Anmeldelsesdato:22-02-2006
Peter SarsgaardGene Carson
Sean BeanCaptain Rich
Marlene LawstonJulia Pratt
Erika ChristensenFiona
Kate BeahanStephanie

Fight Plan

Der er intet som en stor stjerne, der kan henlede opmærksomheden på en ellers helt almindelig, effektiv genrefilm. Producenter og distributører får et genkendeligt ansigt at markedsføre filmen på, og selve historien får en aura af højere troværdighed, når et 'navn' indvilger i at medvirke. Dette er præcis situationen for Flightplan, den tyske instruktør Robert Schwentkes første amerikanske film. En effektiv lille b-thriller om spænding og drama i luften over Atlanterhavet.

Jodie prøver at tage situationen roligt.....
Jodie-effekten
Det er vigtigt at slå fast, at Flightplan ikke er nævneværdig bedre skruet sammen eller kløgtigere end mange af dens højtflyvende kolleger, som har gennemskuet, at et fly er et ualmindelig godt sted at placere en nervepirrende thriller. Man kunne ellers godt have håbet, at tilstedeværelsen af Jodie Foster i den centrale hovedrolle havde inspireret de kreative bagmænd, men udover en fin stilistisk fornemmelse, er der ikke meget at komme efter.

Dødsfald i Berlin
Historien er enkel og i begyndelsen egentlig ganske lovende. Kyle er flyingeniør bosat i Berlin, men da hendes mand dør i et mystisk fald fra et tag, må hun tage turen med sin lille datter hjem til New York for at få manden begravet på amerikansk grund. Pudsigt nok har hun selv designet det gigantiske fly, der skal transportere dem vestpå, og det rummer tilstrækkeligt med skjulte gange og enorme elektronikcentraler til at holde en letbenet actionthriller kørende i halvanden times tid.
Vel ombord på flyet falder Kyle i søvn, og da hun vågner igen er datteren pist væk. Ingen i flyet har set noget ske, og det hjælper ikke på Kyles begyndende desperation, da både personalet i den tyske lufthavn og selveste bedemandsfirmaet, der har pakket kisten, som står i flyets lastrum, bedyrer, at datteren slet ikke er med ombord, men derimod er død et stykke tid i forvejen. Har Kyle blot en massiv virkelighedsfortrængning, fordi sorgen ikke er ordentligt bearbejdet, eller sker der mystiske ting og sager i luften mellem de to kontinenter?

Jodie på jagt efter sin datter
Jordnær action
Det finder man ud af i biografen, men det bør for ordens skyld nævnes, at plottet vælger den jordnære løsning på problemerne, og i stedet for at udvikle sig til et luftigt psykologisk studie af en sorgtynget kvinde, daler det langsomt daler til en ujævn landing på den håndgribelige actionfilms lidt for velkendte banehalvdel. Foster er hverken værre eller bedre end forventet, men det forbedrer ikke ligefrem hendes arbejdsvilkår, når en stor del af filmen foregår i løb eller på knæ, kravlende rundt bag flyets mange paneler. Man må håbe, at hun efter at have rørt musklerne i Panic Room og denne film samt flashet sine franskkundskaber i en birolle hos Jean-Pierre Jeunet, er klar til en større og mere krævende hovedrolle.

(-LB)
Det er to vældig gode featuretter, man finder på disken. Den første handler om hvordan filmholdet byggede den store fly-kulisse - et imponerende syn - mens menuens andet punkt "The In-Flight Movie: The Making of Flighplan" består af fem korte og rimeligt tekniske indslag. De tager udgangspunkt i henholdsvis historien, instruktøren, skuespillerne, efterarbejdet og de visuelle effekter. Tilsammen varer de en lille time og er alle minutterne værd.