Anmeldt af:Søren Langelund

Premieredato:07-12-2007
Kim BodniaSimon
Villads Milthers FritscheLouie
Stine Fischer ChristensenAngelique
Peter StormareSimons far

Far til én

2007 blev på mange måder et dansk filmår for kærlighedsforviklinger mellem far og søn. De fortrængte og afstumpede som i Jannik Johansens (for) komplekse drama Hvid nat og i Thomas Vinterbergs lune dannelseskomedie En mand kommer hjem, og de på én gang uskyldige og horrible i Peter Schønau Fogs stærke romanfilmatisering Kunsten at græde i kor. Nu vil dansk films unge altmuligmand Anders Morgenthaler også lege med i hans første live action-film, Ekko, der heldigvis både i historie og udgangspunkt er nyt territorium.

Nordisk Film - Framegrab
Far er ikke et svin?
For hvor farmand enten er et koldt eller selvmedlidende svin i de ovennævnte film, er han hos Morgenthaler så altoverskyggende fuld af kærlighed til sin søn, at han krydser både desperationens og lovens grænser for at være sammen med junior. Ligesom langt de fleste andre fædre nok ville overveje at gøre det, hvis de som politimanden Simon (Kim Bodnia) bliver frataget forældremyndigheden over sønnen. Simons helt naturlige afhængighedsforhold til sit barn skyldes ren og skær kærlighed, men legitimerer det efter en overstået skilsmisse at kidnappe sønnen Louis og tage ham med på sommerferie på Møn? Anders Morgenthaler lader publikum om at klandre eller sympatisere med den temperamentsfulde, men klart vedkommende far. I stedet nøjes instruktøren med at fokusere på Simons ekstreme og alligevel ikke urealistiske forsøg på at finde vej ud af en umulig situation, som vi alle kan sætte os ind i – og derfor hurtigt drages af.

Nat og dag
Mindre spændende bliver det ikke, da Morgenthaler sammenfletter Simon og sønnikes flugt med Simons egen fortid og forhold til sin far (Peter Stormare). I det øde, ubeboede sommerhus, som Simon og Louis bryder ind i, bliver de i øjeblikke idylliske far-søn-solskinsdage efterfulgt af gåsehudsfremkaldende gysende nætter, hvor fortidens spøgelser hjemsøger den i forvejen psykisk prøvede farmand, som blot ville nyde en sidste ferie med sønnike. Dermed bliver Ekko til tider en sært uimodståelig film, der det ene øjeblik er et varmt og rørende familiedrama, det næste en koldblodig og kompleks thriller.

Nordisk Film - Framegrab
Bodnia uden bulder og brag
Når den ret originalt genreblandende fortælling de fleste steder virker så gnidningsløs, skyldes det i høj grad en sublim øm kemi mellem Kim Bodnia og debutant Villads Milthers Fritsche som Louis. De er udmærkede hver for sig, men sammen er man ikke ét sekund i tvivl om, at de er far og søn. De er ligefrem så troværdige, at man næsten glemmer at glæde sig over, hvor skønt det er igen at se Kim Bodnias talent udfolde sig i en stærk karakterrolle uden at blive overskygget af tomhjernet action. Men også kun næsten.
På trods af at smalt budget lykkes det også Morgenthaler – i sammenarbejde med fotograf Kasper Tuxen og komponist Henrik Lindstrand – at kreere en flere steder storslået billed- og musikside, som sætter en dragende stemning. Det er kun en ujævn og ikke helt forløsende slutning, der forhindrer Ekko i for alvor at runge i ens bevidsthed et godt stykke tid efter rulleteksternes ophør.

En mand tager til Las Vegas for at drikke sig ihjel og møder dér en luder. I hvilken film?