Anmeldelsesdato:18-06-2007
Christian BaleAlfred Borden
Michael CaineCutter
Scarlett JohanssonOlivia Wenscombe
Piper PeraboJulia Angier
Rebecca HallSarah Borden

Illusionernes slutspil

Magien trives godt i Hollywood i denne vintersæson. Først med Neil Burgers smukke og velgjorte, men også lidt tomme romance Illusionisten og nu med den store satsning, Christopher 'Memento' Nolans The Prestige, der fortsætter hans Batman-samarbejde med Christian Bale og Michael Caine. Til den cocktail er blevet tilsat en veloplagt Hugh Jackman og en række stort anlagte illusionsnumre. Det er effektivt skruet sammen med stor forståelse for selve illusionens svære kunst – men ganske som det ikke lykkedes for Illusionisten at vække personerne til live, så forbliver The Prestige et storslået show-nummer uden den store dybde i dramaet.

Vi befinder os omkring århundredeskiftet i London. En af byens mange fingernemme tryllekunstnere driver sit daglige show på et teater med god hjælp af to assistenter, der tilbringer hele aftenen blandt publikum, indtil den smukke Julia 'tilfældigt' udpeger to personer, som skal gøre hende klar til showets højdepunkt: Hendes bagbundne flugtforsøg fra en låst glaskiste fyldt med vand. Julia er gift med Robert, den ene af assistenterne, og i kulissen står illusionens designer Cutter klar med en brandøkse, hvis nu noget går galt. Det gør det. Alfred, den anden assistent, binder efter aftale med Julia en særligt avanceret knude på hendes reb for at udfordre tristessen i den daglige optræden, og hun drukner. Showet falder fra hinanden, og Alfred og Robert søger begge lykken som soloartister, nu splittet af en bitter ambition om at overgå den anden.

Det er duellen mellem disse to personer – den ambitiøse Alfred og den hævngerrige Robert – der er filmens omdrejningspunkt. En fejde mellem to innovative illusionister, der konstant søger at overgå hinanden og ikke skyr nogen midler for at ligge i front. Men hvor langt er man villig til at gå for at få hævn? Hvilken pris er værd at betale for at få det sidste ord? Det ydre drama, der er båret af jagten på den perfekte illusion, der blandt andet tager Robert helt til USA og mødet med en vidunderlig David Bowie som Edisons strømførende konkurrent Tesla, fungerer helt upåklageligt, og Nolan viser her samme tæft for effektiv underholdning, som også var til stede i Batman Begins, men midt i de mange gimmicks glemmer han de dybere lag i historien, så Roberts sorgtyngede hævntogt aldrig bliver dybfølt nok til at adskille ham fra den konkurrencelystne og ærgerrige Albert.

Den erfarne Cutter, der fungerer som filmens fortæller, forklarer den perfekte illusions anatomi – The Pledge, hvor illusionisten præsenterer noget normalt med et uudtalt løfte om at noget større skal ske, The Turn, hvor det normale gøres til noget ekstraordinært – og endelig The Prestige, hvor tingene sættes på spidsen og det uventede sker. Nolan har struktureret sin film efter denne opskrift, og der skal nok blive en livlig diskussion udenfor biograferne efter The Prestige har præsenteret sin 'Prestige'. For Nolan holder som enhver god illusionist kortene irriterende tæt på kroppen i sin fortælling. Plottet udfolder sig uafhængigt af tid i takt med, at Alfred og Robert læser hinandens dagbøger og kun langsomt aner vi konturerne af en større sammenhæng. Der er indtil flere overraskende vendinger i plottet, og nogle skitseres kun med en stilsikker instruktørs antydende linse. Det lykkedes i hvert fald denne anmelder og en god kollega at være lodret uenige om, hvad der egentlig var foregået i den ene af filmens to historier, og vi kunne begge finde glimrende argumenter for vores synspunkter i filmens forskellige scener. Måske er den ene af os faldet for tricket med at kigge på assistenten, mens kaninen blev puttet i hatten, men hvem af os, der er faldet i, står stadig uvist hen. Den slags er sjældent en kvalitet for en film, men Nolan har forstået essensen i sit materiale, han kender betydningen af en god 'Prestige' og han spiller sit trick fornemt. Synd, at han ikke undervejs også får fat i en egentlig historie om mændene bag den halsløse jagt på perfektion i illusionen.

Ganske som filmen selv er bonusmaterialet grundigt, fyldigt og fuldt tilfredsstillende med masser af info om arbejdet med filmen.