Liv TylerBetty Ross
William HurtGen. Thaddeus Ross
Tim RothEmil Blonsky
Tim Blake NelsonSamuel Sterns
Ty BurrellDr. Lennord Samson

Hulk SMASH

Der var ikke så meget smash over Hulken, da den længe ventede filmatisering af Marvel Comics elskede grønne helt, midt i Hollywoods begejstring over at have fundet en guldgrube i de gamle tegneseriehæfter, fik premiere i 2003. Instruktøren var den køligt eftertænksomme taiwaneser Ang Lee, som fik overladt instruktørstolen efter at have imponeret med Tiger på spring, drage i skjul tre år tidligere. Lee valgte en meget original, meget stilfuld men desværre også lidt småkedelig tilgang, og en stor andel af de potentielle billetkøbere lod sig skræmme væk af rygterne om filmens seriøse tone.

Det blev siddende i baghovedet hos Marvel-folkene, og tankerne om at genopfinde Hulken som regulær actionfilm munder nu ud i en ny udgave af fortællingen om forskeren Bruce Banner og hans helt særlige evner. The Incredible Hulk snarere nulstiller derfor film-mytologien end egentlig fortsætter den første film. I en åbningssekvens får vi hele forhistorien fortalt på et lille minut, så sørg for at komme ind i biografen til tiden, og så går den vilde jagt ellers med udgangspunkt i Rio de Janieros slum, hvor Bruce Banner gemmer sig i håbet om, at isolationen kan kurere ham for den gamma-stråling, der betyder, at han forvandler sig til et grøn, arrig kæmpe hver gang hans puls stiger.

I modsætning til mange af Marvels andre superhelte, vil Hulken helst være i fred. Han opsøger ikke kriserne, han tager ikke stilling til etiske problematikker om godt og ondt – han er faktisk bare et umælende dyr, der reagerer voldsomt, når han bliver trængt op i en krog, og som dog har en lille svaghed for sin ungdomskæreste, Betty Ross, der var med ved det fatale eksperiment. Som en King Kong vil han gøre alt for at beskytte hende, mens han som Bruce Banner er fuldt bevidst om de afsavn, hans 'sygdom' medfører, og som tvinger ham til kun på afstand stadig at være dybt forelsket i den søde Betty.

Hendes far er imidlertid ansvarlig for det oprindelige eksperiment, som forårsagede gamma-bestrålingen, og han betragter Bruce Banner som det amerikanske militærs ejendom. For at få det potentielle våben tilbage i ordentlig stand hyrer han den russiske militærmand Emil Blonsky, som ikke skyer nogen midler for at fuldføre sin mission. Og således kan Hulken nok engang blive jaget rundt af griske egoister, mens han blot leder efter et sted at være i fred.

Som højlydt sommerunderholdning virker The Incredible Hulk umiddelbart veludrustet. Der er mange computereffekter, men når Indiana Jones kan, så kan alle – og her lægges der trods alt ikke skjul på, at vi befinder os i en tegneserieverden. Instruktøren Louis Leterrier har stået bag Transporter-filmene og den ret stilfulde Danny the Dog, men her er han blot en professionel afvikler af de tre store actionscener, som reelt udgør plottet. Der er ikke skyggen af personlig stil eller individuelle fingeraftryk, men dog en masse indforståede nik tilbage til tidligere udgaver af Hulken – og jo længere man kommer ind i filmen, jo mere tydeligt fremstår det, at dette projekt er barslet som en reaktion på den første film, ikke som et eget filmisk projekt. Det er sjældent frugtbart, og The Incredible Hulk fremstår i sammenligning med sommerens anden store superheltesucces Iron Man fuldstændig kønsløs.

Men det ændrer ikke ved, at alle de, der synes tempoet var lige lovlig tungt i den første omgang, har mulighed for at se Hulken i en historie, der kun handler om tempo. Hovedrolleindehaveren Edward Norton, der hører til blandt Hollywoods mest talentfulde unge skuespillere, er angiveligt godt gal i skralden over, at en masse dialogscener, som han havde insisteret på kom med for at nuancere Bruce Banner-figurens plagede sind, er skåret fra igen – heriblandt en af de centrale scener i filmens trailer, men det understøtter ganske godt tesen om, at The Incredible Hulk er skåret helt ind til det actionben, som mange omkring rettighederne følte manglede hos Ang Lee. Om det er positivt eller ej må være op til den enkelte at vurdere, men det er svært at spå Leterriers genstart af Hulk-serien et særligt langt liv i den fælles filmerindring.