Anmeldelsesdato:25-04-2007
Janus Dissing RathkeKalle
Anders W. BerthelsenPalle
Anne-Grethe Bjarup RiisTrille
Bodil JørgensenKarin fra kommunen
Peter FrödinBaby-Bent

De forbudte vinger

Denne anmelder venter altid i stor spænding på et nyt udspil fra makkerparret Michael Wikke & Steen Rasmussen, hvis finurlige universer ikke findes lige på film. De har en helt særlig evne til at finde magien i virkeligheden, måske blot i ganske små detaljer, for derefter at folde den ud til et selvstændigt og kulørt univers, hvor fællestrækkene er musik, højt humør og altid med børnene i centrum.

Det lægger særdeles lovende fra land i Der var engang en dreng, som fik en lillesøster med vinger (filmens egentlig titel). Kalle, der egentlig hedder Karl, er vores hovedperson. En dag annoncerer hans forældre, i sang naturligvis, at de mangler noget i deres liv, og ni måneder efter bliver Kalle storebror. Der er dog noget galt med babyen, nogle hudlapper på ryggen skæmmer den nyfødte, men hverken de stolte forældre eller Kalle vil høre tale om kosmetiske operationer – de elsker deres lille ny uden forbehold.

Lille, som babyen bliver døbt, vokser sig langsomt større – og det gør hudlapperne også. Faktisk i en grad, så Kalle begynder at overveje, om det mon kunne være vinger. Og sørme om ikke en cykeltur og det rette magiske ord får Lille til at lette fra sadlen og flakse rundt bag Kalle, som i ægte Steen & Stoffer-stil desværre er alene, da det sker. Ingen tror på, at Lille faktisk kan flyve, og da hudlapperne efterhånden oftere og oftere bringer familiens seneste medlem i problemer, kommer Karin fra Kommunen og opfordrer til at få dem bortopereret. De repræsenterer anomalien, det uønskede, det forbudte – og det er jo netop det, som Wikke & Rasmussen elsker at dyrke og hjælpe på vej.

En dag, da Kalle kommer hjem, er hans forældre taget af sted til klinikken Plastic Palace for at få det forkætrede indgreb gennemført – og så har Kalle kun til næste morgen kl. 8 til at nå frem til Plastic Palace for at forhindre operationen. Men det er ikke så lige til, når man skal mange hundrede kilometer væk og kun har en cykel – og da slet ikke, når cyklen punkterer et ganske kort stykke ude af vejen. Heldigvis finder der løsninger på alt hos Wikke & Rasmussen, og Der var engang en dreng finder sig efter den virkelig veloplagte start til rette som en sødmefuld og evigt optimistisk road movie. Selvfølgelig lykkes missionen for Kalle – alt andet vil være utænkeligt.

I deres seneste film, Flyvende farmor, sendte Wikke & Rasmussen også deres hovedperson ud på en rejse. Det er en god struktur til en historie, hvis man ellers får varieret handlingen og persongalleriet tilstrækkeligt undervejs. Desværre taber Der var engang en dreng noget højde, da cyklen punkterer, og Kalle møder den trinde Alf (Nicolas Bro), som bliver hans følgesvend frem til målet. Det på ingen måder Nicolas Bros skyld, men det lykkes ikke de kreative bagmænd at variere historien med samme succes, som i både Flyvende farmor og Hannibal & Jerry. Man savner de helt oplagte ørehængere på musiksiden og de gennemført sjove situationer, som man hverken finder i pandekagehuset eller fremme på klinikken.

Der var engang en dreng er den dyreste film fra dansk films ubetingede største legebørn, og man har hørt dem glæde sig over de muligheder, som de ekstra penge har givet. De har også helt indiskutabelt taget skridtet fra at finde magien i realismen i Flyvende farmor, som vi ikke er i tvivl om foregår i vores egen virkelighed, til med digital hjælp at lave deres helt eget univers, fra det playmobil-agtigt velpudsede villakvarter, hvor Kalle bor, til de mange sære steder, hans rejse fører ham hen. Man kunne frygte, at opfindsomheden har haft for gode vækstvilkår rent visuelt, og derfor ikke i samme grad har fundet vej til historien og sangene. I hvert fald opleves Der var engang en dreng som et mere helstøbt, men også mindre engagerende Wikke & Rasmussen-eventyr – og det må så være op til den enkelte tilskuer, om det er godt eller skidt.

Ekstramaterialet begrænser sig til den oplagte karaokemulighed, hvor man enten kan se filmens sangscener løsrevet med karaoketekstning - eller se selve filmen med denne funktion slået til.