CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
In This World

Produktionsland:
England

Produktionsår:
2002

Manuskript:
Tony Grisoni

Producere:
Andrew Eaton
Anita Overland

Fotograf:
Marcel Zyskind

Klipper:
Peter Christelis

Komponist:
Dario Marianelli

Censur:
Tilladt for alle, men frarådes børn under 7 år

Distributør:
Scanbox

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(19 stemmer)

Læs også...
Nyheder:
21-05-07:
Winterbottom spreder gys i Genua
10-08-05:
Jordan og Winterbottoms nye film udtaget til Toronto
19-10-04:
Winterbottoms sex-film slap igennem censuren
02-06-04:
Winterbottom ude af Goal!-trilogi
19-05-04:
Sex uden omsvøb fra Winterbottom
24-03-04:
Winterbottom instruerer fodboldtrilogi
10-11-03:
Dirty Pretty British Indie Awards
06-02-03:
Empire-priser uddelt
25-04-02:
Cannes-deltagere 2002 er offentliggjort
15-11-01:
Winterbottom laver film afghanske flygtninge
 
Anmeldelser:
31-08-17:
The Trip to Spain
26-04-10:
The Shock Doctrine
04-03-08:
A Mighty Heart
14-09-07:
A Mighty Heart
16-01-07:
Vejen til Guantanamo
14-02-06:
Code 46
04-08-04:
Land of Love
20-02-04:
Frihedens veje
25-02-03:
24 Hour Party People
21-03-01:
Wonderland
 
Artikler:
31-03-05:
Interview: Marcel Zyskind
15-02-03:
Berlinale 2003: Årets vindere
09-02-03:
Berlinale 2003: The Buzz #1
20-03-01:
Portræt: Michael Winterbottom
 


DVD-specifikationer
Billedformat:


Lyd:


Ekstra materiale:
In This World

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Drama/Dokumentar
Varighed:86 minutter
Instruktør:Michael Winterbottom
 
Anmeldelsesdato:11-11-2005
Medvirkende:Som:
Jamal Udin Torabi
Enayatullah

Rejsen til en anden verden
 
Den britiske instruktør Michael Winterbottom har tidligere flirtet med den uklare grænse mellem dokumentar og fiktion i krigsreporter-portrættet Welcome to Sarajevo og musikfilmen 24 Hour Party People, men dengang blev det ved flirten og resulterede i dels en spændende film fra det krigshærgede Jugoslavien samt et levende portræt af musikscenen i Manchester. Denne gang er han rykket længere sydpå, til verdens nye brændpunkt, men har ventet med at tænde kameraerne til de fysiske kamphandlinger er drevet over. Vi befinder os i flygtningelejren Peshawar i det nordlige Afghanistan i månederne efter de voldsomme angreb på landet i 2001. Folk strømmer til uden at vide, hvad de skal gøre.


Copyright:
Camera Film
Menneskesmugling
Emnet i In This World er menneskesmugling, den frygtelige sidebeskæftigelse, hvor skruppelløse svindlere lover guld og grønne skove i det fjerne Europa mod betaling af gevaldige summer. Fremtidsudsigten i Peshawar er ikke gylden, men heller ikke den rene undergang – alligevel er det svært at fortænke familiefaderen i at prøve at få sine to sønner sendt til Europa i håbet om, at de kan danne sig en bedre tilværelse et andet sted. Derfor indleder Jamal og Enayat en lang og grusom rejse, hvor de aldrig ved, hvad der skal ske eller hvem de kan stole på.

Svagheden
In This World ligner et langt stykke af vejen en dokumentar. Efter en dyster voice-over, der forklarer lidt om baggrunden, møder vi vores to drenge og er snart kastet ud på rejsen. Der er bare det lille forbehold, at det er ren fiktion, og alle de medvirkende er skuespillere (mange af dem spiller dog sig selv). Winterbottom afslører aldrig direkte, at vi har forladt dokumentarens verden, men efterhånden som vi kommer med stadig længere og længere ned i menneskesmuglingens mørke kroge og stadig har tid og plads til mange kameravinkler og klipning i scenerne, så giver det sig selv. Umærkeligt har vi bevæget os fra en nøgtern gengivelse af virkeligheden til en fiktionaliseret udgave af samme. Det skader naturligvis Winterbottoms troværdighed og bliver i sidste ende også filmens helt store akilleshæl.


Copyright:
Camera Film
Den lange rejse
Styrken ved In This World er nemlig, at man ikke føler sig slemt manipuleret, på trods af, at det præcis er, hvad der sker. I den indledende speak forklarer en dyster stemme, hvor mange milliarder dollars, USA brugte på at bombe Afghanistan – og et kort øjeblik antager filmen form som en af de mange, moderigtigt bekymrede dokumentarer om USA's udenrigspolitik. Men Winterbottom drejer hurtigt optikken væk fra de letkøbte og fortærskede budskaber og sætter fokus på menneskesmuglingen som begreb. Vi følger Jamal gennem den ene uudholdelige situation efter den anden, nogle er småkedelige, andre ulideligt spændende (bl.a. natterejsen til fods ind i Tyrkiet rummer masser af autentisk drama), men for det meste er det blot en deprimerende tristesse, der præger turen. Som en af de lokale Peshawar-forhandlere siger lige i starten, så er det bedste man kan gøre at blive hjemme, for hvorfor skulle det nødvendigvis være så meget bedre, når man kommer frem.

Debatindlæg
Michael Winterbottom holder sig helt ude af diskussionen, men præsenterer blot Jamals historie (som jo igen blot er et manuskript, husk det) i en rå form. Der er ingen dømmende pegefingre eller konkluderende kommentarer – blot en enkel afslutningstekst, der forklarer, at Jamal har fået midlertidig opholdstilladelse i England indtil dagen før hans 18-års fødselsdag. Derefter er det helt op til os at drage konklusionerne over historien. Over menneskesmugling, over hele princippet i at forlade sit hjemland for at opsøge lykken et andet og rigere sted, over flygtningenes fascination af Vesten som Paradiset, over vores måde at behandle de ankomne på. Faktisk åbner filmen for så mange diskussioner, at det bliver lidt af en svaghed, at den ikke selv tager mere stilling. Som dokumentar havde det været interessant, om end stadig lidt blodfattigt, men som fiktionsfilm tenderer det i perioder det letkøbte. Der ér forskel på at have fulgt en ægte menneskesmugling med et kamera og så at lave en fiktionsfilm om det samme emne – spillereglerne er ganske enkelt forskellige – og det føles i lange perioder som om, at Winterbottoms eneste begrundelse for at anvende falsk dokumentarisme er for at give historien mere troværdighed og for at give ham selv mulighed for at lege efter dokumentarens mere åbne regler, hvad angår historieudvikling og personer.

Problematisk film
Det er synd, for det kan ikke skjules, at vi blot får en historie fortalt – her hjælper det evindeligt kværnende score bestemt heller ikke på sagen – og man irriteres flere gange over ikke klart at kunne gennemskue filmens intentioner. Hvis Michael Winterbottom havde spillet rent spil, som han trods gjorde i Welcome to Sarajevo, så havde filmen stået stærkere – nu er den endt som et problematisk indlæg i en aktuel og vigtig debat; som et fiktionsindlæg uden personlig overbevisning, men også som et falskt faktaindlæg uden nogen reel troværdighed.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Kingsman: The Golden Circle21/9
Kærligheden flytter ind21/9
Paula21/9
LEGO Ninjago filmen21/9
I min datters navn21/9
Paris må vente21/9
Borg14/9
God's Own Country14/9
En fremmed flytter ind14/9
American Assassin14/9
Flere bio-anmeldelser
 
Guardians of the Galaxy Vol. 211/9
Fast & Furious 88/9
Smølferne: Den hemmelige landsby28/8
The Salesman25/8
Loving21/8
Elle18/8
Life15/8
Skønheden og udyret14/8
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Jerry Lewis-dramaet The Day the Clown Cried (1972) blev af pressen dømt så stødende, at filmen aldrig blev udgivet i biograferne – hvad handlede filmen om?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google