Emmanuelle DevosAgnès Thiriez
Mathieu AmalricSerge Schaeffer
Hippolyte GirardotBruno
Cylia MalkiSamira
Macha PolikarpovaNadia Schaeffer

Med eller uden

Det starter en uskyldig morgen i badekarret. Marc vasker sig og rammes pludselig af tanken om at fjerne det nydelige overskæg, der pryder hans ansigt. Han spørger konen, hun svarer forudsigeligt: ”Hvordan skulle jeg så kunne genkende dig?”, men Marc vil have forandring. Frem med saksen og få øjeblikke efter er en noget uvant opløsningsrejse påbegyndt for den ellers lykkelige arkitekt.

Camera Film
Overraskelsen bliver nemlig forvandlet til forvirring og frustration, da hans kone, Agnès, slet ikke kommenterer den nøgne overlæbe. Heller ikke vennerne eller kollegerne siger noget, og snart bliver Agnès udpeget som den skyldige i det store komplot. Hun er en sjov størrelse, som vi får demonstreret gennem en historie i starten af filmen. Hun kan godt lide at spille folk et puds, og Marc føler, at han nu hænger for enden af konens lange snøre og spræller. Men sådan hænger det ikke sammen. Agnès har ingen erindringer om, at Marc har haft et overskæg og efterhånden begynder vores hovedperson at tvivle på den virkelighed, der omgiver ham. Hvilken rolle udfylder han, hvis ingen for alvor ved, hvem han er?

Han tager opgøret med konen, og mens resten af verden oplever en mand på vej ind i et indre vanvid, så følger vi trofast Marc. Vi ser aldrig en scene, som han ikke også har mulighed for at se, vi hører aldrig personerne snakke bag om ryggen på ham, og på den måde forholdes vi alle informationer om den ”normale” verdens opfattelse af situationen. Til sidst bliver det hele for meget for Marc, som må flygte væk, ud af en tilværelse, der pludselig har vendt ham ryggen. Her går filmen op i linningen på samme måde som sin hovedperson – og valget står os frit for: skal vi følge med i opløsningen eller stå af.

Camera Film
Filmen er baseret på instruktøren Emmanuel Carreres egen fortælling fra 1986, og der er en intensitet over fortællingen, som forfører tilskueren. Billederne er perfekt timede, klipning og spil knivskarpt og Philip Glass’ musik som altid både pirrende og svært tilgængelig, så man følges godt på vej, hvis man vælger at tage rejsen sammen med Marc ud af den kendte verden og ind i en parallel virkelighed, men det havde klædt filmen at holde rutscheturen i lidt strammere tøjler den sidste halve times tid, hvor alle rammer sprænges uden at det giver den personlige fortabelseshistorie større styrke.

Brad's Status14/12
Stalins død14/12
Vinterbrødre7/12