Anmeldelsesdato:09-11-2005
Birthe NeumannIngrid
Sonja RichterNina
Kim BodniaPhilip
Ellen HillingsøHannah
Dinara DrukarovaMilana

Tanker fra Paris

Tilbage i sommeren 2003 blev der, som så mange gange før, uddelt støttekroner til en række film. Jacob Grønlykkes projekt gik dengang under arbejdstitlen Den jødiske legetøjsgrossist, og på mange måder peger den titel mere tydeligt hen mod, hvad ambitionerne med dette store familiedrama må have været. I stedet er vi endt med titlen - og filmen - Opbrud, der hverken er fugl eller fisk, og på ingen måder gør sig synlig på et i forvejen fyldt dansk filmmarked.

Elias nyder et vemodigt afsked med Paris.

Rolf Konow, Nordisk Film Independent
Fødselsdag alene
For det skorter ikke på spændvidde og store armbevægelser i det, som desværre er endt som en uendelig lille film. En jødisk familie i nutidens Danmark går i opløsning, da faderen vælger at forlænge forretningsrejsen til Paris med en ekstra nat – uden at vide, at han dermed svigter det stort anlagte surprise-party i privaten i Brøndby, som hustruen Ingrid har arrangeret i anledning af hans 60-års-fødselsdag. Elias, som i Jens Okkings skikkelse udstyres med al den nødvendige melankoli, har bare brug for at være sig selv og få opfyldt ønsket om én nat på drømmenes hotel, det urimeligt dyre og fashionable Hotel du Grand Palais, som han har kigget misundeligt på, hvert eneste år gennem de sidste 27 år, når han har været i Paris til legetøjsmesse.

Opbrud og sammenbrud
Privatlivet fungerer – og så alligevel ikke. Børnene er kommet i vej, den yngste datter, Nina, er godt nok lidt indelukket, men altid på vej mod nye projekter, Philip stræber mod en karriere indenfor reklamebranchen og Hannah har giftet sig med en ortodoks jøde og sidder nu omgivet af kraftige våben og vejblokader i Israel med ansvaret for to små sønner. Det efterlader hustruen Ingrid alene på sofaen med et solidt arsenal af pilleglas og intet fornuftigt at tage sig til. At Elias er væk fra den grossistvirksomhed, der drives fra privaten, er ved at drive hende ud over afgrunden, men surprise-festen holder hendes tanker i gang. Derfor bliver sammenbruddet også tilsvarende tydeligt, da Elias tilfreds ringer hjem fra Paris, hvor han er ved at forberede et bad.

Mens familien efterlades i opløsning hjemme i Brøndby.
Rolf Konow, Nordisk Film Independent
Fint skuespil
Filmen springer lystigt mellem de mange historier, som godt nok er bundet sammen af familieskabet, men aldrig kommer til at fungere fortællemæssigt eller filmisk som et samlet hele. Okking gør sig godt i de parisiske omgivelser, Ellen Hillingsøe ser ligeså fortabt ud i Israel som hendes historie er det i den store sammenhæng og Birthe Neumann får kun alt for sjældent noget at arbejde med som Ingrid, der pludselig får nok og tager affære. Hendes dannelsesrejse ned gennem Europa burde i sig selv have været en selvstændig film, men forvandles som så meget andet i Opbrud til fragmenter af spændende idéer. Man har af gode grunde sjældent personerne sammen, og det stiller store krav til de biroller, som de skal spille op af. Bedst er her et overraskende og velkomment gensyn med Dinara Drukarova fra den ukrainsk-franske Da Otar rejste, som escortpigen, der bliver fortrolig med Elias.

For kort bekendtskab
Det er synd for Opbrud, at den ikke kommer videre. Man ville gerne have lært disse personer bedre at kende, fundet ud af dynamikken i familien, der vist nok rummer mange skeletter, som kunne være sjove at få ud af skabene. Men med en spilletid på lige under halvanden time er der ikke tid til andet end små nedslagspunkter i personhistorier, som føles langt mere komplekse end de får plads til at være. Det føles på alle måder som det afsluttende afsnit i en længere tv-serie om en storfamilie, hvor man savner et dybere forhold til personerne, før man orker investere det nødvendige i deres skæbner. Om det er erfaringen fra juledagenes dobbelt så lange og langt mere uinteressante visit til Familien Gregersen, der har skræmt producenterne til at skære Opbrud ned, skal være usagt, men man fornemmer, at potentialet til en langt fyldigere og mere tilfredsstillende historie er til stede. Nu må vi nøjes med en håndfuld skuespillere, der tydeligvis har bedre styr på deres arbejde, end deres instruktør og manuskriptforfatter

Blot et par trailere, og det understøtter oplevelsen af en film, som alle har opgivet på forhånd.