Anmeldelsesdato:26-06-2007
Stine StengadeCharlotte, dk. stemme
Oliver BergWilbur, dk. stemme
Preben KristensenGravesen, dk. stemme
Gordon KennedyKragen Ejner, dk. stemme
Peter AudeKragen Bent, dk. stemme

En glad lille flæskesteg

Hvor mange stykker flæskesteg røg der ned juleaften? To? Tre? Hele fem? Hvis man smovsede løs i svær med rødkål, sylte og brun sovs på danskernes yndlingsspiseaften i går, kan Charlottes Tryllespind godt tage hårdt på samvittigheden. Omdrejningspunktet er nemlig en uskyldig lille gris af den type, der snarere får øjnene end munden til at løbe i vand, og som appellerer til vegetaren i os alle i sit ønske om at overleve juletiden.

Velstavende dyr
Wilbur er nu heller ikke et hvilket som helst stykke kød. Han er hverken dumt svin eller stegt pattegris in spe, men derimod et lille skravl, der er få sekunder fra at måtte lade livet ved bondemandens økse, da han reddes af dennes empatiske datter Fie, som værdsætter dyreliv ligeså højt som menneskeliv. Hun tager sig af det nuttede dyr, indtil hun indser, at det medfører visse problemer fx at medbringe det i skolen og derfor overdrager grisen til nabostalden.
Her bliver den åbenhjertede, fordomsfri og naive Wilbur ikke ligefrem taget imod med åbne arme af de nuværende indbyggere. Den brede befolkning af gæs, får, køer, en hest og en rotte afviser ham, og det bliver ikke bedre, da han bliver venner med den upopulære edderkop Charlotte, der negligeres af de andre på grund af sit uskønne ydre, men elskes af Wilbur for sit sind og spind. Netop i dét venskab sker der imidlertid underværker. På grund af den stigende frygt for, at Wilbur, sin charme til trods, ender i røgeriet, må Charlotte gang på gang udvise kreativt trylle- og tankespind for at redde grisens liv. Og snart må menneskene indstille sig på, at dyrene på bondegården har et mere langt mere forfinet skriftsprogligt vokabular end standardudtrykkene muh, mæh, rap og øf.

Klassikerfilmatisering
Ej heller i dyrefablens univers er miraklernes tid altså forbi, og Charlottes Tryllespind går som familiefilm næsten rent hjem i julens budskab om venskab, solidaritet og varme. Forlægget er E.B. Whites klassiske børnebog "Charlotte's Web", og Gary Winick har troværdigt og tekstnært fortolket bogens handling og stil. Historien blev i 1973 filmatiseret som animationsfilm, mens rigtige dyr i den aktuelle udgave indtager rollerne, hvilket fungerer som et levende og – inden for genren – realistisk valg.

Psycho-fyren
Bortset fra Wilbur og Charlotte agerer resten af dyrene på forskellig vis humoristiske sidekicks. Vi har den araknofobiske hest, de pruttende køer og de lidt gumpetunge får. Sjovest er de to kragers absurdistisk frygtfulde samtaler om den aldeles udholdende og allestedsnærværende 'psycho-fyr', der vogter majsmarkerne. Et fugleskræmsel, forstås. Plattest er gæssenes evindelige, barnlige ordspil som "smukke lukke" og "klamme amme", mens den – i hvert fald på overfladen – griske og selvudnævnte 'snask'-elskende rotte Gravesen (med glimrende dansk stemmearbejde fra Preben Kristensen) besidder større plotmæssig betydning som veloplagt igangsætter af løjerne.

Elfmans musikalske edderkoppespinderi
Uden at få én til at græde af grin er Charlottes Tryllespind med dette persongalleri en lun oplevelse, der i den grad lives op af komponist Danny Elfmans eventyrlige toner. Især som ledsagelse til de flotte sekvenser af Charlottes edderkoppespinderi ledes tankerne ad musikkens vej hen på Tim Burtons magiske universer i The Nightmare Before Christmas og The Corpse Bride. Med sin sobre og lidt glatpolerede stil når Charlottes Tryllespind langt fra disses højder, men filmen er sympatisk og stringent serveret for det yngre publikum.

Filmisk bondegårdsferie
Selvom dyreverdenen selvfølgelig romantiseres, hvilket nu engang er fablens præmis, bliver White-filmatiseringen aldrig alt for infantil i sin karakteristik af gårdens dyr – fx er edderkoppen Charlotte (for folk med insektangst, i hvert fald) skræmmende livagtigt gengivet, ligesom selvironien heldigvis lever, når man i et glimt ser moderen stege bacon, lige efter at Fie har reddet Wilbur. Derfor sluger man også de allegoriske moraler om ægte nærvær, naturens mirakuløse kredsløb, barndommens uundgåelige forgængelighed, og om at grise også er en slags mennesker, selvom de smager godt til jul. Man kunne dog godt have ønsket, at Charlottes Tryllespind hen mod slutningen havde undladt sentimentalt at tale budskaberne ihjel og i stedet havde fulgt bogens eksempel ved at lade dem ligge mere implicit i handlingen. Alligevel kan både by- og landbørn anbefales at tage på filmisk bondegårdsferie og nyde en sød og velfortalt fortælling om en glad lille flæskestegs strabadser.

Filmen har premiere den 25. december 2006 over hele landet.

God udgivelse, hvor ekstramaterialet er henvendt til de interesserede voksne. To kommentarspor går bag om arbejde fra både instruktør og producents synsvinkel, mens en række featuretter bringer os om bag baggrunden for at filmatisere den gamle og elskede børnebog.

Endelig er der musikvideoer, slettede scener og sjove fraklip for alle aldre. Filmen kan desuden ses både i originalversionen med engelske stemmer og den dansksynkroniserede udgave.

Hedi20/4
Creative Control20/4