Anmeldt af:Kenneth McNeil

Yeong-cheol KimMr. Kang
Jeong-min HwangPresident Baek
Ku JinMin-gi
Roe-ha KimMun-suk
Dal-su OhMyung-gu

En eksistens i sort, hvidt og rødt

De første minutter er én lang bevægelse. Én lang desorienterende søgen. Konstant i bevægelse, konstant panorerende introduceres vi for håndlangeren Sun-Woo, hvis liv er en tilsvarende rigid bevægelse fra side til side, frem og tilbage, efter ordrer fra gangsterchefen hr. Kang. Den definitoriske cool Sun-Woo styrer med køligt overblik og den rå fysiks fornuft hr. Kangs restaurant, og det er ikke blot hans arbejde, men hans liv. Han lever for hr. Kang og nyder uforbeholden tillid fra denne. Dét ændrer sig dog alt sammen med ét, da Sun-Woo får til opgave at skygge Kangs unge elskerinde og med ét udvikler en samvittighed, undlader at berette om hendes sidespring og pludselig jages af det gangsterkartel, der tidligere var hans forlængede familie.

Sunrise Film
Et øje for et øje
I sin køligt distancerede udlevering af den kyniske gangster, der lader sit blødende hjerte overtrumfe sin hjernes rationaler, trækker A Bittersweet Life tråde helt tilbage til Kurosawas Yojimbo. I sit barske overlevesinstinktive et-øje-for-et-øje-hævnmotiv behøver man ikke gå længere tilbage end Chan-wook Parks Vengeance-trilogi for at finde et sidestykke. Det fundamentale er tyvstjålet fra filmikonografien, men alligevel er Kim Jee-woons nye film helt sin egen. Den koreanske instruktør mestrer som få at være grov og blid, poetisk og pervers på samme tid. Det er uhyre humant troværdigt.

Et omrids fyldt ud
Inderst inde i både filmen og i Sun-Woo mærker man et mørkt, såret hjerte, der konstant kæmper med sig selv: Er denne rå vold og disse overgreb rigtige? Forsvarlige? Menneskelige? Hvor går grænsen mellem at overleve og at leve? Og hvor går grænsen mellem at redde sig selv og at redde andre? Det artikuleres aldrig i ord, men til gengæld igen og igen i billeder. I de indledende, tilbageholdne scener, hvor Sun-Woo som på automatpilot gennemtrasker restaurantens mørke, neonrødligt oplyste gange og baglokaler på hr. Kangs kommando, og i de afsluttende, voldelige udbrud. Scene for scene bliver det grå, fåmælte jakkesæt Sun-Woo til et menneske af kød og blod, men samtidig skildret fra en sådan distance – både i den sparsomme dialog og i de kolde, golde farver – at man aldrig helt forstår ham. Man forholder sig til snarere end at forstå sig på ham.

Sunrise Film
Distanceret distingveret
Hele tiden holdes man en armslængde væk. Der er hverken fortid, fremtid eller psykologiske (bort)forklaringer i form af døde familiemedlemmer, alkoholmisbrug, personlighedsbrister eller lignende klichéforankringer. Det er filmens styrke og dens svaghed. Det er klart, at A Bittersweet Life ikke er for folk, der ønsker et nærgående personportræt. Det er snarere for folk, der ønsker meditativ lommefilosofi spredt ud over – og spredt ved hjælp af – sort humor, rød-grønt neonskær og få, rå udbrud af vold. For det mestrer Kim Jee-woon som få andre.

Mile 2230/8
De Utrolige 230/8
Lykke-Per30/8