Anmeldelsesdato:06-03-2006
Ben Stillerori. stemme Alex
Mick Øgendahlda. stemme Marty
Chris Rockori. stemme Marty
Jesper Asholtda. stemme Melman
David Schwimmerori stemme Melman

Dyrene i Afrika

En æra er slut i filmindustrien. Den håndtegnede animationsfilm er så godt som uddød, og eksempelvis Disney har for nyligt lukket den sidste klassiske tegnestue. Tidernes nye darling er computeranimerede 3D-film med store Hollywood-stjerner på rollelisten, og det nyeste skud på stammen er PDI/Dreamworks’ Madagascar. Som man er blevet forvænt med, byder selskabets film på forrygende animation, humoristiske gags og et hæsblæsende tempo. For tilhængere af tidligere tiders slapstick-tegnefilm - som Warners Looney Toons var bannerførere for - er der oven i købet godt nyt at hente i Madagascar. Groft sagt er mange elementer i filmen nemlig klassisk 2D-timinutters-tegnefilm i moderne 3D-computerindpakning. Dyrekaraktererne er karikerede og antinaturalistiske, og humoren er lige så meget overladt til deres ekstreme fysiske udfoldelser som punchlines i manuskriptet.

Martys midtvejskrise
Filmens omdrejningspunkt er fire dyrevenner i New Yorks zoologiske have, der nyder godt af publikums begejstring og dyrepassernes luksuriøse forkælelse. Specielt løven Alex trives som havens absolutte stjerne, og hypokonder-giraffen Melman kan få den overdrevne medicinske behandling, han værdsætter så højt. Den ivrige zebra Marty synes derimod, at han får for lidt ud af livet, og drømmer om vildnissets lyksaligheder. Så en dag tager han på udflugt i New Yorks undergrund og efterlader vennerne uden anden udvej end at følge efter ham og forsøge at bringe ham tilbage. Inden de fire får set sig om, er de dog på vej væk fra storbyjunglen og på et skib med kurs mod Afrikas sande jungle, hvor et eventyr uden sikkerhedsnet venter.

Sjov i gaden
Man kan med rette spørge om den lidt tyndbenede historie kan holde til en spillefilm. I starten fungerer den fremragende, når dyrene slippes løs i New York, og efterfølgende da storbykliken strander på Madagaskars øde kyst. Filmens sidste del - om at løse venskaber og få styr på prioriteterne i livet - kan ikke helt leve op til den hæsblæsende indledning. Hvad der redder filmens helhed, er dens overskud og finurligheder, og det er svært ikke at overgive sig til latteren og de flotte animationer. Ydermere slipper både børn og voksne for sirupdryppende moraler, og Madagascar er mestendels god, gammeldags sjov i gaden.

Grinagtige gangsterpingviner
Birollerne er ikke overraskende de sjoveste karakterer, og specielt pingvinerne i filmens udbryderbande besidder en uimodståelig gangstermentalitet. Virksomme er også det morsomme sammenspil med popklassikere, samt underfundige referencer til film som American Beauty og Ondskabens øjne. Så selvom der er set mere sammenhængende animationsfilm de sidste år leveres varen med visuel sprudlen og klassisk humor - til stor glæde for de mange børn undertegnede var omgivet af til filmens visning.