Anmeldelsesdato:22-02-2007
Cathrine BjørnSofie
Amalie LindegårdClaudia
Sebastian JessenStefan
Charlotte SielingPernille
Lars BrygmannTorben

Sex, leg og teenagetraumer

Bliver teenagetøser mere voksne af at uddele blowjobs på må og få, udgive sig for prostituerede eller tungekysse med klassens nørd? Forhåbentlig har virkelighedens 15-årige forstadsprinsesser fornuft og selvsikkerhed nok til blankt at afvise sådanne promiskuøse smutveje til respekt hos sig selv og drengene fra 3.G, men i Christina Rosendahls spillefilmsdebut Supervoksen overbeviser tre veninder hinanden om, at en uhæmmet, grænseoverskridende leg med de seksuelle normer er den eneste vej ud af den eksistentielle pubertetskrise. Resultatet er en uhæmmet underholdende og forførende ungdomsfilm, der dog er en kende for sminket til for alvor at vise ansigt.

Nordisk Film - Jens Juncker-Jensen
Ikke rigtigt voksne, ikke rigtigt børn
Det er hårdt at være 15-årige Rebekka, Claudia og Sofie, der lige er startet i 1.G. Om aftenen kan de ikke købe sprut, fordi den sippede brugsassistent ikke tror de er 16, og om dagen nægter den overautoritære buschauffør at sælge dem en børnebillet, fordi de ser ældre ud end 15. Forældrene pylrer unødigt om dem, de store drengene ser ned på dem, klasselæreren forstår ikke deres indsigt, og verden synes i det hele taget ikke at værdsætte disse selvbestaltede gudinders tilstedeværelse tilstrækkeligt. Så pigerne beslutter sig for at opfinde deres eget overgangsritual: En række tvungne, seksuelt orienterede opgaver, der vil gøre dem til voksne mennesker, som omverdenen vil være tvunget til at respektere. En særdeles vild weekend kan begynde.

Lækker og glat
Flere store filmkoryfæer fra Truffaut til Malmros har nøgternt og dybsindigt skildret de svære ungdomsår, og senest viste den fortrinlige danske Råzone en ny ubarmhjertig side af de magtkampe, unge ofte må udkæmpe i skolegårdene. Til sammenligning er Supervoksen en mere glat overklassefilm, der vil underholde MTV-generationen med lækre kamerature, hurtig klipning og en tempofyldt, kåd og underholdende fortælling, frem for at dissekere de unges stadier i livet til bunds. Men dét gør ikke nødvendigvis Rosendahls film mindre effektiv. Med flere kortfilm, dokumentarer og musikvideoer bag sig kender instruktøren sit kamera så godt, at filmens indbydende overflade kan bære den til tider lidt umotiverede og simplificerede fortælling, og de delvist Tarantino’ske visuelle krumspring og den Luhrmann’ske eksplosive virtuositet holder i sig selv dampen oppe.

Nordisk Film - Jens Juncker-Jensen
Velspillende tøser
Supervoksen gæstes af flere af landets bedste skuespillere, men det er de tre ukendte hovedrolleindehavere, der bærer filmen. Efterhånden som pigerne erfarer, at det ikke nødvendigvis er givtigt at seksuelt forcere overgangen fra barn til voksen, vokser Emma Leth, Cathrine Bjørn og Amalie Lindegård i deres respektive portrætteringer af de tre vidt forskellige veninder. Veludstillede teenagetraumer, seksuel leg og ekspressivt visuelle går således op i en højere enhed, og målgruppen vil omfavne den fordomsfrie fortælling, og måske på samme tid indse at det ansvarsfulde voksenliv ikke er nær så tillokkende som de frie, eksperimenterende og lærerige teenageår.

Man kommer godt rundt om produktionen på det underholdende og tilgængelige ekstramateriale. Bag kameraet kommer vi både i en selvstændig featurette og i nogle småbidder, der sætter fokus på vores hovedperson og ikke mindst den scene, hvor hun skal kysse med stjernen Nikolaj Coster-Waldau. Udover tv-spots, fraklip og musikvideo er der også et lidt utrænet, men ganske informativt kommentarspor med instruktøren og den lyddesign-ansvarlige.