Anmeldt af:Søren Langelund

Pia Kjærsgaard
Søren Søndergaard
Helge Adam Møller
Reimer Bo Christensen
Morten Hartz Kaplers

"Dette er ikke et mord"

Sjældent har en dansk debutfilm opnået en så herostratisk berømmelse herhjemme, som Morten Hartz Kaplers’ umiddelbart ekstremt provokerende AFR har gjort den seneste tid. Det er filmen, formiddagsbladene fremstillede som en rygtesmedende tilsvining af Anders Fogh Rasmussen, og så forskellige politikere som Pia Kjærsgaard og Holger K. Nielsen har udråbt som manipulerende og useriøs. Tydeligvis havde ingen af parterne imidlertid set filmen, for så havde kritikken sandsynligvis været mindre endimensional. Selvom vores statsminister både portrætteres som homoseksuel og myrdes i én og samme film, er det nemlig aldrig dét, der er AFRs egentlige dagsorden. Hovedpersonen bliver mere hyldet og menneskeliggjort end tilsvinet og latterliggjort.

Denne film er fiktion
Som efterfølger og pendant til den amerikanske Death of a President, hvori George W. Bush koldblodigt nedskydes, kunne man frygte, at AFR lagde sig i samme hult opmærksomhedssøgende og overfladiske løbebane. Foruden at være langt mere fokuseret og velspillet er filmen heldigvis kun få sekunder gammel, da én af utallige forskelle mellem de to hurtigt kridtes op. Et stort skilt annoncerer, at ”denne film er fiktion”, og da statsministerfruen i skikkelse af en skuespiller herefter toner frem og rørende beretter om mordet på sin mand, er selv den ivrigst popcornspisende tilskuer på bagerste række aldrig i tvivl om fortællingens status som pure opspind. Kaplers bruger kun kort tid på selve mordet, og gudskelov forfalder han ikke til det dramaturgisk fristende i at svælge unødigt i iscenesættelsen af den rystende gerning. Der er så godt som ingen pseudo-nervepirrende rekonstruktion med slowmotion, høj musik og grædende familiemedlemmer, og filmens kerne er personernes baggrund og udvikling frem for deres endeligt.

Aktivisten og statsmanden
Foruden statsministeren er hovedpersonen den radikalt venstreorienterede og biseksuelle aktivist, Emil, spillet af instruktøren selv. Han er den formodede morder og – viser det sig – igennem en årrække Anders Foghs elsker og sparringspartner. Hans motiv er desperation over, at Fogh fravalgte ham til fordel for den politiske karriere, og det er her filmens sande tematik begynder at tone frem i form af en umiddelbart ret harmløs og simpel retrospektiv fortælling om umulig kærlighed. Der krydsklippes mellem de tos forskellige ophav, hvordan de mødtes, og hvad de betød for hinanden. Alt sammen fortalt vha. skuespillere og snedigt indklippede virkelige tv-værter og politikere, som med deres (ufrivillige) tilstedeværelse tvinger tilskueren til at spærre øjnene op og fortabe sig i historien.

De gode figurer
Fortællingens forskellige twists skal ikke afsløres her, men pointeres bør det, at der langt fra er tale om politisk venstrefløjspropaganda rettet mod personen Fogh. Han figurerer mestendels i rollen som ’statsminister’, og både han og samtlige andre politikere i filmen giver udtryk for humanistiske og demokratiske holdninger og skildres – ligesom Emil – udæmoniserende og kærligt. Ingen af figurerne er skurke, og dette er reelt det mest interessante i AFR, for selvom den vil provokere, er det mere via formen end indholdet. Med den oftest usynlige grænse mellem ægte dokumentaroptagelser og iscenesættelse tegnes et velfungerende og tankevækkende portræt af, hvor nemt det i dag er at præsentere udtalelser uden for deres rette sammenhæng, og det er mere samfundet som sådan og især mediebilledet end politiske personer eller overbevisninger, der på denne måde tildeles hug.

Et demokratisk vækkeur
AFR er derfor på flere måder en tiltrængt demokratisk film, som både udstiller faldgruberne ved dagens mediefokuserede procespolitik og provokativt udfordrer ytringsfriheden. Og det er imponerende, at Kaplers i tilgift aldrig ryster på hånden i afviklingen af den centrale kærlighedshistorie. Den film, man havde troet skulle ryste ens grundvold, giver i stedet en opløftet og underligt ægte følelse af, at vi alle på tværs af seksualitet og overbevisninger er mennesker med det gode i os. Ud af Kaplers’ konsekvente og tydeliggjorte konstruktions aske har der således rejst sig noget smukt, unikt og langtidsholdbart – ikke ulig Lars von Triers omstridte kridtstregsmetode i Dogville. AFR fortjener at blive husket for dens åbenlyse kvaliteter og som en af årets på én gang mest provokerende og vellykkede danske film i stedet for den overfladiske hype, der har været omkring den.