CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Mar adentro

Produktionsland:
Spanien, Frankrig, Italien

Produktionsår:
2004

Manuskript:
Alejandro Amenábar, Mateo Gil

Producere:
Alejandro Amenábar
Fernando Bovaira

Fotograf:
Javier Aguirresarobe

Klipper:
Alejandro Amenábar

Komponist:
Alejandro Amenábar

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
SF Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(91 stemmer)

Læs også...
Nyheder:
25-04-05:
Bardem, Hayek og Woo med i Cannes-jury
28-02-05:
Oscar 2005: Million Dollar tæv til The Aviator
31-01-05:
14 priser til Amenábar i Spanien
21-01-05:
Dobbeltsejr til Amenábar-film i Bangkok
13-12-04:
Mod muren kåret som årets europæiske film
14-09-04:
Leigh sejrer i Venedig
07-09-04:
Kaos i Venedig
 
Anmeldelser:
27-04-11:
Biutiful
06-05-05:
Spis mig
18-11-02:
The Others
 
Artikler:
31-05-02:
Premiereportræt: Alejandro Amenábar
 


DVD-specifikationer
Billedformat:


Lyd:


Ekstra materiale:
Mit indre hav

Anmeldt af:Jesper Vestergaard
Genre:Drama
Varighed:120 minutter
Instruktør:Alejandro Amenábar
 
Anmeldelsesdato:20-12-2005
Medvirkende:Som:
Javier BardemRamón Sampedro
Belén RuedaJulia
Lola DueñasRosa
Mabel RiveraManuela
Celso BugalloJosé
Clara SeguraGené

At gå døden i møde
 
Ramón Sampedro har været lam fra nakken og ned i 28 år. Bortset fra sin førlighed, har han alle sine sanser i fuld behold. Og så er han er kvik! Han har blot ét ønske: Han vil gerne dø.
Han passes af sin bror og svigerinde i deres afsidesliggende hus i Galicien, hvor også deres søn og familiens bedstefar føjer variation til hverdagen. Mest koncentreret handler dagene dog om Sampedros kamp mod myndighederne om retten til selv at bestemme over sit eget liv. Han kan ikke tage det selv, og må derfor have hjælp til den endelige handling. Men inden da vil han kræve sin ret som menneske, så det kan ske på lovlig vis.


Copyright:
SF Film
Drama om døden
Den kun 33-årige spanske mesterinstruktør Alejandro Amenábar fortæller også med sin fjerde spillefilm om livet omkring døden. Debutfilmen Snuff fra 1996 er et virvar af studentikos suspense og illegale videooptagelser, der dyrker frygten. De to følgende film, den følsomme psykologiske sci-fi thriller Luk øjnene op (1997) og gennembrudsfilmen, den klassiske gyser The Others (2001) tog på hver deres vis springet til den anden side og tegnede efterlivet.
Med Mit indre hav, hans hidtil mest succcefulde film, der markerede sig stærkt på Venedigfestivalen, modtog Oscaren for Bedste ikke-engelsksprogede film og sugede stort set alt, hvad der hedder filmpriser til sig i Spanien, benytter Amenábar endnu en gang et klassisk afsæt til et hypereffektivt bud på, hvordan moderne film kan skrues sammen. Væk er denne gang al form for urovækkende effekt, suspense og uhygge i det hele taget. Med et forbilledligt klart og afstemt symbolsprog og i renfærdig stil afvikles filmen som et klassisk drama om en mand og hans sag.

Den tapre syge
Filmen tager afsæt i den virkelige Ramón Sampedros digte og selvbiografiske bog ”Breve fra helvede” og er således i sit udspring en autentisk historie. I udgangspunktet læner den sig op ad det klassiske Hollywood-koncept om 'den tapre syge', der trods modgang holder panden højt og kæmper til det sidste, men formen udnyttes til fulde og hæver sig med en naturlig kompleksitet på flere niveauer. Dels forankres historien stærkt i det lokale, i både locations, scenografi og ikke mindst spillestilen, hvor Spaniens bedste mandlige skuespiller, Javier Bardem rammer en stærk realistisk tone med sine afmålte, småskælmske og stærkt beslutsomme udtryk. Og dels er historien i sin natur relevant for alle med et liv, og det kontroversielle tema om aktiv dødshjælp bruser frem på lærredet naturligt og i konstant tråd med karaktererne fremfor på forhånd fastlagte argumenter.


Copyright:
SF Film
Stærkt drama
Der er ingen tvivl om, hvis side Amenábar er på. Men det fornemme ved filmen er, at den helt grundlæggende søger til bunds i de forskellige variationer af følelser, der kan være forbundet med et sådant valg. Dels er der familien omkring Sampedro, ikke mindst hans bror, der på ingen måde kan acceptere hans valg. Dels er der den smukke kvindelige advokat, som skal lære ham at kende for at føre hans sag i retten. Og dels er der den unge enlige mor, der søger hans venskab. De to kvinder overvældes begge af Sampedros åndelige storsind, men repræsenterer også to grundlæggende forskellige måder at forholde sig til ham og hans kamp på. Den første finder det mod, hun ikke selv har, og den anden en livstyrke og et overskud, som hun kun langsomt lærer at respektere.
Filmen vil naturligvis dele vandene mellem de, som mener, at man må tillade at hjælpe et menneske til at dø under samtykke, og de som mener er livet er helligt, uanset mennesket som lever det. Men uanset hvem man er, vil man blive et stærkt drama rigere.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (7 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
Lalaed
1-11-2009 19:02
Ik såe meget diig?

LaLeD
1-11-2009 18:56
Yo Wuzzup Homie?

Lalaed
1-11-2009 18:40
Laled nok man!

Supermann
4-11-2008 11:22
Denne film er totalt wrooong.. den skulle ikke have været lavet! INGEN GIDER AT SE SPANSKE FILM!!!!

santa claus
4-11-2008 11:13
den er god´. det er sørgeligt. det er synd for ham.


 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Borg14/9
God's Own Country14/9
En fremmed flytter ind14/9
American Assassin14/9
Mother!14/9
Team Hurricane11/9
De vildfarne7/9
Stefan Zweig - Farvel til Europa7/9
Logan Lucky7/9
It7/9
Flere bio-anmeldelser
 
Guardians of the Galaxy Vol. 211/9
Fast & Furious 88/9
Smølferne: Den hemmelige landsby28/8
The Salesman25/8
Loving21/8
Elle18/8
Life15/8
Skønheden og udyret14/8
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvad var ”Sonny” Corleone’s fornavn?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2017 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Søg på Google