrario fortæller historien om at fortælle historier. Om kunsten, kærligheden og drømmene fra fortiden, der måske synes falmede på film, men som i bund og grund stadig er de samme. Han gør det med skævt smil, åbent hjerte og bedårer sin tilskuer med alle de luneste tricks. Der er dem, der vil elske ham for flirten, men også andre, der vil føle, de ikke selv får plads til at fordybe sig i karaktererne og en historie, man for ofte mindes om er et tankespind i fortællerens hoved. Hovedpersonerne ligger på grænsen til postulatet, komikken bliver lidt for insisterende og udfaldet slet ikke så medrivende som filmens egen begejstring, fordi det i virkeligheden ikke handler så meget om Martino, Amanda og Angelo, som det handler om fortællerens fortælling om dem. Og det er nu svært at blive forelsket i andres forelskelser.

I hvilket år fik Borte med Blæsten Oscaren for bedste film?