Anmeldt af:Søren Langelund

Dejan CukicObelix
Helle FagralidAbba
David OweProvoix
Martin BrygmannRunograf
Peter AudeHalgrim Helgrimsøn

Gæve men gammeldags gallere

Asterix og hans gæve gallere er som andre af tegneseriekunstens ypperste figurer svære at vække filmisk til live. Den særligt lune vittighed, der fik selv svigermødre til at falde for nogle voldelige franskmænds slåen på tæven af sagesløse romere, er svær at indfange, selvom der er gjort mange forsøg i løbet af de sidste 40 år. Først som tegnefilm, dernæst som spillefilm. Nogle er mere vellykkede end andre, men fælles for dem er, at de er respektfulde over for forlægget, men ude af stand til helt af fange tegneseriernes særligt visuelle og verbale charme. Det samme må siges at være tilfældet for Asterix og vikingerne, der i hænderne på danske A. Film virker som et udmærket, men også for arkaisk, stykke tegnefilmshåndværk.

SF film
Frygt giver vinger
Historien bygger på et af seriens bedste albums, fra den tid hvor René Goscinny skrev manuskripterne, inden partneren Albert Uderzo alene overtog serien pga. Goscinnys tidlige død. I den lille galliske landsby må Asterix og Obelix smide de bautasten og vildsvin, de har i hænderne, da høvdingens forkælede slapsvans af en nevø – Provoix – kommer på besøg og skal oplæres som kriger. Samtidig mod nord lægger de glubske vikinger skumle planer om et togt til Gallien, da deres magtliderlige troldmand Runograf binder dem på ærmet, at gallerne via kendskab til frygt kan flyve som fugle. Dette trick vil de ukuelige, men også ret så stupide skandinaviske kæmper naturligvis gerne lære, så de drager sydpå og kidnapper ved et tilfælde Provoix. Asterix og Obelix må derfor igen ud på en farverig færd, så den unge knøs og landsbyens ære kan reddes.

SMS og Abba
For at nutidens unge, hippe publikum nemmere kan identificere sig med det gammeldags eventyr, er fortællingen opdateret i flere små detaljer. Provoix er i besiddelse af en meget morsom brevdue ved navn SMS, der holder ham i kontakt med storbyvennerne døgnet rundt, og vikingehøvdingen har til forskel fra tegneserien en attraktiv ung datter ved navn Abba. Men så stopper de innovative elementer også brat, og på mange måder er Asterix og vikingerne for glat og kunstnerisk uambitiøs. Sammenlignet med f.eks. Shrek føles de humoristiske indslag tyndslidte og tempoet trægt, og tegnestilen er i forhold til en Miyazakisk streg for konventionel og gammeldags til at få øjnene på gled i 2006.

SF film
Hyggelig og godmodig parentes
Derfor skal filmen ses på dens egne, jævne præmisser, og har man de nostalgiske briller på, er en fin oplevelse ikke umulig. Det er altid rart og hyggeligt at være i selskab med den bundsympatiske galliske duo, og det herlige persongalleri fungerer også i denne film sprudlende og dynamisk. Der uddeles dog alt for få tæsk i filmen til denne anmelders smag, og de fantastiske, modløse romere og godmodige, penibelt inkompetente sørøvere får for lidt screentime sammenlignet med de ret stereotypt fremstillede vikinger. Dette er meget karakteristisk for denne for hyggelige og for lidt slagkraftige film, der på trods af udmærket tegnefilmshåndværk og lun underholdning ikke for alvor løfter sig fra tegneseriesiderne og ej heller bliver mere end en parentes i det fantastiske Asterix-univers.