Anmeldelsesdato:01-05-2006
Jack BlackCarl Denham
Adrien BrodyJack Driscoll
Andy SerkisKing Kong/Lumpy
Jamie BellJimmy
Kyle ChandlerBruce Baxter

Kongen vender tilbage

Alle tiders største monsterfilm genindspillet af tidens største effekt-instruktør. Det lyder ikke helt dårligt, og resultatet er da også faldet ubetinget heldigt ud i King Kong anno 2005, signeret af Peter Jackson. Det var ventet med en vis spænding, hvordan livet efter Ringen skulle forme sig for den legesyge newzealænder, men han kastede sig straks over sit gamle barndomsprojekt med at fortælle den ultimative historie om menneskeaben, som må så grueligt meget igennem, før den kan trimle i døden fra New Yorks højeste bygning.

Depression i New York
Historien kender vi på forhånd. Carl Denham (Jack Black) er en ambitiøs filminstruktør, som har specialiseret sig i at lave film med levende dyr. Som en krølle på halen er hans producenter ikke tilfredse med hans seneste arbejde, og mens de voterer om hans fyring, stikker han af med filmrullerne, fast overbevist om, at han sagtens kan få de manglende scener i kassen. Ann Darrow (Naomi Watts) er skuespiller på branchens bund, som sammen med størstedelen af New Yorks øvrige befolkning lider under den store depression. De to mødes, og på ingen tid får charmøren Denham overtalt den fortabte pige til at tage med på optagelser under sydlige himmelstrøg – og det stolte skib Venture når lige netop at lette anker, før Denhams kreditorer får indhentet ham.

På vej
Filmens første time etablerer figurerne, og vi får i høj grad udvidet karakteristikken i forhold til originalen. Faktisk må Driscoll-figuren splittes op på flere personer hos Peter Jackson for ikke at ende i den rene skizofreni, så han fordeles på den mutte manuskriptforfatter Driscoll med det gode øje til Ann, som Adrien Brody spiller på den helt store, romantiske tangent, en brovtende skibskok (Andy Serkis i en 'rigtig' menneskerolle), den selvglade skuespiller og førsteelsker Baxter (filmens eneste egentlige ironiserende indslag) samt kaptajn, styrmænd og dæksdrenge i rigelige mængder. I baggrunden ligner Colin Hanks sin berømte far som Denhams assistent Preston i en underlig passiv rolle, der aldrig rigtig får sit eget liv. Jacksons fokus på personerne er med til at fjerne den værste fornemmelse af primitiv b-film, men betyder også, at minutterne tikker lystigt af sted, mens filmen langsomt arbejdet sig i gang.

Kongs hjemmebane
Og så sker det. Ud af tågen kommer den forjættede Skull Island, som hele tiden har været Denhams mål. Øen er et sydende inferno af farer, fra den drabelige ankomst over de yderst fjendtlige indfødte, dinosaurer og kryb på størrelse med kongeørne frem til vores hovedperson Kong. Ann bliver stort set med det samme kidnappet af de indfødte (som Peter Jackson får portrætteret knapt så racestereotypt som både originalen og John Guillermins set i bakspejlet noget mislykkede genindspilning fra 70’erne) og ofret til aben, og mens kvinde og primat finder sammen i et noget aparte forhold, godt båret og skreget af Naomi Watts i den letpåklædte rolle, følger vi redningsmissionen, som den nu håbløst forelskede Driscoll får iværksat.

Veldrejet underholdning
Peter Jackson har fordoblet spilletiden i forhold til originalen, og det kan især mærkes på Skull Island, hvor han for alvor træder i karakter som øjeblikkets mest velsmurte underholder på film. Hvert eneste højdepunkt toppes sekundet efter af noget endnu større og vildere, og man efterlades som tilskuer aldeles åndeløs. Det er næppe for meget at påstå, at den timelange menneskejagt på Skull Island rangerer som det mest effektive, storslåede og rent ud sagt vanvittige scenarium i en eventyrfilm. Tempo, overraskelsesmomenter og timing er justeret til perfektion.

På verdens top
Historien slutter som bekendt ikke på Skull Island, og selvfølgelig kommer vi også hos Peter Jackson tilbage til Manhattan med Kong på slæb, fra brølende alfa-han til underlegen fange. Det eneste, han vil – for nu at citere Steffen Brandt – er at danse bare en enkelt nat med pigen fra øen, og så er løberen i den grad rullet ud til den tragiske og storslåede slutning på den vestlige verdens top, hvor han ensom og misforstået må se det hele styrte i grus. Menneskets jagt på guld og berømmelse har fået endnu et offer.

Larger than Life
Peter Jackson har med et vist mod valgt at fortælle filmen i 1933. Hvor originalen var en samtidig film, hengiver Jackson sig helt til den romantiserende pastiche, hvor kærligheden til Coopers gamle film sættes i højsædet. Han er bedst, når der sker noget på lærredet, og med en spilletid på 3 timer burde der nok have været skåret lidt på begge sider af Skull Island, for det er jo ret beset en simpel historie om den store kærlighed, vi har med at gøre. Romancen fungerer, selvfølgelig hjulpet umanerlig godt på vej af effektarbejdet med Kong, som har fået mimik fra Gollum-skuespilleren Andy Serkis, men Jacksons virkelige force er i filmens format. Som en definition på 'larger-than-life'-begrebet har Jackson skabt en tre-timers-forlystelse, som er med til at minde os om, eskapismens store betydning for filmkunsten. Det her er i dén grad stor underholdning, og ganske som Merian C. Coopers film i 1933 satte helt nye standarder for, hvordan man kunne adskille filmen fra teater og radiospil, så cementerer Jackson i fornem stil, hvor stejlt rutschebanen kan sno sig for tilskueren i sædet - et stort, imponerende og medrivende drama formet ud af b-filmens materialer.

I december udkom alle produktionsdagbøgerne, der havde været vist på kongisking-websitet, på en selvstændig dvd, og nu bliver samlingen komplet, hvis man investerer i den store 2-disc-udgivelse med selve filmen på den ene skive og postproduktions-dagbøgerne samt to dokumentarfilm på den anden. Dokumentarfilmene er gode – den ene om New York anno 1933, som går tæt på de faktuelle begivenheder, man kan se afspejlet i filmen. Den anden handler om Skull Island i en semi-autentisk form, hvor man aner en ambition om at efterligne Peter Jacksons egen falske dokumentar Forgotten Silver uden at det for alvor lykkes.

Dagbogsformen er lige lovlig fragmenteret til at være et helt tilfredsstillende ekstramateriale, men gjorde sig godt, hvis man var blandt de mange tusinde fans, der loggede på web-sitet for at følge udviklingen på projektet. Peter Jackson har godt styr på formen, men man kunne godt have håbet på en mere selvstændigt produceret dvd – og mon ikke den kommer i en fremtidig udgave, sådan hen omkring julehandlen?