Anmeldt af:Kenneth McNeil

Joel MackenzieSean
Frank SweetMarcus
Charles BairdUneven Steven
Sam HarrisLuke
Marni SpillaneSarah

Forvirrede ungdom

I konstant bevægelse i gennem klasselokaler, gangarealer, toiletter, fodboldbanerne udenfor og resten af skolen. Det rastløse kamera. Først en samtale eller konfrontation oplevet fra én persons synsvinkel – og senere samme situation fra en andens synsvinkel. Ét øjeblik følger vi den smukke, søde blondine, det næste den utilpassede homoseksuelle.
De snedige cinematografiske teknikker kendt fra bl.a. Gus Van Sants Elephant og – til dels – tidligere fra Richard Linklaters Slacker udnyttes til fulde i 2:37, men får også nogle gange for meget plads. Den kun 22-årige Murali K. Thalluri veksler mellem at udnytte og nærmest overudnytte, nærmest drive rovdrift på, sit filmiske blik, men heldigvis er mere vel- end mislykket.

En næsten helt almindelig dag
Den episodiske fortælling om seks studerende – og i mindre grad deres medstuderende – på en australsk high school starter med slutningen. Starter og slutter kl. 2.37 PM, hvor en frygtelig hændelse åbenbart har fundet sted. Men hvilken? Og hvem gjorde det? Og hvorfor? Der spoles prompte tilbage til samme morgen og arbejdet med at samle puslespillet går i gang. At forbinde den deprimerede Melody, hendes bror, stræberen Marcus, skolens sportsstjerne Luke, dennes smukke kæreste Sarah, den homoseksuelle Sean og den sky outsider Steven, der ikke blot mobbes for sin haltende gang, men også for sin ufrivillige vandladning. Seks meget forskellige og i forskellig grad forvirrede unge, hvis skæbner naturligvis krydser igen og igen med flirt, kram, venskab, fjendskab, jalousi, mobning, skænderier og håndgemæng. Scener med den stræbsomme Marcus’ verbale overfald af en lærer, der kun har givet ham en karakter svarende til et dansk 10-tal, veksles med sikker hånd med et close-up af 'Uneven' Steven, der dagdrømmer om at blive som én af fodboldikoner – selvom hans handikap aldrig vil tillade det.

Mellem indsigt og udnyttelse
Ind i mellem taler de seks unge direkte til kameraet i opstillede faux-dokumentariske interviews. Et ofte svært problematisk stilgreb, der også her, trods en mere smagfuld og afdæmpet anvendelse end i den danske pendant Rich Kids, tager sig ud som en nødløsning – en plotmæssig MacGuffin til at fremmane de tanker og trængsler, som dialogen ikke kan indkapsle. Et sted i mellem indsigt og udnyttelse, empati og følelsesporno. De unge, fortrinsvist uprøvede skuespillere gør det alle rigtigt godt, men kæmper ind i mellem forgæves med moderne stereotyper. Den klassiske ungdomsfilmsleg 'gæt den latente homoseksuelle' er selvfølgelig til stede: Og det skulle vel aldrig være den populære, gaybashing sportsstjerne? Den smukke, bulimiske Sarah er ikke en forfængelig kælling, men blot ulykkeligt forelsket i sin kæreste – altså førnævnte sportsstjerne, der inderst inde hellere vil se på fyre.

scanbox
Eftertanke snarere end overraskelse
2:37 balancerer hele tiden på grænsen mellem det indsigtsfulde og det banale, men ender trods alt tættere på førstnævnte. Dels fordi flere af personerne udstråler en menneskelig og udpræget teenagetroværdig usikkerhed, og dels fordi "hvem gjorde det?"-svaret uden at være overraskende lykkes at vække eftertanke. En bittersød nostalgisk strøtanke tilbage til gymnasietiden for nogle, og en kun alt for genkendelig situation for filmens jævnaldrende. 2:37 er ofte mere alvorlig og ambitiøst end den kan bære, men er aldrig mindre end seværdig.