Anmeldelsesdato:14-08-2006
Michael CaineRobert Spritz
Hope DavisNoreen Spritz
Gemmenne de la PeñaShelly
Nicholas HoultMike
Michael RispoliRuss

Uvejr over Chicago

Nicolas Cage vender tilbage til noget, der føles som independent, selv om der faktisk er tale om en regulær studieproduktion. Her er både ungdomsvejledere med pædofile tilbøjeligheder, midaldrende mænd med jævnaldrende livskriser og et vinterramt Chicago som den lidet flatterende indramning.

The Weatherman er indbegrebet af et PR-dilemma. Hvordan markedsfører man en film, der lyder som en komedie og føles som en tragedie? Som en akavet fætter til Nicolas Cages egen The Family Man, der aldrig fraveg sit udgangspunkt som komedie, eller som en selvinviteret kollega til Lester Burhams Oscar-vindende midtlivskrise fra American Beauty. The Weatherman er svær at kategorisere, og det synes bevidst.

David Spritz er vejrmand - et regionalt forankringspunkt i Chicago, hvor hans kække vejrudsigter på tv er en del af den omblæste bys morgenritual. David er søn af en Nobilprisvindende forfatter, som med en solid portion skepsis betragter sønnens liv, der efter skilsmissen fra Noreen har bevæget sig ind i en konstant nedadgående spiral. For hvordan forklarer man ens eget, tvivlende sind, at alting er godt nok, når man har et job, som kun kræver ganske få minutters arbejde pr. dag og som man oven i købet slet ikke er kvalificeret til (David er nemlig ikke meteorolog, og ved derfor intet om, hvad han laver), og hvordan forklarer man ens kræftsyge, mentalt overlegne far, at alting er godt, når det ældste barn, sønnen Mike, netop har fået en dom for besiddelse af hash og er røget på afvænning, mens det yngste barn, datteren Sheila, er mindst 15 kilo overvægtig, klædt i alt for stramt tøj i et mislykket forsøg på afstive selvtilliden og netop derfor bliver mobbet som “Camel toe” i skolen. Nyd for øvrigt scenen, hvor Davids far må forklare sin søn, hvad dette ’kælenavn’ betyder.

Instruktøren er Gore Verbinski, en Hollywood-håndværker med sans for at give sine produktioner lidt kant. Tænk Pirates of the Caribbean, Mousehunt, The Ring og The Mexican. Han holder David Spritz’ fortælling i en stram, visuel stil, hvor der ikke levnes plads til meget andet end opløsningen af et liv. Filmen fortælles med en stramt doseret humor, som ligger i konstruktioner snarere end i enkeltscener. Især den evigt tilbagevendende skik med at kaste madvarer i hovedet på Spritz, når hans vejrforudsigelser har været forkerte, kommer der ikke ubetydelig morskab ud af. Stramt kontrolleret er selve historien derimod ikke, og især den sidste halve time føles oftere som gentagelser og udbygninger af allerede konstaterede problemer end egentligt nyt

Der er dog noget akavet over filmen. Vores hovedperson er ret beset usympatisk og et kvaj. Hans omgivelser er trøstesløse, som det næsten kun hører sig til i en ægte undergrundsfilm - og hans eneste løsning på problemerne er naiv drømmetænkning om at få jobbet som vejrmand på et landsdækkende morgenprogram i New York - ganske som Lester Burhams drøm om, at en redning lå bag bh’en på datterens veninde, var en falliterklæring i ren nøgtern forstand. Det lykkes altså Spritz at filtrere virkelighedens hårde fakta fra - konen bliver gift igen, sønnens sexmisbruges af sin vejleder og datteren har startet den mentale forberedelse til et liv i voldens tegn - for når blot jobbet i New York falder på plads, så ordner alt det andet sig også.

En sådan historie er svær at formulere i en salgbar studievariant - og netop det giver PR-kvalerne. I Danmark har Nordisk Film valgt at liste filmen ud i en enkelt kopi i deres egen Palads-biograf i København - vel nok den suverænt mest uegnede biograf til formålet, for det her er ikke Nicolas Cage, som vi kender ham fra Bruckheimer-filmene, og The Weatherman er ikke blot den komedie om livets genvordigheder, som plakaten giver forventninger om.

Glimrende udgivelse med gode featuretter, der kommer bag om både produktion og filmens historie.