CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
El Espinazo del diablo

Produktionsland:
Mexico, Spanien

Produktionsår:
2001

Manuskript:
Guillermo del Toro, Antonio Trashorras, David Muñoz

Producere:
Pedro Almodóvar
Guillermo del Toro

Fotograf:
Guillermo Navarro

Klipper:
Luis De La Madrid

Komponist:
Javier Navarrete

Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Camera Film

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(10 stemmer)

Læs også...
Anmeldelser:
16-07-18:
The Shape of Water
13-12-13:
Pacific Rim
05-09-08:
Hellboy 2: The Golden Army
14-03-08:
Metoden
29-08-07:
Pans labyrint
03-01-05:
Hellboy
26-11-02:
Blade 2
 


The Devil's Backbone

Anmeldt af:Frederik Asschenfeldt Vandrup
Genre:Fantasy, Gyser
Varighed:106 minutter
Instruktør:Guillermo del Toro
 
Premieredato:13-07-2007
Medvirkende:Som:
Eduardo NoriegaJacinto
Marisa ParedesCarmen
Federico LuppiCasares
Fernando TielveCarlos
Íñigo GarcésJaime
Irene VisedoConchita

Fra djævelens rygrad
 
Guillermo del Toro fik sidste år sit afgørende kritiske og populære gennembrud med eventyret om Pans labyrint og de nødvendigt verdensfjerne oplevelser, som den lille pige Ofelia havde midt i krigens brutale rædsler. For mange var det nyskabende og imponerende orkestreret af den trinde mexicaner, som vi i danske biografer kun kendte fra svendestykket Mimic, som Ole Bornedal i en vis udstrækning hjalp til på, samt de faktisk ret vellykkede, men oversete og på alle måder mere bredt favnende Hellboy og Blade II.

Men del Toro har været værd at holde øje med længe. Efter hans debutfilm Cronos fra 1993 og føromtalte Mimic begik han nemlig sin første virkelige genistreg med den nu premiereaktuelle The Devil’s Backbone, der kommer til landet med engelske undertekster. Det er tegn på, at det er en begrænset premiere, og sådan må det nu engang være, når rækkefølgen er forkert. Nu opleves The Devil’s Backbone som en mindre ambitiøs udgave af Pans labyrint, hvor det i stedet burde have været den overvældende kladde til hovedværket. Man kan nemlig godt mærke, at del Toro er en instruktør i konstant udvikling, og naturligvis er selvsikkerheden blevet betragtelig større på de nu 6 år, der er gået fra The Devil’s Backbones rigtige premiere i 2001.


Copyright:
Camera Film
I forståelsen af hans udvikling – og den er så spændende, at det er værd at få det hele med – så er The Devil’s Backbone dog en nødvendig og vigtig film at få til landet, og derfor er den trods forsinkelsen velkommen. Vi befinder os igen i den sidste tid af den spanske borgerkrig. På en afsidesliggende kostskole for sønner af frontlinjens faldne oprørere mod diktaturet ankommer drengen Carlos uvidende om faderens død. Han tror, at han blot er på et kort besøg sammen med to af faderens kampfæller, men da han bliver efterladt på skolen, indser han, at han nu er alene tilbage i en verden omgivet af svigt og konstante farer. Skolen rummer dog et par forældre-substitutter i form af den gamle Casares og den et-benede forstanderinde Carmen, der styrer ungerne med hård hånd – og så er selvfølgelig også Santi.

Carlos mødes allerede fra første dag med skepsis af skolens andre elever, og som det sig hør og bør er modtagelsen af en ny, lidt klejn elev brutal og ydmygende. Men Carlos har dog et godt forhandlingsobjekt, nogle tegneserier, der kan bringe hans egen og de andre elevers fantasi ud af langt mere fængende veje end den virkelighed, der melder sig hver morgen udenfor vinduet. Godt nok ligger skolen endnu beskyttet, men krigen hærger tæt på, og helt bogstaveligt har den indfundet sig i midten af skolens gård, hvor en stor bombe har boret sig godt ned i jorden uden af detonere i nedslaget. Skolen burde være jævnet med jorden, og de burde alle være døde, men i stedet har de fået forlænget opholdet. Hvor længe ved de ikke, for har bomben mon sit eget liv, der som en uforudsigelig nerve pludselig kan reagere og afslutte det hele? Ungerne fantaserer i hvert fald livligt om denne krigens monolit i deres midte.

Men som vi lærte i Pans labyrint, så kan netop fantasien være en vigtig flugtmekanisme, hvis virkeligheden bliver for voldsom. Der skete nemlig mere og andet den nat, hvor bomben borede sig ned i gården. En elev, Santi, forsvandt uden at nogen ved, hvor han blev af. Og dog. Nogen har måske set noget, og respekten for den forsvunde Santi er stor. Carlos begynder så småt at fornemme, at noget er galt – og efterhånden som fornemmelsen bliver til mistanke, er det let at se syner nok på de nattemørke gange til at man kan kaste sig over at løse mysteriet om Santi.

The Devil’s Backbone kom stort set samtidig med Den sjette sans og The Others, der begge var populære og velfungerende spøgelsesfilm, og med Santis tilstedeværelse i historien er del Toros projekt derfor beslægtet. Men hvor især Shyamalans ekstremt udspekulerede historie var en ren plotfilm, der kun fungerede, fordi der var et centralt plottwist, så er del Toro langt bedre dækket ind. The Devil’s Backbone er nemlig ikke en spøgelsesfilm med en historie som undskyldning, den er en kostskolefilm fra en krigstid, hvor man som dreng på Carlos’ alder kunne vælge mellem at kæmpe og med sikkerhed dø eller blive reddet ved at komme væk fra frontlinjen og gemme sig i en verden med spøgelser og hemmeligheder, indtil den rigtige af slagsen blev mere udholdelig at leve i. Ganske som det skete for Ofelia i Pans labyrint. Forskellen er, at vi i The Devil’s Backbone er helt nede i støvet hos oprørerne, mens Ofelia befandt sig på den anden side, hos de fascister, del Toro uanset barnets sociale arv har som menneskets naturlige fjender.


Copyright:
Camera Film
Men hvad er så djævelens rygrad? I bund og grund sigter del Toro på den latente griskhed og selviskhed, der kan få mennesket til at handle så entydigt egennyttigt, at alt andet omkring det mister betydning. Tabet af menneskeligheden fødes i den djævlens rygrad, vi alle bærer rundt på. På symbolplanet repræsenteret af bomben i skolegården, den urokkelige og samtidigt dødbringende skrøbelige repræsentant for menneskets latente ondskab, men samtidig med dens ankomst fra oven udspillet i konkrete handlinger på skolen, der rykker ondskaben fra det hinsides, hvor den typisk befinder sig i de rene spøgelsesfilm, til menneskenes verden. Ganske som i Pans labyrint findes den egentlige ondskab hos os, ikke i fantasiens verden.

I en vidunderlig detalje forankres djævelens rygrad også konkret i historien som en rom, der i store glas har trukket saft og kraft fra misdannede fostre, og som Casares sælger som potensmiddel til lokalbefolkningen for at få penge til at drive kostskolen for. Bizart, javist og Roger Corman ville være stolt, men del Toro formår den sjældne kunst at forene den rendyrkede pulp med troværdige personskildringer, nervepirrende spænding og en ekstremt veludviklet visuel sans. Pans labyrint er endnu mere helstøbt, men det skal ikke holde det samme publikum fra at se den spanske borgerkrig fra den anden side og samtidig få en absolut tilfredsstillende spøgelseshistorie oven i.
 




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Seneste kommentarer: (2 i alt - Læs alle)
 
ForfatterIndlæg
Ireyna
18-2-2012 23:57
Bra sveekrt. Bra innlegg. Har faktisk fortalt at jeg er feminist endel ganger, og er gutt Det resulterer stort sett i lattermilde tilbakemeldinger.. og ja, latter. Sier jo sitt.

Rasmus
13-1-2010 12:55
Er der en der kan fortælle mig hvor jeg kan få fat i filmen?

Jeg har ledt efter den i lang tid, uden held. Så det ville være fantastisk hvis der var en der kunne sende et link til min mail.

Tak.

Raskus76@hotmail.com


 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Det tredje mord16/8
The Equalizer 216/8
Nancy16/8
The Spy Who Dumped Me16/8
The Meg9/8
Mission: Impossible - Fallout2/8
Hotel Artemis26/7
Sicario 2: Soldado19/7
Mamma Mia! Here We Go Again19/7
Landet af glas19/7
Flere bio-anmeldelser
 
You Were Never Really Here10/8
Red Sparrow20/7
The Florida Project17/7
The Shape of Water16/7
Game Night13/7
Molly's Game6/7
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri3/7
Black Panther2/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Hvem havde porter på termokanden i Anders Refns TV-serie Een gang strømer… fra 1987?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google