Anmeldelsesdato:25-01-2007
Bryce Dallas HowardThe Lady
Jeffrey WrightMr. Dury
Bob BalabanHarry Farber
Sarita ChoudhuryAnna Ran
Cindy CheungYoung-Soon Choi

Sov godt med Shyamalan

M. Night Shyamalan er tilbage med en godnathistorie, som han efter sigende udviklede til sin datter og siden valgte at lave en film ud af. Godnathistorier er en essentiel del af opvæksten for børn, og de bedste af slagsen er de helt uforudsigelige, som fortælleren digter, mens den bliver fortalt. Her var der frit slag med hensyn til drejninger i plottet, og hvis man som barn stillede et kritisk spørgsmål til handlingen, var der ingen grænser for, hvad der kunne opfindes i en rask håndevending for at løse problemet.

Sådan føles The Lady in the Water også, når man ser den – og det er ikke ubetinget samme store fordel, som det var på sengekanten i drengeårene. Shyamalan lader sin historie udspille sig om forholdet mellem Mennesket på landjorden og indbyggerne i havets Blå Verden. Oprindeligt talte disse skabninger sammen, og Havfolket kunne forudsige fremtiden til stor hjælp for Mennesket. Men menneskene blev selvoptagede og trak sig væk, døve for Havfolkets stadige forsøg på at få kontakt. Der sker dog noget, da Story, en nerf fra Den Blå Verden, en dag plasker rundt i swimmingpoolen i et bygningskompleks i instruktørens elskede Philadelphia. Viceværten Cleveland er en ensom fyr, som tager sig af Story, og så udfolder historien sig lag for lag, mens han prøver at forstå, hvad det er for en skabning, han har fået indenfor dørene.

Plottet skal ikke forsøges forklaret her, det skal opleves. Mytologien lægges på lag efter lag, først om nerfens funktion, dernæst om dens fjender og endelig foldes hele plotstrukturen ud, da Cleveland skal finde de nødvendige hjælpere for at sikre missionen. De mange, kulørte personligheder i bygningskomplekset rummer rigeligt med kvaliteter, men da man aldrig selv ved, hvilken rolle, man spiller i det store plot, er det svært for Cleveland at gennemskue, hvem de rette personer er. Det kunne have været en storslået øjenåbner, som afsløringerne i hans tidligere film har været, men det virker snarere som en panisk godnathistoriefortæller, der bliver ved med at opfinde begreber og betingelser for at holde historien i gang.

Shyamalan laver film af høj kvalitet på det tekniske plan. Der kan ikke sættes en finger på billeder, klipning og lydside – og når disse elementer kombineres rigtigt er der stadig frydefulde gys og rørende øjeblikke i vente, men instruktøren Shyamalan har lidt svært ved at håndtere fænomenet Shyamalan, og det mærkes. Disney, som har været den faste samarbejdspartner på den indiskfødte auteurs første par film, sagde blankt nej til The Lady in the Water i dens nuværende form. Shyamalan nægtede at lytte til de gode råd, som ellers er en integreret del af processen på film i denne størrelsesorden, og tog i stedet hele projektet over til konkurrenten Warner. Som om dette ikke var nok, har han også, i modsætning til cameoroller i de første film, selv indtaget en helt central plads i fortællingen, hvis skæbne ved nærmere eftertanke meget vel kunne være instruktøren Shyamalans egen drøm om udødelighed. Man savner et skælmsk smil i øjenkrogen til at forsikre os om, at han ikke tager sig selv så ualmindelig højtideligt, som alt tyder på - og så har han for øvrigt sikret sig mod onde ord fra penne som denne ved at skrive en mavesur og usympatisk filmanmelder ind i plottet.

Glimrende ekstramateriale, hvor man kan mærke den passion, der altid følger med Shyamalans arbejde i en større dokumentar om arbejdet med historien.