Anmeldt af:Søren Langelund

Justin TimberlakeFrankie Ballenbacher
Anton YelchinZack Mazursky
Shawn HatosyElvis Schmidt
Ben FosterJake Mazursky
Sharon StoneOlivia Mazursky

Rebels without a cause

I blodet pumper lige dele adrenalin og kokain, i de flakkende øjne står desillusionen printet, og i hænderne knuges tunge vægte, som udvider de i forvejen overproportionerede biceps. De er unge, vildfarne og tragisk tæt knyttet til alkohol, stoffer og uforpligtende sex, mens alt andet og alle andre rager dem lige så lidt som de forældre, der ikke har vist interesse for dem i årevis. Høj af eufori lever de i nuet – uovervindelige for en stund, for evigt fortabt.

Sex, drugs and gansta’ rap
Settingen er L.A.-forstaden The Valley i ungdomsdramaet Alpha Dog, hvor gruppelederen og narkohandleren Johnny Truelove (Emile Hirsch) som sædvanlig er omgivet af hans mest trofaste underhunde, heriblandt Frankie (Justin Timberlake). Johnnys far (Bruce Willis) er stolt af sin søns forretningssans, og Johnny viser som en anden Tony Montana ingen nåde over for skyldnere. Da den psykotiske nynazist Jake (Ben Foster) med jødiske aner (!) imidlertid hverken kan eller vil betale sin gæld, indledes en intern krig mellem de to; en stridighed som kulminerer, da Johnny og Frankie med følge kidnapper Jakes lillebror Zack (Anton Yelchin). Selvom Zack er glad for at slippe væk fra sin snerpede moder (Sharon Stone) og hurtigt knytter venskabsbånd med Frankie, må alfahannen Truelove indse, at han denne gang har trådt fatalt i spinaten.

Helvedes forgård
Historien er løst bygget over den sande beretning om Jesse James Hollywood, der i seks år var den yngste nogensinde på FBI’s most-wanted-liste, inden han i 2005 blev pågrebet i Paraguay. Det er altså ikke hvem som helst, Nick Cassavetes udsætter sit publikum for, og for at understrege alvoren siges der 'fuck' over 300 gange i løbet af to timer i selskab med Alpha Dog. Som i den fremragende danske ungdomsfilm Råzone går det nådesløse hånd i hånd med det troværdige i fremstillingen af, hvor galt det kan gå, hvis man bespotter dydens smalle sti. Det er måske lige lovligt kynisk kun at lade medmenneskeligheden komme op til overfladen i meget små doser, og jo, det gør også sine steder filmen lidt ensformig. Men samtidig styrker kynismen i sidste ende projektets fokus i stedet for at underminere det med sødsuppe og sidsteminuts udveje, og det er f.eks. befriende, når Cassavetes konsekvent lader kameraet blive på sine lidende figurer og dermed udstiller de sørgelige sjæle fanget i helvedes forgård.

Filmstjernen Timberlake
Alpha Dog lider under visse småskavanker – eksempelvis en lidt knudret og langtrukken narrativ opbygning såvel som afvikling – men til gengæld er de fleste scener spækket med nærmest ekstatisk energi og en uhyggeligt sandfærdig stemning. Det velbalancerede og engagerede ensemble spiller også, så narkoen står dem ud af begge ører, og specielt Foster, Yelchin og – ja – Timberlake i sin første filmrolle efterlader varige indtryk.
Sidstnævnte håndterer i mod alle odds (bare spørg hans ekskæreste) den svære kunst at gå fra musikken til filmen, og der synes at være gemt en overraskende nærværende filmstjerne i Timberlake. Det er dog som kollektivt skræmmebillede, at Alpha Dog for alvor fungerer, og filmen er uimodståeligt cool og modbydeligt underholdende nok til at fortjene både unge og voksnes opmærksomhed.