Anmeldelsesdato:16-05-2007
Gena RowlandsGena
Gérard DepardieuCafé Owner
Natalie PortmanFrancine
Emily MortimerFrances
Alexander PayneOscar Wilde

Un certain regard

Store udsving i kvalitet og originalitet har til alle tider været antologiens åg. For hver overraskende perle er der en tom parabel. For hver gang en film stikker i sjælen, efterlader en anden én kold. Kortfilmssamlingen Paris je t’aime er – naturligvis, fristes man til at sige – ingen undtagelse. Et ambitiøst internationalt filmprojekt undfanget af den franske producer Tristan Carne, der ønskede at fange både det moderne og det traditionelle, det nationale og det internationale Paris. Det lykkes med Paris, jeg elsker dig, der nok er voldsomt ujævn, men også er en både varm og velartikuleret kærlighedserklæring til byernes by.

Montmartre og mimekunstnere
De 18 instruktører tæller både franske, spanske og amerikanske, både ukendte og velkendte, og trods stilistiske og tematiske sammenfald i deres kredsen om små parisiske gader, hverdagsfilosofi og kærlighed stritter flere af filmene i vidt forskellige retninger. Et vidnesbyrd om frisindets forskellighed? En global kærlighedserklæring frem for blot parisisk påskønnelse? Paris, jeg elsker dig er lidt af hvert og det hele, hvilket tydeligst ses i tilrettelæggelsen, hvor Sylvain Chomets varme, visuelle fortælling om to mimekunstnere, der, udstødt af samfundet, finder lykken sammen, efterfølges af Alfonso Cuaróns omvendt kølige talefilm. Paris je t’aime løfter ét øjeblik humøret for det næste at smadre det i tusind stykker, som i fortællingen om den joviale, afrikanske pedel, der finder sin udkårne på sit dødsleje – efter brutalt (og – fortællemæssigt effektivt – sent i den korte fortælling) at være blevet stukket ned.

Lidt for langt i mellem champagnen
Desværre er enkelte film ret idéløse, f.eks. det tamme kærlighedsmøde på Montmartre, enkelte film, som filmfotograf Christopher Doyles Porte de Choisy, for indadvendt underlige, og – endelig – nogle set før, set bedre. Den talentfulde Cuarón, bag det danske biografårs måske bedste film, Children of Men, får aldrig løftet Parc Monceau, sin dialogbårne one-take, om en ung kvinde og en ældre mands skænderi (Nick Nolte på herligt gebrokkent fransk), op over det forventede – og filmens twist er omtrent lige så overraskende som en lussing fra en bedraget kæreste. Lidt for meget fyld og lidt for langt i mellem champagnen. Det er som om Tristan Carne og de øvrige producere simpelthen ikke havde modet til at sige "godt, men ikke godt nok" til de middelmådige indslag, da de endelig så dem. Nu var de jo i kassen, klippet og komponeret. Fem-seks film fattigere og Paris je t’aime havde været en rigere oplevelse.

En empatisk kærlighedserklæring
De enkelte forbiere bliver dog til fulde opvejet af højdepunkterne, der tæller nogle gedigne perler. Gérard Depardieus fortælling om et gammelt, grånende ægtepar, der mødes i kærlighedens by for at underskrive en skilsmissepagt, er suverænt spillet og timet af Ben Gazzara og Gena Rowlands. Tom Tykwers MTV-klippede musikvideo-romance Faubourg Saint-Denis (i øvrigt med den altid sprælske Natalie Portman) et sted i mellem forvikling og forelskelse er en teknisk triumf i stil med Lola Rennt. Coen-brødrenes Tuileries med gummifjæset Steve Buscemi, som en turist, der i den parisiske metro både havner i to elskendes skænderi, bliver papirkugle-beskudt af en lille dreng og i øvrigt mødes med fjendske blikke, er en komisk perle – en intelligent variation over tærte-i-hovedet-på-klovnen-joken. Og antologiens endelige apostrof, Alexander Paynes 14. arrondissement, er bittersød selvudlevering af en midaldrende kvindes ukuelige livsglæde og eksistenssorg over at være alene i verdens romantiske epicenter. En fin afrunding af et modigt, frisk, ujævnt og sprælsk bud på det moderne Paris. En fortælling der transcenderer postkort-poesi, men alligevel besidder postkortets funktion: At give tilskueren lyst til at (gen)se Paris. Fra Tour Eiffel til Quais de Seine. Under både ulykkelige og lykkelige omstændigheder. Paris. Je t’aime.

Fem trailers. Det havde pyntet gevaldigt med nogle interviews og featurettes med den brede vifte af både kendte og ukendte instruktører omkring deres forhold til Paris, tilgang til kortfilmsformatet og lignende.

Brad's Status14/12
Stalins død14/12
Vinterbrødre7/12