Anmeldelsesdato:24-10-2006
Hugh JackmanLogan/Wolverine
Halle BerryOroro Munroe/Storm
Famke JanssenJean Grey/Phenix
Ian McKellenMagneto
Rebecca RomijnMystique

Større endt godt er

Originalen var med til at åbne sluserne for tegneseriefilmatiseringer; efterfølgeren satte helt nye standarder inden for genren. Det er ikke overraskende, at forventningerne til afslutningen på X-Men-trilogien trods instruktørskifte og trods skærmydsler i kulissen har været høje. Det er heller ikke overraskende, at de store, afgørende klimatiske sammenstød mellem mennesker, Xaviers mutanter og Magnetos mutanter holder én ude på kanten af sædet. Men det er lidt overraskende, at det hele – når popcornene er slugt, colaen er drukket og det varme biografsæde er forladt – bare ikke føles helt tilfredsstillende.

Fox film
Den endelige kamp
X-Men: The Last Stand fortsætter, hvor X-Men 2 slap. Gnidningerne mellem menneskene og mutanterne er ikke aftaget – tværtimod. Ude af stand til at nå en diplomatisk løsning har en gruppe forskere på opfordring fra regeringen opfundet en ”helbredelse” mod mutation: Bare én sprøjte og man kan blive ”normal”! Over for menneskene er mutanterne delt i to lejre: Professor Xaviers (Stewart) disciple med tiltro til menneskene, fornuften og diplomatien, og Magnetos (McKellen) disciple med mistro over for menneskene, tiltro til magt og loyalitet over for en ny mutant-verdensorden. Det er her, kampen står. ”The fate of many will depend on a few”, fortæller Xavier indledningsvis. Men det viser sig hurtigt slet ikke at være så sort/hvidt. For da Cyclops (Marsden) pludselig forsvinder, den formodet omkomne Jean Gray (Janssen) viser sig at være i live og en hel ny gruppe af mutanter melder sig, synes magtbalancen pludselig at forskubbe sig: Hvem er hvem? Hvem er de gode? Vil de gode sejre? Og er der overhovedet decideret onde kræfter på spil?

Uden fokus og uden tyngde
Foruden de ovennævnte mutanter er Wolverine (Jackman), Storm (Berry), Rogue (Paguin), Iceman (Ashmore), Pyro (Stanford), Mystique (Romijn) og flere af de andre gamle kendinge tilbage, ligesom der også er blevet plads til et par nye ansigter – primært den lærde diplomat Dr. McCoy/Beast (Grammar) og den rå, arrige barbar Juggernaut (Jones). Nogle figurer optræder parentetisk, andre bærer hele filmen. Det betyder f.eks., at den nye kommandørstilling for den kedeligt godhjertede Storm (en lidt uengageret Berry) og romancen mellem Rogue og Iceman får uforholdsmæssigt plads, mens større, mere komplekse karakterer som Wolverine og sågar Mystique glider i baggrunden. Dét der drev forgængerne, er dét, der undergraver treeren: Karakterfokus. Der springes mellem et utroligt stort galleri, og selvom dette til tider giver et større, mere episk indtryk, giver det også – lidt for ofte – en følelse af forvirring og distance. X-Men: The Last Stand føles simpelthen mere som en stilet tegneserie end som en vedkommende fortælling, idet man savner en person at følge, et projekt at forholde sig til.

Fox film
Stærk sans for action
Det betyder også, at den varslede etisk-filosofiske debat om at være anderledes, om at behandle og/eller at forskelsbehandle og at administrere magt aldrig helt engagerer. Skylden bør primært findes i dialogen. For hvor Bryan Singer engagerede sig i skriveprocessen, i overgangene mellem de mere eftertænksomme og de mere adrenalinpumpende scener, virker Brett Ratner langt mere fokuseret på at skildre de store, klimatiske actionscener. Der savnes både nogle humoristiske one-liners og – ikke mindst – en etisk debat, der ikke virker tyvstjålet fra et korpus af klichéfyldte lykkekage-sandheder. Til gengæld er actionscenerne blevet særdeles effektive. Den telepatiske kamp mellem Xavier og Jean Gray, Juggernauts katten-efter-musen jagt med en lille pige og det endelige opgør – det titulære ”Last Stand” – får alle som én til at holde vejret. Er det nok? Til et hurtigt actionfiks? Ja. Til afslutningen på en mytologisk tegneserietrilogi? Nej. X-Men: The Last Stand er et øredøvende brag, men også enfoldigt ensformigt – et bombastisk punktum, men også en ligegyldig parentes. Men alligevel uundgåelig for fans.