Anmeldelsesdato:02-01-2007
Paul Newmanori. stemme Doc Hudson
Bonnie Huntori. stemme Sally Carrera
Larry the Cable Guyori. stemme Mater
Cheech Marinori. stemme Ramone
Tony Shalhoubori. stemme Luigi

Lige ud ad landevejen

2D-tegnefilmen er så godt som død, og selskabet der mere end nogen anden har svinget leen over denne klassiske animationsform er 3D-drømmefabrikken Pixar. Selskabets særlige kombination af legende professionalisme, innovative tekniske finesser og eventyrlige dannelseshistorier har de sidste 10 år sørget for de kassesucceser til Disney, som familiefilmsgiganten ikke har kunnet skabe på egen hånd. To år efter den seneste succes med De utrolige står Biler nu klar på affyringsrampen, som synes at cementere Pixars pole position i animationsfeltet.

Rejsen til målstregen
Som det var tilfældet med gennembruddet Toy Story, puster Pixar også i Biler tilsyneladende ægte liv i døde skabninger. På overbevisende maner viser hovedpersonerne sig først og fremmest at have sjæle og bankende hjerter frem for karburatorer og osende udstødninger. Lynet McQueen er en rap, rød racer, der styrer direkte mod en sejr i det prestigefyldte Stempel Cup Mesterskab. På vejen til det afgørende grandprix bliver han dog fanget i den søvnige lilleby Kølerkildekøbing på Route 66. I begyndelsen vil han hurtigst muligt væk fra det provinsielle hul, men efter mødet med Sally, en fræk lille Porsche, den godmodige kranbil Bumle og resten af den fjerne flækkes herlige indbyggere, finder Lynet ud af, at livet ikke nødvendigvis altid er sjovest i overhalingsbanen. Måske handler det ikke om at nå målstregen, men om rejsen dertil?

Den funklende lak....
Biler er et højoktans familie-eventyr, der kombinerer humor med en nostalgisk, bittersød morale om at vi bør sætte farten ned i livet og komme hinanden bedre ved – som i de gode gamle dage. Den for amerikanerne nærmest mytologiske Route 66 virker derfor som et naturligt passende sted at lade historien udfolde sig. Som altid med Pixar drives historien ydermere frem af et sprudlende persongalleri, et potpourri af kække referencer, komiske særheder og en animation med detaljerigdom og opfindsomhed i særklasse. Man mores over selv de mest perifere af indbyggerne i Kølerkildekøbing, fordi deres karaktertegning er så gennemført – f.eks. en for historien ligegyldig musikalsk-orienteret fejde mellem landsbyens hippie VW-camper og strikse militær-jeep. Så godt som hver eneste indstilling skinner også som en splinterny kølerfigur, og f.eks. den forrygende, funklende åbningsscene er umulig at fjerne blikket fra. Det virker som om, det er meget svært for animatorerne at skjule, hvor sjovt de har haft det med skabelsen af filmen, og det er også med til at gøre Biler til en smittende, til tider uimodståelig oplevelse.

....og et par ridser
Biler viser dog trods alt også, at konstellationen Pixar/Disney ikke blot producerer det ene sprudlende og næsten fejlfrie storværk efter det andet. Hvis man f.eks. har de mesterlige Toy Story og Find Nemo i frisk erindring, er det i en sammenligning svært ikke at spotte et par narrative ridser i Bilers ellers så flotpolerede lak. For historien er en tand for forudsigelig, og bilerne har svært ved at holde farten oppe i hele den forholdsvist lange spilletid, uden at sætte styringen på autopilot lidt for ofte. Manuskriptforfatterne (deriblandt danske Jørgen Klubien) er excellente i detaljen, når biluniversets svar på Jay Leno naturligvis kaldes Jay Limo, men i helheden er det sværere at komme helt op i 5. gear og føre historien ned af mindre nedslidte, mere overraskende veje. Det kan dog ikke fratage Biler dens underholdende, indbydende kvaliteter, enestående animation og lune, elskværdige stemning, som de få fortællingsmæssige udfordringer til trods sikrer en køretur af høj håndværksmæssig kvalitet.