Anmeldt af:Jacob Ludvigsen

Nathalie PascaudMartine
Micheline RollaThe Aunt
Valentine CamaxEnglishwoman
Louis PerraultFred
André DuboisCommandant

Mr. Tatis brillante badeferie

Distributionsselskabet Øst for Paradis har i samarbejde med den århusianske biograf af samme navn samt den københavnske nichebiograf Vester Vov Vov gang i det yderst noble projekt for en stund at genoplive den franske komiker Jacques Tatis særegne og mindeværdige karriere. Efter repremierer på hovedværket Play Time og debuten En festlig dag er turen nu kommet til gennembruddet Festlige Feriedage (Les Vacances de Monsieur Hulot), før vi til september kan opleve den Oscar-vindende Min onkel. Festlige Feriedage er den første film, hvor Tatis filmiske alter ego, Mr. Hulot, er i centrum, og taget i betragtning at filmen er 54 år gammel, er den stadig en komisk, kunstnerisk nydelse langt ud over det sædvanlige. Måske ikke helt så virtuos og skarpsleben som Play Time, men i stedet mere varm og generøs.

Kajakken som haj, bildækket som bårebuket
Som i enhver Tati-film kan man godt glemme alt om et målstyret, narrativt sammenhængende plot i Festlige Feriedage. Det smukke hos Tati skal ikke findes i de overordnede linjer, men i dyrkelsen og udstillingen af hverdagens spidsfindigheder og absurditeter, i den enkelte scenes pudsige opfindsomhed. Den godmodige, kejtede Mr. Hulot (Tati selv) tager på ferie i en fransk badeby sammen med en flok mere eller mindre spøjse gæster fra nær og fjern, og rundt om Hulot – og ofte uforvarende forårsaget af ham selv - tager en masse spøjse optrin form. Når Hulot sejler i kajak, klapper den for eksempel sammen om ham og ligner en haj, der skræmmer strandgæsterne fra vid og sans, og da han hiver reservedækket til sin i øvrigt temmelig mærkværdige bil frem, bliver det hurtigt rullet ind i blade og herefter forvekslet med en bårebuket, der højlydt punkterer midt under begravelsen! Ligeså elegant udført, som det er originalt udtænkt.

Øst for Paradis
Lun parodi på det ferierende borgerskab
Først og fremmest mestrer Tati dog humoren i de helt små detaljer, der er umulige at gengive meningsfuldt. Hans ofte underspillede komik er tit mere underfundig end decideret overrumplende og ansporer ikke til samme højlydte latter som Keaton eller Chaplin, men er ligeså overraskende og charmerende. En af genistregerne i Festlige Feriedage er, at filmen som ferieomgivelserne selv tager sig så afslappet, nærmest henslængt ud, at man næsten kommer til at overse dens overvældende ophobning af idérigdom. Men har man tålmodighed over for dens rolige tempo, vil man hurtigt se, at filmen ikke er et resultat af lemfældige tilfældigheder. Den udspringer af en sprudlende, gennemtænkt komik, iklædt en kærlig, lun parodi på det ferierende borgerskabs stivhed og selvoptagethed, der folder sig ud rundt om Hulots piberygende, naive skikkelse. De perfekt timede situationer i de decentrerede totalbilleder afslører en mester i kontrol – selv over bølgernes skvulpen, som det fremgår i en af de mest typiske og poetiske små scener i Tatis karriere overhovedet. Det skal ses!

Smittende varm oplevelse
Tati dyrker gentagelsens komik – fra skydedørens konstante klappen til den burlesk gentagelige, nærmest mekaniske dagsrytme, der paradoksalt nok præger feriegæsternes på papiret ellers så afslappende ferie. Gentagelsen udstiller med stor empati den menneskelige tilværelse fra dens mest ømme side; netop som det hele skal være impulsivt og tilbagelænet, bliver det alligevel lidt oppustet og lagt i faste rammer. Det sublimt sammensatte lydbillede er endvidere som i Tatis andre film en oplevelse i sig selv. Også Festlige Feriedage tager sig – trods den sparsomme dialog – grundlæggende ud som en stumfilm, ligesom Hulot mest af alt er en stumfilmsfigur fanget i en verden af kostelige lyde, der leverer en stor del af komikken.
Hvis man ikke forventer utallige højlydte grin, men en usædvanligt fornøjelig og smittende varm oplevelse, er Festlige Feriedage en film, man stadig kan nyde ubetinget. Et af de mest elskværdige højdepunkter fra en af filmkomikkens største.