Anmeldt af:Jesper Vestergaard

Gerard BidstrupJørgen Schwer
Reine BrynolfssonMorten
Jesper ChristensenJohansen
Søren PilmarkTom Terlow
Asta AugustMinna Terlow

Fra husmor til femme fatale

Den kendte danske skuespiller Erik Wedersøe debuterer som spillefilmsinstruktør med den eksistentialistiske spændingsfilm Anna. Det er en filmatisering frit over Klaus Rifbjergs klassiker Anna (jeg) Anna fra 1969.

Fanget
Da vi første gang møder Anna Terlow (Pernilla August), er hun allerede på afgrundens rand. Hun er langsomt blevet indfanget af et kedeligt og ensomt liv som ambassadørfrue. Hendes mand Tom Terlow (Søren Pilmark), der er den danske ambassadør i Marokko, er succesrig og ambitiøs, og han giver Anna meget opmærksomhed. Da hun fortæller ham om sine tvangstanker og mareridt om at slå deres datter ihjel, slår han det hen, og for at bevare facaden lader han hende rejse hjem på ferie.

Befriet
I flyveren møder hun den unge hashdealer Jørgen Schwer, der under eskorte af kriminalassistent Johansen (Jesper Christensen), er på vej til Danmark for at modtage en dom for en tidligere forbrydelse. Han virker nu temmelig ufarlig, men alligevel vækker Schwer noget i Anna, der efter et par drinks i flyet er vågnet gevaldigt op. I en rus af gin-tonic og den nyvunde frihed beslutter hun sig for at befri ham fra Johansen, da de mellemlander i Rom. Med det starter de to en spændende og gribende rejse op igennem Europa, på flugt fra politiet og alt, hvad der minder om det forudsigelige og følelsesløse liv, Anna var fanget af.

Filmatisering
Grundlæggende er der to spørgsmål at stille til en filmatisering: Om den er tro mod sit forlæg, og om den byder på noget nyt i forhold til forlægget. Hvad Wedersøes filmatisering angår, så er det det første spørgsmål, der melder sig, og svaret på det bliver et ja. Til det andet spørgsmål må man svare nej. Erik Wedersøe forholder sig helt frit til de tidslige og stedlige kendsgerninger i Rifbjergs roman, men ånden og de væsentlige trin i historien er præcis de samme. Det kunne umiddelbart lyde lidt kedeligt, men det universelle og det klassiske ved fortællingen gentages og præciseres, og den veloplagte stil og fængende stemning retfærdiggør fuldt ud gentagelsen.

Krop til et kaotisk sind
Den psykologiske spænding er ikke mindst Pernilla Augusts fortjeneste. Hun lægger krop og følelser til Annas kaotiske sind med så stor overbevisning, at hun er lige indtagende, hvad enten hun er oppe eller nede. Hun kan præsentere Anna som 40-, 14-, 24- og 90-årig med samme overbevisning. Anna er både klog, barnlig, egoistisk og ansvarlig, og alle disse retninger samler Pernilla August i et menneske. Gerard Bidstrup, i rollen som Schwer, vågner også op til dåd efter befrielsen, og som debutant går han meget imponerende til Pernilla August, der både har spillet for Bergman og Bille August, vundet en pris i Cannes og været Luke Skywalkers mor i fortsættelsen til de legendariske Star Wars-film.

Spænding og eksistentialisme
Hvor Schwer er fanget fysisk, deres fælles flugt giver både spænding og romantik, er Annas egen flugt af eksistentiel karakter: Hun er mest af alt på jagt efter sig selv. Kombinationen af det dramatiske og det eksistentialistiske fungerer utroligt godt. Ikke mindst fordi det ’sartreske’ tema om menneskets ultimative frihed til at vælge sit liv, oftest er blevet fremstillet i tunge og meget klassiske former i den skandinaviske tradition. Således bringer filmen en forfriskende spænding til dem, der elsker det klassiske, og noget klassisk til dem, der mest dyrker spændingen. Kun få vil blive skuffede og endnu færre vil ikke få noget med hjem fra Wedersøes interessante cocktail.

Hvad hedder Jack Nicholsons rolle i The Witches of Eastwick