CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Jour de fête

Produktionsland:
Frankrig

Produktionsår:
1949

Manuskript:
Jacques Tati, Henri Marquet, René Wheeler

Producere:
Fred Orain
André Paulvé
Jacques Tati

Fotograf:
Jacques Mercanton
Jacques Sauvageot

Klipper:
Marcel Morreau

Komponist:
Jean Yatove

Censur:
Tilladt for alle

Distributør:
Øst for Paradis

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
Der mangler 3 brugerkarakterer, før brugernes vurdering vises.

Læs også...
Anmeldelser:
24-05-18:
C'est la vie!
21-09-07:
Min onkel
03-08-07:
Festlige feriedage
29-09-06:
Play Time
 


En festlig dag

Anmeldt af:Jacob Ludvigsen
Genre:Komedie
Varighed:79 minutter
Instruktør:Jacques Tati
 
Premieredato:22-12-2006
Medvirkende:Som:
Guy DecombleRoger
Jacques Tatipostmanden François
Paul FrankeurMarcel
Santa RelliRogers kone
Maine ValléeJeannette

Postbudet vælter altid to gange
 
Jacques Tati var en af de få filmmagere, som gik fri af de revolutionerende franske nybølgeinstruktørers ellers sønderlemmende nedsabling af efterkrigstidens franske filmtendenser. Større cadeau fås næsten ikke. Efter de danske biografgængere har haft muligheden for at (gen)opleve den franske eners legesyge blanding af antidramatisk komik og sardonisk samfundskritik i hovedværket Play Time, er turen nu kommet til en repremiere på Tati som kejtet, væltende Postmand Per i hans første spillefilm, En Festlig Dag.


Copyright:
Øst for Paradis
Det hyggelige postbud
Debutfilmen fortæller først og fremmest om en mester i svøb. Det ejendommelige udtryk, som skulle blive Tatis varemærke, er ikke distingveret eller perfektioneret, men åbenbarer sig sporadisk i løbet af filmen, der på den måde alligevel bliver umiskendeligt tati’sk. Mest åbenlyse forskel fra hans øvrige film er, at hovedpersonen ikke er Tatis fiktive alter ego Mr. Hulot, men postbudet Francois, der imidlertid deler flere af Mr. Hulots karaktertræk som en lidt klodset, naiv og hyggelig figur.

Slapstick-optrin
Et andet af Tatis ypperste kendetegn fremstår heller ikke udviklet til fulde endnu, nemlig brugen af totalbilledets decentrerende og forvirrende kraft i forhold til, hvor hen seerens opmærksomhed skal rettes. Enkelte opsigtsvækkende undtagelser til trods er framingen relativt fokuseret og guidende, hvilket går godt i spænd med, at En Festlig Dag først og fremmest er en farce af enkeltoptrin; mere traditionel, fysisk slapstick og dermed lidt mindre subtil komik end det, Tati skulle præstere siden hen. Denne type humor mestrer den ranglede franske enspænder dog også. Debutfilmen er fuld af komiske tableauer, og særligt Francois’ utrolige besvær med at holde styr på sin genstridige postcykel skaber veltimede sekvenser, der fortjener en sammenligning med latterkunstens foregangsmænd Charlie Chaplin og Buster Keaton.


Copyright:
Øst for Paradis
Lydinnovativ stumfilmskomiker
Hvor skuespilleren Tati måske nok er en stumfilmskomiker, er instruktøren Tati en lydmæssig innovator. Det mest udsøgte eksempel i En Festlig Dag er en romantisk scene, hvor replikkerne mellem det tavse, småforelskede par udgøres af en melodramatisk filmdialog, der spiller i baggrunden. Med den slags mere elskværdig, mainstreamet humor er En Festlig Dag en af Tatis mest tilgængelige - og den klart mest dialogrige – film, selvom narrativ fremdrift er komplet fraværende de første 30-40 minutter. Her følger vi blot på humoristisk vis dels landsbyboernes hverdagsgerninger, dels postbudet Francois’ færden i det romantisk landlige Utopia, hvor intet haster mere, end det jager. Den godtroende Francois udnyttes kærligt til at gå til hånde med dette og hint, indtil beboerne – og først her starter en egentlig handling - mobber ham til at lade sig inspirere af en film om det fantastisk effektive og akrobatiske amerikanske postvæsen, der i bogstaveligste forstand kører gennem ild og vand for at få brevene ud hurtigst muligt.

Massekulturkritik
Ikke overraskende fungerer den effektiviserede uddelingsteknik ikke helt som planlagt, og Tatis gennemgående tematik omkring den standardiserende massekulturs udvanding af menneskelig varme findes således også i En Festlig Dag – ikke helt så bastant, særegent formuleret som i Play Time, men til gengæld mere lunt og charmerende.
En Festlig Dag er i sin muntre opfindsomhed af klart mere end filmhistorisk interesse, men som afprøvende forløber for Tatis senere genialiteter nok også den mindst unikke, mindst skarpslebne af hans fire bedste film, der desuden tæller Festlige Feriedage, Min Onkel og Play Time. Ikke at dét dog skal være nogen skam!

Filmen har premiere den 26. december 2006 i Øst for Paradis i Århus og Vester Vov Vov i København.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Hjertelandet20/9
BlacKkKlansman20/9
Bare Juliet20/9
The Predator13/9
The Seagull13/9
Mod solnedgangen13/9
In the Aisles6/9
Den dag på stranden6/9
The Raft5/9
Ordets magt30/8
Flere bio-anmeldelser
 
Peter Kanin3/9
Avengers: Infinity War31/8
Rampage Out of Control27/8
A Quiet Place24/8
Ready Player One17/8
Pacific Rim Uprising13/8
You Were Never Really Here10/8
Red Sparrow20/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvem passer ikke ind?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google