Anmeldelsesdato:04-06-2007
Scarlett JohanssonSondra Pransky
Woody AllenSid Waterman/Splendini
Hugh JackmanPeter Lyman
Ian McShaneJoe Strombel
Kevin McNallyMr. Tinsley

Det verbale vaudeville-mordmysterium

Den alvorlige, afdæmpede instruktør Woody Allen fra Match Point er afløst af den satiriske selviscenesættende performer Woody Allen. ”Heldigvis,” udbryder man småklukkende og med røde anmelderører midtvejs i gennem hans seneste lille, legesyge bagatel af en film. Hvis man altså – som undertegnede – elsker den bebrillede filmnørd. Hvis man ikke gør, bør man holde sig langt væk. Scoop er en film, der peger tilbage mod Allens ikoniske tidlige 90’er-film som Manhattan Murder Mystery og Shadows and Fog, og dermed en film, der i dén grad kridter banen mellem tilhængere og modstandere op.

Forviklinger og forvekslinger i spøg og skæmt
Begge lejre vil dog kunne forstå historien: Det pjattede, papirtynde oplæg, hvor den unge amerikanske journaliststuderende Sandra Pransky (Johansson) - efter et tip fra en afdød reporter (McShane) – former et umage makkerpar med tryllekunstneren Splendini (Allen) og infiltrerer Londons overklasse for at afsløre den unge rig- og levemand Peter Lyman (Jackman) som den notoriske Tarot Card Killer. Det er klassisk komisk whodunnit-mystery med forvikling, forveksling og detektiv faux pas i én pærevælling. Unge, uskyldige Sandra går undercover som Jade Spence og trækker den genstridige geriatriske Splendini – med det borgerlige navn Sid Waterman – med sig som sin far. Og så ruller opklaringslavinen ellers derudaf. Det eneste der mangler er en paryk, et spøg og skæmt-skæg og en påtaget accent.

Mere form end fylde
Scoop er det lyse, komiske sidestykke til den mere mørke, tragiske Match Point, hvilket ses allerede fra de første scener, hvor den netop afdøde journalist Joe Strombel (den altid cool McShane) - i et knæfald for og en stikpille imod Bergmans Det Syvende Segl - ombord på dødens skib forsøger at komme i tale med manden med leen. Det er den slags film, som Scoop er. Mere optaget af små one-liners og verbal vaudeville end af at fortælle en historie. Det er form frem for substans, vejen mod frem for ankomsten ved afslutningen, i noget der minder om et møde mellem klassisk Allen og selvironisk folkekomedie. En retorisk- mere end en slapstick-drevet humor, hvor unge Sandras og gamle, stammende Splendinis vandfald-vrøvl tæller perler som ”I was born of the Hebrew persuasion, but I converted to narcissism” og – leveret med et skævt smil – ”The man is a liar and a murderer, and I say that with all due respect.”

En befriende lethed
Det er en urimeligt lille og snæver film, der parodisk pompøst blæser sig selv op med storhedsvanvid, schlemiel-sympati og råt leveret schtick. Nemt at hade for Woody-kritikere, umulig ikke at elske for Woody-fans. Det lille, bebrillede geni er, efter et par films pause, på toppen som den usikre og ustyrlige Splendini, der ud af det blå udfører korttricks og anvender tåbelige børnerim a la ”16 blue ponies, 21 airplanes, 12 spinning midgets” til at huske koden til skurkens kælderrum. Mindst lige så imponerende er Scarlett Johansson, der leverer endnu en pragtpræstation som her-kommer-jeg-ungpigen Sondra med ben i næsen, brysterne i push-up og en underligt tiltrækkende, troværdig klodsethed, der igen og igen bruges til at drive historien frem. Hun er både Monroe, Hepburn og Hayworth - og helt sig selv. Hun ejer rollen. De ellers talentfulde Jackman og McShane får meget lidt og ofte intet at arbejde med, men det gør heller ikke så meget: Scoop lever og ånder i sin tiltrækkende tomgang mellem Splendini og Sondra. Én af årets mest befriende vaudeville-optrædener.

Kun lidt trailers.