Anmeldelsesdato:13-09-2006
Téa LeoniJane Harper
Alec BaldwinJack McCallister
Richard JenkinsFrank Boscombe
Angie HarmonVeronica Cleeman
Richard BurgiJoe Cleeman

Bonnie and Clyde på slap line

Det amerikanske samfund eksisterer på baggrund af forholdet mellem fri markedsøkonomi og det frie, selvansvarlige individs initiativ – de elementer, der konstituerer 'den amerikanske drøm': At skabe sin egen lykke. Men hvad sker der, når idealbilledet krakelerer? Hvordan arbejder man sig frem, hvis samfundet pludselig modarbejder én? Dét har flere værker – lige fra Arthur Millers bog Death of a Salesman til David Mamets stykke/film Glengarry Glen Ross – behandlet, men få med en komisk vinkel. Netop dén tilgang gjorde Fun with Dick and Jane fra 1977 underholdende, og netop dén tilgang gør det nye remake interessant. Desværre er der langt mere uforløst end forløst potentiale i den nye remake.

Sony Pictures International
Villa, Volvo og vovhund
Dick (Jim Carrey) og Jane Harper (Téa Leoni) lever det idylliske amerikanske forstadsliv med villa, Volvo og vovhund. Men alligevel føler de sig lidt bagefter. Naboens kunstige græs er lidt grønnere, bilen lidt større. Glæden vil derfor ingen ende tage, da Dick en dag tilbydes en stor forfremmelse. Jane siger sit job op, og Dick bytter sit rustne vrag ud med en BMW. Der er desværre bare ét problem: Dick er ikke blevet forfremmet, men i stedet blevet syndebuk for den åleglatte topchef Jack McCallister (Alec Baldwin), der har tømt GLOBODYNE-firmaet for værdier og efterladt de øvrige ansatte med regningen. Tilbage står Dick og Jane arbejds- og pengeløse. De forsøger at finde nye jobs, men det viser sig hurtigt at være som at lede efter en nål i en høstak, og for at undgå social udstødelse ser de kun én udvej: At tage fra det system, der har taget alt fra dem.

Henvisninger – og ikke andet
Det er det idiosynkratiske amerikanske forstadsmiljø, der står for skud i Fun with Dick and Jane, og dermed også kernefamilien, forholdet mellem rig og fattig, etniske skel og meget, meget andet. Modsat f.eks. The Ice Storm og American Beauty, der skrællede hykleriet af lag for lag, skyder instruktør Dean Parisot til højre og venstre uden rigtig at ramme. Der refereres til ENRON-skandalen, Dot.com-kollapset og selv præsident Bush – i form af den skruppelløse topchef, der i Fahrenheit 9/11-stil holder ferie, mens krisen raser! – men det bliver aldrig mere end ironiske parenteser indsat med et glimt i øjet for det billige, nemme genkendelsesgrin.

Sony Pictures International
Mere fremvisning end udlevering
Selv når filmen i ny og næ rammer plet, er det i kraft af genbrug. Den altid sprudlende Jim Carrey lyser op i de simple stand-up- og slapstick-scener, som når han under et røveri bruger en stemmeforvrænger til at imitere alverdens lyde og personer, men får derudover – sammen med Leoni – alt for lidt at arbejde med. Der er mere kaperfilm end bidende samfundskritik over Fun with Dick and Jane, der er mere interesseret i at fremvise end at behandle det amerikanske samfunds skel og mekanismer. Men det ville måske også være for meget forlangt? Det billige falden-på-halen-grin leveret af Carrey er måske stof for en indtjenende komedie, men det er først i den modige, samfundsafspejlende komedie, at der opstår stor kunst. Og dét er Fun with Dick and Jane langt fra.

Et absolut overskueligt ekstramateriale. Man ved godt, at producenterne har haft problemer, når et punkt hedder "Højdepunkter fra pressemøde".