Anmeldelsesdato:28-11-2000
Judy DavisRobin Simon
Winona RyderNola
Charlize TheronSupermodel
Leonardo DiCaprioBrandon Darrow
Famke JanssenBonnie

Woody Allen leger videre

Celebrity var tæt på at blive den første Woody Allen film, der ikke fik dansk biografpremiere. Det lykkedes, og nu er den klar på video, så vi får chancen for at more os over Allens nådesløse hudfletning af tilværelsen højt på berømmelsens kunstige piedestal.

Den farlige berømmelse
Instruktøren Woody Allen har for en gangs skyld besluttet sig for at holde skuespilleren med samme navn ude af sin film, men da dele af Celebrity, ganske som en lang række af Allens øvrige værker, kredser om hans forskruede syn på verden, kræves der en figur med samme mængde neuroser og angstanfald – og det bliver engelske Kenneth Branagh, der får lov til at vise spændvidde og nervøse Allen’ske trækninger i hovedrollen som journalisten Lee Simon, som ikke længere vil nøjes med at skrive dårlige rejsebøger. Til en high school-reunion rammer skrækken for at have gået gennem livet med én kone, ét job og uden at have bollet blondinen fra klassen over Lee som et lyn, og han kaster sig ud i alle sine urealistiske og desperate drømme. Et manuskript skal realiseres, kvinderne skal prøves – og i forsøget på at blive til noget, at opnå berømmelsen, når Lee til den bitre konklusion, at berømmelse kun er afhængig af held. Intet andet.

Parallelle forløb
Sideløbende med hans eskapader får hans forsømte lærerkone, Robin, chancen for at blive til noget, da hun ganske tilfældigt støder ind i den charmerende og rare tv-producer Tony, der giver hende chancen som værtinde i et smagløst sladderprogram om kendtes frokostvaner i New York. Hun forvandles fra forfjamsket husmor til kunstig og overfladisk tv-stjerne, men hun føler sig som en succes og nyder sin position højt over den fallerede Lee, som i sin jagt på berømmelsen aldrig hæver sig over det absolutte sociale nulpunkt.

De mange temaers film
Der er 242 talende roller og over 5000 statister i filmen (et uhørt højt antal for en standard Woody Allen-film), og listen over superstjerner er tilsvarende imponerende. Woody Allen har valgt en meget løs og afslappet stil til at holde styr på alle disse personer. Resultatet er, at filmen aldrig gør sig helt klart, hvad formålet er. Størstedelen af den kredser om pudsige situationer, der skal understrege det overfladiske og latterlige ved hele high society-livet, mens Kenneth Branaghs figur er den typiske Allen-figur, som i et panisk anfald af overgangsalder må konstatere, at livet er ved at nærme sig den tunge ende, og som i en sidste kraftanstrengelse skal have sexlivet banket i omdrejninger igen. I Celebrity går det ud over smukke stjerner som Charlize Theron og Winona Ryder.

Bidende humor
Selvom Woody Allen ikke får bundet alle de mange bånd sammen til en smuk og helstøbt sløjfe, så kan han ikke skjule sit enorme humoristiske talent, og det er også kun på grund af de bidende ondskabsfulde og meget, meget morsomme scener, at dette på mange måder klodsede monstrum af en film, scorer point på tavlen. Udvalgte højdepunkter er bl.a. Leonardo DiCaprios totale selvudlevering som feteret teenage-stjerne med et kæmpe-ego, der kulminerer i en gruppesex-scene, hvor en desperat Lee Simon forsøger at sælge sit filmmanuskript mellem groupier og store mængder stoffer. Eller Judy Davis, der opsøger en prostitueret for at give samlivet med tv-produceren Tony lidt ekstra krydderi, og som i hvert fald lærer, at bananer og oralsex er en ganske skidt kombination.

Allen light
Man griner højlydt mange gange undervejs i Celebrity, men latteren er overfladisk og udspringer af konstruerede og ondskabsfuldt morsomme scener. Langsomt begynder man at savne nogle ordentligt konstruerede personer, en historie med lidt mere dybde og nogle temaer som ikke bare skøjtede let og provokerende rundt på overfladen af et velkendt faktum. Selvfølgelig skal store instruktører have lov at tage pauser, men Allen har nu opholdt sig på hyggestadiet i et par år.