Anmeldt af:Søren Langelund

Iben Hjejledk. stemme Vanessa
Laus Høybyedk. stemme Adaayman
Lars Mikkelsendk. stemme Ken
Søren Spanningdk. stemme Layton T. Montgomery
Mick Øgendahldk. stemme Mooseblood

Lykken står den kække bi?

"Kunne det ikke være sjovt at lave en animationsfilm om bier og kalde den Bee Movie?" spurgte 90’ernes sitcom-konge Jerry Seinfeld over en frokost Hollywood-mogulen Steven Spielberg, som selv samme sekund købte ideen og satte sit DreamWorks-selskab i sving udelukkende pga. ordspillet mellem titlen og den engelske udtale af 'b-film' (='b-movie'). Et par år senere er filmen her så, og ovenstående anekdote om dens tilblivelse er egentlig en ret god indikator for, om man vil kunne lide filmen eller ej. For klukker man ikke det mindste over titlens selvironiske leg med egne kvaliteter, så skal man bestemt ikke indløse billet til Bee Movie – og heri ligger både filmens styrke og svaghed. Der er nemlig ikke så få herligt kække dialoger og fint humoristiske referencer og parodier – men de vil stort set alle sammen ryge hen over hovedet på målgruppen: De mindre børn.

Imellem to stole
For tag ikke fejl: Bee Movie er helt og holdent en film for ungerne – både hvad angår den meget farverige og puttenuttede animation samt den forudsigelige dannelseshistorie om en bi, som vil mere end blot lave honning dag ud og dag ind i en tryg bikube afskåret fra omverdenen. Vi ældre børn kan godt more os lidt over, at Sting og Ray Liotta trækkes i retten for at have udnyttet bier for egen vindings skyld – da førstnævntes navn er engelsk for 'stik' og sidstnævntes medvirken i Goodfellas væves ind i historien – men tillad mig at tvivle på, at bare ét barn blandt publikum vil forstå, hvad der foregår. Seinfeld, som både har forfattet manuskriptet og (i den engelske version) spiller hovedrollen, sætter sig mellem to stole uden nogen rigtig motivation, og resultatet er desværre en film, som for mange gange er en undskyldning for sig selv. Halvanden times sporadisk sammensatte komiske ideer, der proppes ind i for sukkersød og uvedkommende fortælling uden for alvor at tilfredsstille nogle af familiens medlemmer.

Linen ud
Seinfeld kan sit komiske håndværk for godt til, at Bee Movie på noget tidspunkt bliver kedelig eller en decideret b-film, men det kan undre, hvorfor han ikke har turdet gå linen helt ud og lavet en voksenfilm eller bare et værk, hvor målgruppen også kan grine med og blive udfordret. At Seinfelds vid og bid er skræddersyet til selv samme korte og mindre handlingsdrevne sitcom-format, der har sikret ham en plads i komikkernes hall of fame, understreges også af fortællingens flow – eller mangel på samme. For det er i de små, kvikke enkeltscener og -situationer, at de sjoveste øjeblikke opstår, når – undskyld udtrykket – bifigurerne, som ingen relation har til historien, udstyres med en uimodståelig replik.

Klistrer for lidt
Som eksempelvis da myggen Mooseblood (Chris Rock/Mick Øgendahl) bliver advokat for Barry og forklarer det logiske i dét forhold med, at han jo i forvejen er en blodsugende parasit, så han mangler sådan set kun en dokumentmappe for at være den perfekte sagfører. Havde der været flere scener a la de to med Mooseblood, og havde de været vævet ind i et velfungerende og mindre tvetydigt narrativt hele, kunne man nemmere anbefale Bee Movie. Det er dog desværre ikke tilfældet, og bedre bliver det ikke af, at begge af ovennævnte scener kan ses i forskellige (og gratis) trailere. I stedet ender Bee Movie ud som en film, der – i modsætning til den honning som handlingen naturligvis centreres ikke så lidt omkring – klistrer sig for lidt til bevidstheden.