Anmeldt af:Søren Langelund

Robert HansenViktor
Jens Jørn SpottagTobias
Kristian HalkenWilly
Joachim KnopPeter
Jonas GülstorffNikolaj

Forbrændt babymos

Det var i sandhed den store kærlighed, da gymnasiets populære skønhedsdronning faldt for et hik fra ham den kejtede, men søde fra 1.G. Anja og Viktor fandt hinanden, og publikum elskede dem så betingelsesløst for det, at de strømmede til billetlugerne både anden og tredje gang parrets kærlighed blev sat på prøve. Alt imens kritikerne rystede på hovedet, og producenten (be-)Regner Grasten tilfreds gned sig i hænderne, syntes hikken forbistret svær at slippe af med, selvom der efterhånden ikke var meget tilbage af ånden fra Dennis Jürgensens herlige ungdomsroman, som var blevet tilsidesat til fordel for en gennemtærsket romantisk komedie-skabelon.

Far laver sovsen
Fire år efter Anja reddede Viktor ud af kløerne på en giftesyg rigmandsdatter, er parret tilbage i Brændende Kærlighed, og denne gang endda med omridset af et seriøst plot. Der lægges op til den svære balancegang mellem det moderne karriereliv og kvalitetstid med familien, da Anja bliver gravid, kort efter hun får sit livs chance på reklamebureauet. Man aner dog desværre hurtigt, at det virkelighedsnære samfundsdrama på ny bliver overtrumfet af det dilettantiske lystspil, da Viktor må droppe enhver rigtig mands drømmejob som brandmand for at blive hjemmegående husfar. For naturligvis begås der i komikkens tjeneste rovdrift på denne udfordring af kønsrollerne, og klichéerne står i kø, når farmand tager til fødselsforberedelse, mødes over Dr. Phil med naboen, og efter et maskulinitetskursus i vildmarken desperat forsøger at vise karrieremor, hvor skabet skal stå.

Hat og briller
Selvom de forrige film i serien havde deres åbenlyse fejl, var de i det mindste harmløse og sine steder charmerende. Men i Brændende Kærlighed er gnisten imellem Anja og Viktor lige så udbrændt, som det håbløse plot er idéforladt. Der er endeløse sekvenser uden nogen som helst snert af tilfredsstillende handling, dramaturgisk tæft eller troværdige figurer, og Tommy Kenter, Søren Fauli og eks-bokseren Brian Nielsen konkurrerer ivrigt om at sætte nye standarter for pinligt birolle-skuespil. Der er her og der små replikudvekslinger, som rent faktisk fungerer, men i sin helhed er det desværre mere hat og briller end sammenhængende film.

Inderlig opfordring
Det er mere end tvivlsomt, at denne anmeldelse vil få den ønskede effekt pga. hovedrollernes store, trofaste publikum. Men alligevel skal der herfra lyde en kompromisløs, inderlig opfordring til at gå langt uden om det kære pars filmiske familieforøgelse for til gengæld at have deres ungdomsforelskelses søde minder i behold. Anja og Viktors forhåbentligt sidste film er en forfærdelig, forsimplet og tyk omgang babymos, som det er svær ikke at blive kvalt i.