Anmeldelsesdato:25-09-2006
Adewale Akinnuoye-AgbajeMajestic
Joy BryantCharlene
Omar Benson MillerKeryl
Tory KittlesJustice
Terrence HowardBama

En rappers bekendelser

Man må tage hatten af for de PR-bureauer, der står med ansvaret for at opbygge holdbare og salgstunede brands omkring mediestjerner af vidt forskellig karat, og som konstant afkræves opfindsomhed for at sikre sig, at deres klienter konstant har mediernes fulde opmærksomhed. En af disse stjerner er rapperen Curtis Jackson, som under kunstnernavnet 50 Cent for tiden er blandt de bedst sælgende musikere i USA. Hans forhistorie er kulørt og spændingsmættet, og derfor er det vel ingen overraskelse, at man forsøger at gå konkurrenten Eminem i bedene og producere en almindelig spillefilm om den opvækst, der har formet fænomenet – eller som de mere kyniske ville notere sig: den forhistorie, der passer bedst ind i den samlede produktbeskrivelse.

50 Cent og Terrence Howard i et ømt øjeblik på stranden.

Som et stykke merchandise modsætter Get Rich or Die Tryin’ sig naturligvis enhver kritisk vurdering; vi vurderer heller ikke strikkvaliteten af vores Rammstein-halstørklæde, eller den keramiske styrke i vores New York-krus, og hvis man begiver sig ind til filmen som indædt fan, så er det følgende nok af mindre relevans. Men alle med en forhåbning om, at den irske instruktør Jim Sheridan, der ellers primært leverer ”irish struggle porn”, som The Village Voices anmelder så observant kalder det, kan løfte arven fra Curtis Hansons ganske vellykkede 8 Mile om Eminems opvækst, bør naturligvis advares mod slutresultatet.

For Sheridan kommer aldrig i nærheden af kernen i en historie, som bestemt heller ikke hjælpes på vej af en manuskript, der oftere føles som et fyldigt pr-materiale. På trods af lidt ændrede navne og opdigtede situationer, så er der ingen tvivl om, at det handler om 50 Cent, som naturligvis også selv spiller hovedrollen. Vi lægger ud hos den narkohandlende mor, som bliver myrdet, da den unge Curtis er 8 år gammel. Herefter bor han hos bedsteforældrene, der forsøger at føre den unge knægt på rette spor, men de hurtige penge og det skarpe liv på gaden tiltaler ham, mens han drømmer i selskab med musikken i de stille stunder på kælderværelset. Der skal et fængselsophold, en nedskydning og en barndomskæreste til for at få prioriteterne banket på plads i den pengeglade gangsters liv – og sådan kan vi lære, at man først for alvor kan fortælle om det hårde liv, når man selv har været der.

Joy Bryant har vi tidligere kunne nyde i film som Honey og Antwone Fisher.

Et kort øjeblik i filmens begyndelse tror man, at Sheridan har fod på tingene med den hårdkogte, veldrejede åbningssekvens, hvor bassen fra bilens stereoanlæg ryster billedet, som vi ser gennem bakspejlet, til en sløret, forvrænget udgave af den virkelighed, som vores hovedperson befinder sig i. Men Sheridan forsvinder hurtigt som styrende kraft, filmen forfalder til nydelige, men også indholdsløse billeder – og selv om han aftvinger de rigtige skuespillere, der omgiver Curtis Jackson, glimrende præstationer, så må han, når sidste billede er løbet over lærredet, nøjes med at notere en ret sløj reklamefilm på cv’et, hvor den dog tematisk lægger sig fint i tråd med tidligere Sheridanske fortællinger om stærke enere, der må kæmpe sig frem i tilværelsen på trods af hårde vilkår. Det er formentlig derfor, at han er blevet hyret til jobbet – men forhåbentlig har Get Rich or Die Tryin’ dækket hullet på kontoen, så han kan komme tilbage til de irske skæbnefortællinger, vi langt hellere vil se fra hans hånd.

Seneste kommentarer: (10 i alt - Læs alle)

b4d
1-11-2010 13:36
kææft mann..

mr fiddy
16-1-2010 16:50
50 cent lavede helt klart sit bedste album og bedste sange FØR han blev skudt det album hedder "power af a dollar" efter han blev skudt er hans kvalitet faldet rimelig meget det men de mix tapes han lavede i 2009 var rigtig gode hvor han fandt tilbage til noget af sin gamle stil som gjorde ham så berømt, jeg synes slet ikke man burde dømme 50 cent så meget fordi man kan ikke andet end beundre den chance han tog og hvordan han kom ud af alt det lort han var inde i!

50 cent
17-7-2009 21:03
50 cent fra G Unit har lavet sidste år albummet Curtis som indholder i get money straight to the bank og amusement park
denne album er uværdig efter min mening
der er ikke ret mange numre på Curtis der
er fede og gode 50 cent har slet ikke lavet
en god og værdig album som han ellers har lavet med The Massacere men den sidste album som 50 cent har lavet Curtis
er ikke værd at nævne efter så dårlig numre der er på albummet 50 cent vidste slet ikke en god talant som hip hop rapper
i mine øjne har 50 cent aldrig nogeninde været en speciel fremragende dygtig rapper
men 50 cent har da kunnet finde d af at lave musik og rappe da han lavede og udgav albummet The Massacere med gode med en del gode numre men det er nu også snrt 5 år siden jeg synes 50 cent var en god rapper jeg tror aldrig 50 cent på nogen bestemt måder vil kunne genvinde den talant og få den tilbage medmindre han tag sig sammen og lave noget ordenligt musik der røre folk som der er fedt som rykker godt ligesom Tupacs musik faktisk men den mulighed vil aldrig kunne ske for 50 cent synes at der er bedre rappere end 50 cent som Tupac The Game Lloyd Banks Tony Yayo Xzibit og Mobb Deep det kunne se sjovt ud hvis 50 cent kunne slå disse rappere og Tupac det er nok også hans drøm men det kommer aldrig til at ske for 50 cent har været dårlig til at rappe i årvis vil gerne se den gamle 50 cent som kunne finde ud af at lave musik men den nye 50 cent har slet ikke forstand på at lave musik og er en taber af en rapper

50 Cent The Money And The Power
13-7-2009 21:01
han er ikke specielt stor 50 cent findes andre støre rappere end ham som Tupac Dr Dre Snoop Dogg og andre 50 cents første album der blev udgivet i 2003 med Get Rich Or Die Tryin er okay det er ikke en album men kan kritisere
og hans anden album The Massacere er også god nok bare bedre end Get Rich Or Die Tryin 50 cents sidste album curtis er dårlig
som bare fanden det skulle ikke undre mig hvis ikke 50 har fået solgt ret mange millioner for dette album kun få numre der er gode i curtis 50 cent er en kendt rapper efter årene er gået men han har der klret sig godt tilbage men nu da vi er kommet ind i den nye tid er han slet ikke en rapper der er værd
i 2000 efter 50 cent blev skudt ned på åben gade i New York i Queens rykkede han krimineltet til siden og stoppede med det og fandt et nyt liv at leve han fik en søn som han skulle passe på og tag ansvar for han stoppede med at sælge stoffer på gaden for at giv sin søn et bedre liv så han ikke også røg ind i sådan et liv som 50 cent levede 50 cent begyndte i fuldkom tid i 1997 at skrive musik hans drøm var om at være en stor og populær amrikansk stjernerapper og efter 6 år blev han enelig en stjernerapper 50 cent lavede sin første sang og musik video in da club som folk virklig synes om den blev spillede tit der hjemme hos folk 50 cent blev forretningspartner med den berømte rapstjerne Eminem som både ham og pladeproducer fra pladeselskabet Shady Aftermarth Records rapperen Dr Dre fik gang i hans karriare som rapper hans 50 cents første plade han solgte var over 11 milloner men senere efter flere år blev det mindre i øvrigt lavede 50 cent to gode film den ene er god og værd at se og den anden er er knap så god Get Rich Or Die Tryin filmen er en fantastisk film med 50 cent i2005 da den blev udgivet røg den ind som nummer 1 i USA er utrolig god film som man kan se op til hundrede gange om året home brave 50 cents nye film med samuel jackson er ikke speciel god men den er heller ikke dårlig synes den er god men ikke ligeså god som Get Rich Or Die Tryin

This Is 50
3-7-2009 19:09
filmen Get Rich Or Die Tryin er pissegod
50 cent spiller godt i filmen som pusher og rapper havde hans mor været i live stadig efter han fyldte 12 år havde han ikke røget ind i stoffer og narkohanddel 50 cent
solgte stoffer for at leve og tjene penge men hans gamle chef pressede ham også
men 50 var overhovedet ikke kar over i filmen at han arbejde for hans mors morder
som voldtog og dræbe hende morderen arbejde også for en fortetningsmand som havde et tæt forhold til 50 cents mor men som kom ind at sidde efter morderen stak ham til politiet morderen overtog arbejdet hvor han også senere fik 50 cent skudt dette var en af 50 cents venner
der skød 50 cent 9 gange dette sker efter et røveri men i vrkligheden bliver 50 cent heller skudt af sin ven eller efter et røveri han bliver skudt af en ukendt gangster efter 50 cent var til en plade studio eminem fandt ham liggende blødende på gaden hvor han fik 50 cent kørt til hospital 50 overlever men hvor mange skudsår han fik er der ingen der ved nogen siger at han har 9 kugler hans krop nogen siger at han kun er blevet skudt 9 gange på film og spil tror at 50 cent er blevet skudt 9 gange men da 50 cent blev skudt blev han skudt inde i en bil ved en Drive By Shooting ligesom Tupac efter 50 cent blev skudt gik han me vest på hele tiden for at undgå at få flere skudsår end han har i forvejen
da 50 cent er nådet hele vejen bliver han en sussecfuld rapper og holder sin første koncert i Bronx men i virkligheden holder han sin første koncert i Queens men dette er film og derfor sker det på film inden 50 cent skal optræde kommer han i et slagsmål med hans mors morder som 50 cent nakker ham derefter løber morderen efter 50 cent med et kniv for at stikke ham ned og slå ham ihjel 50s manager skyder morderen og dræber ham 50 få hans drøm opfyldt og bliver en amrikansk rapper 50 holdte koncerten og alting gik stærkt og godt efter filmen blev udgivet blev 50 mere populær og kendt 50 cent er en god rapper men ikke helt speciel god som Tupac men 50 kan stadig godt finde ud at lave musik han har da også klaret sig godt men efter han lavede albummet Curtis synes at han var tilbage sm en amatør rapper der knap kan skrive tekster 50 cent har altid ønsket at blive den bedste rapper men den &

Dalida26/4
Lady Bird26/4
Avengers: Infinity War25/4