Anmeldt af:Søren Langelund

Mikko LeppilampiTuomas Mikael Saraste
Pamela TolaElina Oravisto
Petteri SummanenAntti Arhamo
Matleena KuusniemiHannele Arhamo
Mikko KoukiIsto Virtanen

Den brændemærkende kulde

Sammenlignet med svenske og danske forhold er det få finske film, der opnår international anerkendelse - eller dansk biografdistribution. At dømme ud fra Aku Louhimies’ mørke Frozen Land er der dog lysere tider i vente for finnerne, for denne filmiske kædereaktion af ulykkelige hændelser, der på episodisk vis sammenvæver et hudløst drama, er en af sensommerens mest opsigtsvækkende biografoplevelser. Fortællingen er inspireret af Tolstoys "Den forfalskede anvisning", og bærer ikke skyggen af Kaurismäkis poetiske sødme eller underspillede humor, som har præget de seneste finske film. Frozen Land er i stedet mere kølig, uforsødet og ubarmhjertig. Heldigvis.

Sunrise Film
Et koldt storværk
En €500-seddel igangsætter dette drama med mange skæbner og lige så mange tragedier i spil. Som en stafet-depeche gives pengesedlen videre blandt filmens medvirkende efterhånden som de introduceres. Herefter infiltrerer karaktererne hinandens skæbner fatalt, og som fortællingen bevæger sig fremad begynder man at ane omridset af ét sammenhængende storværk. Indledningsvis kan de mange handlingstråde dog være svære at skille fra hinanden: En vellidt skolelærer mister sit job, en ung teenager bliver falskmøntner og en støvsugersælger afsætter sin sjæl til alkoholen. Alt imens en kvindelig politibetjent balancerer på grænsen til depression, en forelsket computerhacker bryder ind i svigerfars IT-firma og en biltyv får storhedsvanvid. Alle styrer de mod afgrunden, mens den nådesløse finske isvinter omgiver deres kolde skæbner.

Det svigtende kamera
Louhimies filmer ofte de trøstesløse hovedpersoner bagfra, så det virker som om selv kameraet svigter dem. Således vasker instruktøren sine hænder, og sender skyldfølelsen og ansvaret for karaktererne ud til den sagesløse tilskuer, som gribes om hjertet og frustreres over ikke at kunne hjælpe de fortvivlede stakler. Fra første scene er det medrivende og intenst, og efterhånden som grusomhederne eskalerer, bliver de forskellige sideplots mere og mere gribende, og Frozen Land kommer til at fremstå som et næsten uafbrudt dramatisk klimaks. Nemt er det ikke at se på og tilpas føler man sig ikke, men blikket er alligevel som frosset fast på lærredet.

Sunrise Film
Modbydelig og mægtig
Filmens velspillende skuespil-ensemble leverer så stærke præstationer, at adskillige enkeltøjeblikke brændemærker nethinden og står tilbage længe efter de afsluttende rulletekster er forbi: Et barns resignerede blik, en ægtemands opgivende suk, to elskendes sidste kys. Det føles alt sammen skræmmende virkeligt, formidabelt ægte. Frozen Land balancerer mellem det samfundskritiske social-drama og den intense thriller, og selvom spilletiden er en smule for lang er resultatet en monstrøs, modbydelig - men mægtig - tragedie, som rører og ridser sjælen.

Hvilke af følgende film har Søren Pilmark ikke været med i?