CinemaZone.dkBiografDVDUSAEuropaDanmarkVerdenDebatforum
 Nyheder - Anmeldelser - Artikler - Arkiv - Forside
  Søg

Ekstra credits
Originaltitel:
Vers le sud

Produktionsland:
Frankrig, Canada

Produktionsår:
2005

Manuskript:
Robin Campillo, Laurent Cantet

Producere:
Simon Arnal
Caroline Benjo
John Hamilton
David Reckziegel
Carole Scotta

Fotograf:
Pierre Milon

Klipper:
Robin Campillo

Komponist:


Censur:
Tilladt for alle over 15 år

Distributør:
Sandrew Metronome

Din mening
Har du set filmen? Hvad synes du om den?

Brugernes dom
(17 stemmer)

Læs også...
Nyheder:
12-04-02:
Flere kendte navne på Cannes
13-02-02:
César-nomineringer
 
Anmeldelser:
08-03-18:
120 slag i minuttet
21-06-16:
Himlen over Havana
29-10-09:
Klassen
27-11-07:
Lemming
08-11-04:
I'll Sleep When I'm Dead
09-08-04:
Swimming Pool
28-10-02:
Under sandet [Ozon]
 


DVD-specifikationer
Billedformat:
16:9, 1.85-1

Lyd:
DTS, Dolby Digital 5.1

Ekstra materiale:
Interview, trailer
Mod syd

Anmeldt af:Jacob Ludvigsen
Genre:Drama
Varighed:104 minutter
Instruktør:Laurent Cantet
 
Anmeldelsesdato:11-06-2007
Medvirkende:Som:
Charlotte RamplingEllen
Karen YoungBrenda
Louise PortalSue
Ménothy CesarLegba
Lys AmbroiseAlbert
Jackenson Pierre Olmo DiazEddy

Emancipatorisk seximperialisme
 
Imperialisme rækker langt ud over engelsk 1600-tals kolonialisme og nutidigt amerikansk værdikorstog. Sexturismen udbytter eksempelvis kold kapital for ressourcesvage menneskers krop og 'kærlighed', og selvom vi normalt associerer den med fedladne mandschauvinisters liderlige lummerhed, har også denne ekspansion et andet ansigt. Mod Syd sætter fokus på pæne midaldrende kvinder, der forsøger at undgå nervesammenbruddets rand ved at erobre eksotisk ungt kød med penge som våben og kroppen som skjold.


Copyright:
Miracle
De vestlige hvide bannerførere
Mod Syd bevæger sig på to planer. Dels fortælles historien om den identitetsforvirrede Brenda (Karen Young), der i slutningen af 70’erne som offer for vestens patologiske idealisering af det unge og det smukke drager til Haiti for at føle sig attråværdig i skæret af de lokale unge mænds blikke. Emancipation med indlagte selvmodsigelser. Og dels – på et metaforisk plan – dissekeres imperialismens psykologi og strategi. De hvide kvinder er vestens egoistiske bannerførere, den sorte lokalbefolkning de fattige sagesløse, der fristet af den umiddelbare velstand tager imod med åbne arme.

Strandens tsarina
Hverken kultursammenstød eller jagten på selvværd viser sig dog uproblematisk. Brenda rejser først og fremmest af sted for at møde den indfødte Legba, som hun nogle år tidligere forførte, da han var teenager. Nu er han et charmerende, veltrænet trofæ, som er i både lommerne og bukserne på strandens tsarina, den ligefremme og kynisk manipulerende Ellen (Charlotte Rampling), der er det underholdende centrum for flokken af tilrejsende overgangsaldrende kvinder i sydens paradis.


Copyright:
Miracle
Realisten og idealisten
På overfladen synes Ellen og Brenda dybt forskellige. Ellen er realisten, der erkender, at hun er på Haiti, fordi der intet er at komme efter i vesten, når man er fyldt 55 – og som åbenlyst indrømmer, at hun gerne anvender økonomiske magtmidler for at få, hvad hun vil have. Brenda er idealisten, som rejser ud med en tro på kærlighed og fortrænger det materielle, undertrykkende aspekt af sit forhold til Legba. Begge lever dog på en løgn. Ellen lægger flere følelser i forholdet til Legba, end hun vil indrømme, og Brenda handler i virkeligheden mere i sine egoistiske drifters vold end på grund af gensidig kærlighed. Mellem de to kvinder udspiller sig en efterhånden mere og mere åbenlys magtkamp.

Tilværelsens ulidelige lethed
Det er i skildringen af kvindernes flugt mod tilværelsens ulidelige lethed i tilsyneladende idyl under varme himmelstrøg, at Mod Syd er skarpest: I den elementære beskrivelse af usikker søgen efter bekræftelse og enkelthed. I de afslørende nærbilleder af Karen Young og Charlotte Ramplings smukke, men også slidte ansigter, som fra de moderne skønhedsidealers synsvinkel mest af alt vidner om en svunden tid. I kritikken af netop disse overfladiske skønhedsidealer, som konstant lurer i det latente.
Samme præcision dominerer ikke imperialismeallegorien. Den personificeres af karakterernes skematiske dobbeltmoral og understøttes af dramaturgisk set malplacerede scener, som skal tjene til at vise den sociale slagside af Haitis strandparadis. Den på det punkt alt for demonstrative fortælling savner således den tematiske stringens, der gennemvædede Cantets forrige film Dobbeltliv.

Ramplings paralyserende blik
Havde instruktør Laurent Cantet derfor nedtonet sine storpolitiske pointer til fordel for de mere kulturelt menneskelige, var resultatet blevet mere afbalanceret. Når filmen så samtidig begår en veritabel narrativ brøler i form af handlingsbrydende, pseudodokumentariske 'interviews' med hovedkaraktererne, er det ikke nok, at Rampling som få formår at fastfryse og paralysere tilskueren med sit isnende dobbelttydige blik. Mod Syd ender som en underlig ambivalent oplevelse – både udtrykkeligt eftertænksom og påfaldende postulerende.
 
DVD-vurdering
Et glimrende, men lidt kortfattet interview samt trailer.

Ekstra materiale:




Deltag i debatten:
Navn:
Indlæg:

Der er endnu ingen kommentarer.

 
Tilbage  Til toppen  Send til en ven  Udskriv


Senest anmeldt
Hjertelandet20/9
BlacKkKlansman20/9
Bare Juliet20/9
The Predator13/9
The Seagull13/9
Mod solnedgangen13/9
In the Aisles6/9
Den dag på stranden6/9
The Raft5/9
Ordets magt30/8
Flere bio-anmeldelser
 
Peter Kanin3/9
Avengers: Infinity War31/8
Rampage Out of Control27/8
A Quiet Place24/8
Ready Player One17/8
Pacific Rim Uprising13/8
You Were Never Really Here10/8
Red Sparrow20/7
Flere dvd-anmeldelser
 

Quiz
Roderick Jaynes er krediteret som klipper på intet mindre end 5 af Coen-brødrenes film. Men hvem er han?
 
Test din filmviden her



© CinemaZone.dk I/S 2000-2018 - Om CinemaZone.dk - Skribenter - Annoncering
 
Sg p Google