Jens Andersendk. stemme Alvin
Peter Secher Schmidtdk. stemme Theodore
Jens Jacob Thychsendk. stemme Simon
Søren Ulrichsdk. stemme Ian Hawk
Karoline Munksnæsdk. stemme Claire

Egern-remix

Året er 1958. De Gaulle kommer til magten i Frankrig, Krushtjev i Sovjetunionen. Brasilien vinder VM i fodbold og Elvis starter i den amerikanske hær. Biograferne viser Vertigo og Kat på et varmt bliktag, mens man læser Truman Capotes "Breakfast at Tiffany’s" og Leon Uris’ "Exodus". Men ikke mindst så opfinder Ross Bagdasarian Sr. det lille jordegern Alvin og hans to kammerater Simon og Theodore samt deres meget tålmodige menneskefar og manager David Seville.

Fox Film
De tre jordegern kan nemlig noget helt særligt – de kan synge. I det høje, opspeede stemmeleje, som små gnavere typisk synger i – ganske som smølfer, for øvrigt, som pudsigt nok også blev opfundet i 1958. Konspirationsteoretikere kunne nok få mere ud af dette års fortrædeligheder, men da vi i Danmark aldrig har stiftet bekendtskab med den veritable malstrøm af biprodukter, der er opstået i kølvandet på Bagdasarian Sr.’s syngende egernprojekt, som her halvtredsindstyve år efter stadig er kendt og elsket, og leverandør af en sikker ørehænger i de amerikanske radioer ved juletid med den, gud bedre det, grammy-vindende "Chipmunk Song", så bliver vores referenceramme, når vi hører gnavernes stemmer, Johnny Reimars tilsvarende enerverende Smølfeplader, som de fleste af os – like it or not – sikkert har danset til i de spæde år.

Jordegernernes historie har været fortalt på mange måder før – også i de lange format i en ren animationsfilm – men nu er teknologien nået så langt, at man kan blende animerede dyr sømløst ind med almindelige skuespillere, og så må der naturligvis laves en rigtig spillefilm, så møllen kan dreje videre et par år endnu. Instruktøren er Tim Hill, der er mest berygtet for den ret tamme fortsættelse til den nye Garfield-film, men erfaringen med kombination af digitale og ganske levende væsener er på plads, og hvis Alvin og de frække jordegern skal have ros, så er det i fusionen af de to film, som i virkeligheden er lagt over hinanden. Der spilles på tværs af digitale og analoge skel, så det er en fryd.

Fox Film
Men ellers er historien i spillefilmen om den succesløse musiker David Seville rettet mod de helt små biografgængere – og er faktisk en spejling af den aktuelle danske ungdomsfilm Remix. David kan ikke slå igennem med sit bløde følepop i den kyniske musikbranche. En dag hopper tre små jordegern op i hans kurv og følger med hjem i privaten – og udover at være tre karakterfyldte spilopper, der kan lægge et hus i ruiner på ingen tid, så synger de som gjaldt det livet. De får kontrakten, de bliver den store internationale sensation, men midt i luksuslivet som popstjerne begynder de at savne de gode gamle dage hos Dave, som nok på papiret er deres manager, men som i virkeligheden bliver en surrogat-far af den mere aparte slags.

Tonen er sympatisk, men stilen hårdt spændt og trættende i længden. De små unger skal nok more sig kongeligt med de tre pelsklumper og deres anarkistiske livsførelse, og filmen er befriende renset for kernefamiliestereotyper i skildringen af den godmodige og naive Daves forsøg på at være en slags faderfigur. Filmen kommer i Danmark udelukkende med den danske eftersynkronisering, og det er nok ganske fornuftigt, for det er svært at forestille sig, en biografgænger over 10, som vil begive sig i biografen uden yngre selskab.