Anmeldt af:Søren Langelund

Mos DefEddie Bunker
David MorseFrank Nugent
Jenna SternDiane Mosley
Casey SanderCaptain Gruber
Cylk CozartJimmy Mulvey

Den gode strømer

Den hvide, retskafne og hårdføre politibetjent sat overfor den mørke, kække og rapkæftede forbryder udstiller forskellige former for samfundslag, ideologier, humor og tilgange til livet. Derfor kobles de ofte sammen i bredtfavnende, prototypiske, amerikanske actionfilm, der på politisk korrekt maner vil have store seergrupper i tale, og sjældent har noget synderligt originalt på hjerte. 16 Blocks er endnu sådan en film, der synes at ville sætte rekord i brug af slidte klicheer og forudsigelig tomgangs-action.

Angel/Scanbox
Endnu en dag på jobbet
Jack Mosley (Bruce Willis) er en fordrukken, midaldrende og udbrændt politibetjent i New York, der på en rutinedag på jobbet skal eskortere den småkriminelle Eddie Bunker (Mos Def) 16 gadeblokke fra detentionen til retsbygningen, hvor han skal stilles for en dommer. Den umiddelbart harmløse køretur udvikler sig dog hurtigt fatalt, da indflydelsesrige bagmænd partout vil forhindre Bunker i at nå frem til dommeren. Håndlangere med maskinpistoler sendes efter den særprægede duo, men da Mosley finder ud af, at folk fra egne rækker står bag forfølgelsen, vågner han op til dåd, for at gøre ’the right thing’ – koste hvad det vil. Som en sand god strømer.

Krakeleret karakterstudie
16 Blocks forsøger foruden at være en simpel action-film, også at fremvise et realistisk karakterstudie. Et indblik i den nedbrudte, trætte men genoplivede politibetjents verden, når hele hans fundament pludseligt synker sammen, og han alene må opretholde de værdier hele korpset burde repræsentere. Den del af filmen virker til dels, men det er næsten også det eneste, der synes troværdigt. Bruce Willis er som sædvanlig den seje, ukuelige helt, men selvom han viser mere sårbarhed end normalt, brænder han aldrig igennem med sit indestængte ønske om at gøre det rigtige. Fra første scene ligner han en tyndslidt, overspillet karikatur af en lidende betjent. Willis er dog intet i forhold til normalt solide Def, der leverer en så irriterende portrættering af den hurtigsnakkende smartass Eddie, at selv en kloning mellem Chris Rock og Chris Tucker havde været mere udholdelig.

Angel/Scanbox
Action-film for Dummies
Filmens største problem er dog dens uambitiøse fortællemæssige tilgang. Enhver med et par actionfilm i frisk erindring vil hurtigt identificere det hav af klicheer og forudsigelige hændelser, der desværre præger historiens fremdrift. Den første scene er f.eks. et flashforward til en forpustet Mosley, der sidder og indtaler sit testamente på en diktafon, så tilskueren med syvtommersøm får slået fast, at noget skal til at gå grueligt galt. Det klassiske forsøg på at overraske publikum, med en scene hvor vore helte tilsyneladende går i en fælde – blot for at afsløre, at det rent faktisk var dem der narrede fjenden – er også set bedre i andre film, på samme måde som filmens fundamentale good cop/bad cop-balancering. Oven i det kommer så førnævnte letkøbte forhold mellem Willis og Def. Det hele virker meget fortænkt, slidt og som taget ud af en "Actionfilm for Dummies"-manual.

Tomgang og autopilot
Richard Donner har ved flere lejligheder vist sin udførlige evne til at kombinere hårdkogte plots med lune, morsomme indfald. 16 Blocks lykkes dog heller ikke på den front, og når en actionfilm på halvanden time tilmed føles en halv time for lang, så er det svært ikke at være skuffet. Som alternativ til en jævn fredagsfilm i fjernsynet er 16 Blocks skam en mulighed, men ellers udstiller filmen blot et ideforladt Hollywood i tomgang og en Richard Donner og Bruce Willis på autopilot.