Anmeldt af:Erik Barkman Petersen

Numan AcarSchwertkämpfer
Nora TschirnerTitzi
Hasan Ali MeteOnkel Ahmet
Kida RamadanÖzgür
Denis MoschittoIbo

Rapport fra en tyrkisk skillevej

Historien er ældre end tiden selv: Unge elskende fra stridende lejre mødes, og bittersød musik opstår. I Kebab Connection er vores hovedaktører den tyrkiske fyr Ibo og den tyske pige Titzi, og PR-materialet kalder selv filmen for en ”tysk Jalla! Jalla!-klon.” Det er måske så voldsomt igen, men plottet er bestemt set før. Filmen vedkender sig da også bramfrit sin arv ved at lade Ibo og skuespiller-aspiranten Titzi fremsige replikker fra Shakespeares Romeo og Julie – en kobling, der igen leder tankerne hen på Erik Clausens Rami og Julie.

Øst for Paradis
Tysklands første kung fu-film
Men selvfølgelig er Kebab Connection mere end et sammenrend af referencer og meta-greb. Det er også den charmerende beretning om filmgale Ibo, der drømmer om at skabe den første kung fu-film i Tysklands historie. Foreløbig går tiden med at lave bloddryppende og forbløffende gennemførte reklamefilm for onklens Kebab-biks, men for Ibo er det kun et spørgsmål om tid, før spillefilmsdrømmene går i opfyldelse. Lige indtil kæresten Titzi bliver gravid og insisterer på at beholde barnet.

Fristelser og komplikationer
Nu må de to unge mennesker finde en måde at forene drømmene om en fremtid i underholdningsbranchen med den tidskrævende realitet, som et barn vil blive. Især Ibo er snotforvirret, og så hjælper det ikke, at hans far slår hånden af ham og at fristelserne i øvrigt står i kø, fra vandpiber i venskabeligt lag til lystige græsk forførersker. Komplikationerne er mange og langt hen ad vejen lovligt forudsigelige, men selvfølgelig sejrer kærligheden og fader-instinkterne til sidst: Den slags film er Kebab Connection bare.

Øst for Paradis
Plot uden ror
Mod muren-instruktør Fatih Akin er en blandt fire krediterede manuskript-forfattere, men han har kunnet forhindre filmen i at slå større brød op, end den kan bage. Denis Moschitto (Ibo) og Nora Tschirner (Titzi) besætter hovedrollerne med betragtelig sødme, men det store galleri af excentriske bifigurer er for løst tegnet og deres motivationer for dårligt begrundede. Årsagen er et plot, der sejler hid og did som et skib uden ror og konstant underminerer sig selv: Kebab Connections behjertede budskab lider under de mange komiske forviklinger, mens komikken på den anden side virker påklistret og anstrengt.

En ode til Tante Sofie
Kebab Connection er en æstetisk gennemført komedie med en god portion charme. Som Ibos hårdkogte reklamefilm – tænk Quentin Tarantino instruerer Knorr-reklamer – er den lavet med hjerte og flair, men også med et underskud af originale idéer. Filmen insisterer til det sidste på fantasiens plads i den grå hverdag, men selv mangler filmfolkene den fornødne fantasi til at bringe nyt liv til en gammel historie.